Eerste keer een zuurdesem-starter maken, eerste dag nu.
Best wel spannend.
Wel enige ervaring nu met poolish en lange , meerdaagse fermentatie , met combinaties van rogge , tarwe en bloem .
Gemalen door molen De Nachtegaal, Midden-Beemster.
Eerste keer een zuurdesem-starter maken, eerste dag nu.
Best wel spannend.
Wel enige ervaring nu met poolish en lange , meerdaagse fermentatie , met combinaties van rogge , tarwe en bloem .
Gemalen door molen De Nachtegaal, Midden-Beemster.
Super interessant. Maar mijn eerste reactie was toch: Ieuw! 😬 Zou ik dit brood eten? Hell no! 😂
https://www.smithsonianmag.com/smart-news/scientists-made-sourdough-bread-with-yeast-found-on-otzi-the-icemans-mummified-body-180988894/
#otzi #gist #ZuurDesem #IcemanBrood #LekkerHoor #LeveDeWetenschap
Als je appelpannenkoek niet helemaal gelukt is .. Of eerder helemaal niet. Maar hij smaakt nog steeds :) Ik heb het rogge zuurdesem gebruikt wat ik overhield bij het maken van de inmiddels overleden starter, met wat witte bloem erbij.
Ik ga ook weer eens aan het zuurdesembrood bakken. Meer dan 15 jaar geleden dat ik dat gedaan heb. Vond het toen niet heel lekker, maar de zuurdesembroden die ik koop zijn dat wel, dus het moet kunnen.
De starter heeft er in ieder geval al zin in - het elastiekje is op welk niveau hij gister zat. Nog een paar dagen en dan kan ik het gaan proberen.