Näin viitotaan 'juhannus' 🔥 🇫🇮
Huom. video on SignWikistä
https://www.youtube.com/watch?v=6N5MUvzF_kg
#viittomakieli #finnishSignLanguage #signLanguage #SignWiki #juhannus

Näin viitotaan 'juhannus' 🔥 🇫🇮
Huom. video on SignWikistä
https://www.youtube.com/watch?v=6N5MUvzF_kg
#viittomakieli #finnishSignLanguage #signLanguage #SignWiki #juhannus

Kuurojen viikon kunniaksi laitetaan tähän vanha postaus, jossa viiton suomalaisella viittomakielellä "Mastodon" viittoman.
🦣
https://mementomori.social/@rolle/110802113450938790
#viittomakieli #SignLanguage #Mastodon #FinnishSignLanguage #deaf #kuuro #deafblind #kuurosokea
Attached: 1 image This is how you sign "Mastodon" in Finnish sign language. Kudos to my deaf wife @mustikkasoppa ❤️ #SignLanguage #FinnishSignLanguage #Viittomakieli
Vaahtosammuttimen kokoiset lapset ovat niin söpöjä, kun tarkkailevat intensiivisesti simmut suurina minun ja @rolle keskustelua. Kahvilassa erotumme joukosta, kun kommunikoimme suomalaisella viittomakielellä. 🥺♥️
#FinnishSignlanguage #signlanguage #deafblind #deaf #kids #cafe #coffeehouse
Aivan onnetonta sormitusta
Mä oon kaksikielinen. Viiton suomalaista viittomakieltä ja puhun suomea.
Lapsuuteni oli aika erikoinen kielten osalta. Kotona emme juurikaan viittoneet lainkaan perheen kesken ja kun olin arkipäivinä toisessa kaupungissa peruskoulussa, niin siellä viitoin pelkästään ja enkä puhunut lähes ollenkaan. Tämä aiheutti osaltaan jonkinlaisen persoonan kahtiajakautumisen. Kotona olin eri ihminen kuin koulussa/asuntolassa kieli-identiteetin vuoksi.
Vaikka kotona emme viittoneet, kävi meillä kuitenkin viittomakielen opettaja opettamassa minulle suomalaista viittomakieltä, kun olin hirmu pieni. Minulla oli myös samaan aikaan kuulokojeet käytössä ja yritin siinä sitten opetella puhumaankin.
#deaf #kuuro #language #finnish #SignLanguage #FinnishSignLanguage
Luukku 17
Lumiukko kysyi minulta äsken, että minkä ihmeen takia piparit viitotaan samalla tavalla kuin keksit. 🍪
Piparihan on keksi. Kerroin, että sen voi viittoa myös vaikka tälleen 👉 'joulu+keksi'. 🎅 🍪
#xmas #story #gingerbread #snowman #SignLanguage #FinnishSignLanguage #deaf #kuuro
Luukku 16
Aamupalalla juotiin Amicus Ketun kanssa vaniljakaakaota ja tuli puheeksi mikä on vanilja ja miten se viitotaan. Sanoin, et se viitotaan samal lail ku 'valkoinen'.
Vanilja viiitotaan just tälleen:
https://www.youtube.com/watch?v=X1eLYkW4yvE&t=4s
#vanilla #cocoa #xmas #story #fox #SignLanguage #FinnishSignLanguage #viittomakieli #deaf #kuuro
Viittomakieli on siitä hauska, että voi viittoa humoristisesti eri tavalla ilman että sanan merkitys muuttuu. Oma suosikkini on tämä:
valtavalta
Jujuna on se, että ei viitota kuinka valtava jokin asia on, vaan se sana viitotaan kahteen kertaa "valta" viittomalla eli valta+valta.
Näitä on todella paljon ja jotkut ovatkin keksineet luovia vaihtoehtoisia viittomia eri asioille. Hyviä esimerkkejä ovat mm. Seinäjoki, silmälasit, ristipistos, etc. Näillä kaikilla esimerkkisanoilla on ihan eri viittomat ja eikä niitä juurinkaan viitota kirjaimellisesti. Tarkoitan, että silmälasit viitotaan humoristisesti silmä (osoittamalla silmää) + lasit (juomalasit tai ikkunalasi).
#viittomakieli #kuuro #deaf #signlanguage #FinnishSignlanguage
Suomalaisessa viittomakielessä (finnish sign language) on todella paljon näitä, mutta nyt en heti saa päähäni esimerkkejä. Mutta minulla on yksi kesto suosikki ja se on tämä:
Kääntävä tulkki paistaa lettuja.
Kääntävä (translating)
Tulkki (interpreter)
Paistaa (baking)
Lettuja (pancakes)
Kaikki nämä sanat viitotaan viittomakielellä samalla tavalla neljä kertaa putkeen. 😂 🥞