Altså, over et glass vin (jeg tåler ikke så mye) så bryter jeg ut «vi burde starte underorganisasjonen datasenterdamer!» og nå skal vi visst starte en underorganisasjon for damer i datasenterbransjen.

#datasenter #norsktut #teknorge

Is AI Profitable Yet?

Sånn apropos strømforbruk og #datasenter kan jeg fortelle at som #colocation så bruker vi i gjennomsnitt 25% av den strømmen som vi har fått allokert.
Mye av grunnen til det er at våre kunder kjøper en viss mengde #strøm (som vi må holde av til dem) som de ikke bruker ikke opp. Vi kan ikke selge strømmen «igjen» til noen andre, vi vet jo ikke hva kundenes planer er - og det er krise om vi overselger og kunder i vekst ikke får det de har krav på.
Mange kunder = mye ubrukt strøm.
#datacenter

Å fy faen endelig 😭😭

Så frustrerende å diskutere datasenter med folk som ikke snakker om sammme ting.

Deilig å være et sted hvor dette faktisk blir nyansert.

#datacenter #menon #ssb #datasenter

...når eg står opp, og dunkar meg sjølv kraftig i panna: https://www.avisenagder.no/datasenter-er-ikke-bare-negativt/o/5-99-1505218 #datasenter #Tonstad #KI #Sirdal #Hamar #Grennland #Skien Øystein....du set ikkje bukken til å passa havresekken! 🤯
Datasenter er ikke bare negativt

Avisen Agder - Amedia AS

(3/2: En liten ekstra 3-er på tråden)

For de som ønsker mer diskusjon rundt dette, hør SSB og andre i samtaler rundt tallene:

(Gratis arrangment av Norsk DatasenterIndustri)

https://www.datasenterindustrien.no/about/events/datasentrene-vokser-raskt-men-hvilke-verdier-skaper-de-for-norge

#datasenter #datacenter #norsktut

Datasentrene vokser raskt – men hvilke verdier skaper de for Norge? — Norsk Datasenter Industri

SeniorrÃ¥dgiver Marina Rybalka fra Statistisk sentralbyrÃ¥ (SSB) vil presentere hovedfunnene fra analysen «Datasentrene vokser raskt – men hvilke verdier skaper de for Norge?». Analysen gir ny innsikt i næringens utvikling og dens betydning for økonomi og samfunn.

Norsk Datasenter Industri

Tung er bekymret for #digital #selvråderett Da er ikke svaret å bytte ut #Microsoft med #Google, selv om det reduserer monopolet Microsoft har på kontor- og samarbeidsløsninger.

Skal Europa klare å bygge en #datasenter #industri må det være kunder, og det er her vi må begynne.

https://www.morgenbladet.no/samfunn/selv-karianne-tung-er-na-bekymret-for-amerikansk-digital-dominans/10323134

Selv Karianne Tung er nå bekymret for amerikansk digital dominans

Digitaliseringsminister Karianne Tung vil se etter tiltak for å øke Norges digitale handlingsrom. Så mange offentlige instanser bruker Microsoft at det skaper en sårbarhet, mener hun.

morgenbladet
Så nær hytta kommer et av Norges største datasenter – ble ikke varslet

Nærmeste nabo fikk aldri varsel og konsekvensene er ikke skikkelig utredet. Naboer og eksperter mener gigantiske datasenterplaner bryter loven.

NRK
Kartla sikkerheten ved datasentre i Norge for første gang: – Store forskjeller

Fant manglende sikkerhetsoppdateringer og svak overvÃ¥kning og rapportering av uønskede hendelser.

Digi.no

Dagen i dag; norsk datasenterindustri.

Geopolitikk og (diskusjon om) kjernekraft på agendaen.

#datacenter #norskpol #datasenter