https://nos.nl/artikel/2617230-strengere-overnameregels-digid-onze-gegevens-niet-in-handen-andere-landen
Het artikel heeft het over "Aanbestedingsregels van Defensie".
Ik gok dat ze deze wet bedoelen:
Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied
https://wetten.overheid.nl/BWBR0032898/2019-04-18/0
Daar staat:
Artikel 1.7
Een aanbestedende dienst of een speciale-sectorbedrijf kan ondernemers die niet binnen de Europese Unie gevestigd zijn van deelname aan een aanbestedingsprocedure uitsluiten, tenzij dit niet is toegestaan op grond van een voor Nederland verbindend verdrag of besluit.
En dat geldt voor:
Artikel 2.1
1 Het bepaalde bij of krachtens deze wet is van toepassing op het plaatsen van opdrachten voor:
d. werken en diensten specifiek voor militaire doeleinden, of gevoelige werken of gevoelige diensten.
Ik ben geen jurist of parlementariër, maar klinkt als een strak plan.
Maar eh, als dit gewoon kan, waarom dit niet al meteen gedaan? En waarom niet nu ook al voor bijvoorbeeld Palantir etc.?
#DigiD #Solvinity #ADV
@barbarakathmann @bert_hubert