Tänään Ylen artikkelissa kerrottiin lavealti datakeskusten rakentamisvaiheen hyvistä työllisyysnäkymistä. Varsinaisen ylläpitovaiheen työllistämisestä mainittiin vain sivuhuomiona eli siihen tai sen vähäisyyteen ei ollut perehdytty.

Yksistään datakeskuksien vaatima pinta-ala rasittaa luontoa ja lisää päästöjä. Energian lisäksi kuluu vettä. En löytänyt koko Suomen kattavaa arviota yhteisvaikutuksista luonnolle. Onko sellaista tehty?

Arviolta 100 tulossa, tässä pari:
https://stadinkoillisetsdp.fi/malminkentalle-ja-heikinlaaksoon-suunnitteilla-suuret-datakeskukset/

Malminkentälle ja Heikinlaaksoon suunnitteilla suuret datakeskukset - Stadinkoilliset

Stadinkoilliset
Finérin veljekset ovat esimerkki siitä, mitä datakeskukset tekevät nyt Suomelle: ”Kaikki työntekijät kotimaasta”

Datakeskusbuumi työllistää jo tuhansia suomalaisia. Rakentajien lisäksi korkeasti koulutetut suunnittelijat ovat saaneet uutta työtä laihojen vuosien jälkeen.

Yle Uutiset

Ja jatkoa: korostan vielä, että konsulttipalveluja yrityksille (eli datakeskuksille itselleen) ja Orpon hallituksen selvityksen investoinnin näkökulmasta kyllä löydän internetistä, samoin Ylen kattavan kartan suunnitteilla olevista keskuksista.

Onhan hallituksen täytynyt teettää #ympäristöselvitys kin. Missä se on?
#datakeskukset #luonto #ilmasto

Jatkoa yhä:
"Datakeskusten tuotannosta aiheutuvan energian kulutuksen hiilidioksidipäästöt ovat nousseet samalle tasolle kuin lentoliikenteestä aiheutuvat hiilidioksidipäästöt."
kertoo datakeskusten ympäristövaikutuksia käsittelevä gradu vuodelta 2022 ja ehdottaa kolmea keinoa: energia uusiutuvista, hukkalämpö hyödynnetään ja lokaation viileys. Näin minimoidaan ilmastovaikutukset. Tämä gradukaan ei ole vaikutusanalyysi.
https://osuva.uwasa.fi/items/3568ab62-3eac-4e56-a043-89f0304be013

#datakeskukset #vaikutusanalyysi

Datakeskusten ympäristövaikutukset : Millaisilla menetelmillä pystymme luomaan hiilineutraaleja datakeskuksia?

Datakeskusten olemassaolo on välttämättömyys tietojärjestelmien ja nykyaikaisen informaatioteknologian olemassaololle. Datakeskusten päätehtävänä on tallentaa ja käsitellä kaikkea globaalisti tuotettua sähköistä dataa. Datan määrän räjähdysmäinen kasvu on johtanut datakeskusten energiankulutuksen suureen kasvuun. Datakeskusten tuotannosta aiheutuvan energian kulutuksen hiilidioksidipäästöt ovat nousseet samalle tasolle kuin lentoliikenteestä aiheutuvat hiilidioksidipäästöt. Tutkimukset osoittavat datakeskuksista syntyvien hiilidioksidipäästöjen olevan hyvin ajankohtainen ongelma. Hiilineutraalien datakeskusten olemassaolo on vasta nostamassa päätään globaaleissa keskusteluissa ja on löydettävä vastaus siihen, kuinka hallitaan jatkuvasti kasvava datamäärä kestävällä tavalla. Pro gradu -tutkielman tutkimusongelmana on, millaisilla menetelmillä luodaan hiilineutraaleja datakeskuksia? Tutkimuksen tavoittee- na on määritellä tilanne, jossa datakeskusten hiilikädenjälki on keskuksissa syntyvää hiilijalanjälkeä suurempi. Tämän työn tutkimusmenetelmänä toimii suunnittelutiede ja tutkimus toteutettiin suunnitte- lutieteisiin kehitetyn DSRM-mallin vaiheiden mukaisesti. Suunnittelutiede tukee tutkimusta, sillä tutkimusmenetelmän tarkoituksena on luoda uutta ja innovoida sen sijaan, että käsiteltäisiin jo olemassaolevia ratkaisuja. Aineiston keräämisessä on hyödynnetty kirjallisuuskatsausta alan kirjallisuudesta, jonka jälkeen tämä aineisto on käsitelty DSRM-mallissa luoden artefakti ratkaisemaan tutkielman tutkimusongelma. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että kestävän kehityksen mukaisten datakeskusten tuotantoon vaikuttavat seuraavat kolme päätekijää. 1) Datakeskusten käyttämän energian alkuperä: hyödynnetäänkö datakeskusten käyttämässä energiassa uusiutuvia energianlähteitä vai fossiilisia energianlähteitä. 2) Datakeskusten lokaatio: rakennetaanko datakeskuksia suurkaupunkeihin tukemaan niiden massiivisia tiedonkäsittelytarpeitaan ja tarjoamaan nopeampaa tiedonkulkua vai energian kulutuksen kannalta edullisimmille viileän ilman vyöhykkeille, joissa viileää ilmastoa voidaan käyttää apuna datakeskusten jäähdytyksessä. 3) Datakeskuksista syntyvä hukkalämpö: hyödynnetäänkö datakeskusten toiminnasta jälkituotteena syntynyttä lämpöä kaukolämpöverkoissa vai päästetäänkö tämä hukkalämpönä ilmakehään. Tutkimuksessa on luotu artefakti, joka määrittää kolmeportaisen vaatimusmääritelmän datakeskuksille. Datakeskuspalveluita tarjoavien toimijoiden tulee noudattaa luotua artefaktia ja sen jokaista askelmaa toimintaohjeen mukaisesti. Artefaktissa on hyödynnetty jo olemassa olevia teknologioita ja koottu niistä yhtenäinen kokonaisuus. Tutkimus sekä siihen liittyvä kirjallisuuskatsaus osoittaa, että meidän on mahdollista luoda hiilineutraaleja datakeskuksia maapallolle. Jatkotutkimusta varten jääkin jäljellä kysymys siitä voimmeko luoda hiilinegatiivisia datakeskuksia keskittymällä yllä mainittuun kolmeen päätekijään?

@kaharinjohanna tämä hallitus on sujuvasti sivuuttanut asiantuntijalausuntoja ja selvityksiä, joiden tulokset ovat olleet epämiellyttäviä, joten ei olisi ihme, vaikka selvitys olisi joko tekemättä tai haudattu mahdollisimman syvälle
@niksii
Tätä just pahoin pelkään, mut optimistina syytän vielä tässä vaiheessa vain omia tiedonhakutaitojani.

@kaharinjohanna @niksii Jos olen ymmärtänyt oikein niin päätösvalta on eniten kunnallisella tasolla, joskus nousten ELY/elinvoimakeskuksen tasolle. Hallitus voi ohjata investointiohjeilla ja -tuilla toimintaa mutta sen tehtäviin ei varsinaisesti kuulu tuon tason jutut.

Teoriassa voisivat tehdä investointiohjaukset toisinkin mutta luulen ettei heitä se hirveästi kiinnosta.

(En tiedä aiheesta hirveästi joten voi olla jotain poikittain tuossa)

@kaharinjohanna @niksii Kunnalisella tasolla on todella vaikea keksiä kantava tarina sille miksi hyvällä rahatarinalla varustettu investointi tulisi estää, varsinkin kun kuntien talous on niin useassa kunnassa "huono". Tämän lisäksi voi olla ettei investoinnin estämiselle ole laillista perustetta jolloin estämistä ei käsittääkseni lähtökohtaisesti voi tehdä.

Eli pitää olla todella paljon tahtotilaa ja osaamista tuossa jotta noi saa estettyä ja se ei synny valitettavasti itsestään.

@nihkeys @niksii
Tämän ymmärrän kyllä. Työskentelin ja asuin Kajaanissa aivan vastikään. Väestö tosiaan vähenee, ja joillekin luonto tuntuu olevan jo nähty tai ainakin se häviää, jos punnusten toisessa päässä on toimeentulo.

Mutta silti aivan kestämätöntä on, jollei maanlaajuista kattavaa vaikutusarviota luonnon, ilmaston ja ympäristön kannalta ole tehty tai tehdä nyt, kun on vielä mahdollisuus peruuttaa.

@nihkeys @niksii
Sepä varsin lohduttaa, että vastuu on yksittäisillä Ely-keskuksilla, eikä ehkä kokoavaa vastuullisuusraporttia tilaa tai tee kukaan. 🫣🧐
@kaharinjohanna @niksii Jep. Yhdysvalloissa on saatu aikaseksi "kunnallistasolla" tarpeeksi asukkaista tulevaa vastutustua noihin että jotain on saatu tehtyäkin mutta Suomessa on ollut käsittääkseni hyvin hiljaista. Kunnanjohtajat ovat lähinnä paukutelleet henkseleitä uutisista kun taas tulee joku sadan megawatin rakennus lisää jonnekin metsään (ei ne kaikki tietty metsiin mene mutta ei sinne rakentamista oikein mikään estä tehokkaasti).

@kaharinjohanna Mun tietääkseni mitään arviota heijastevaikutuksista ei ole tehty, siis nimenomaan tästä, miten paljon maankäytön muutosta ja elinympäristöjen tuhoa, pirstoutumista ja heikentymistä näiden vaatima energiantuotanto tulee aiheuttamaan. Ketään ei nähtävästi oikein kiinnosta, eikä ympäristövaikutusten arvioinnissa oteta näitä vaikutuksia huomioon ollenkaan.

Tässä meidän hankkeen tuoreehko kannanotto asiaan, kun HäSa piti dadakeskuksia Suomen voittona: https://www.hameensanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/9518573

Mielipide | Kun luonto häviää, Suomi ei voi voittaa

"Datakeskusbuumi on uhka luonnon monimuotoisuudelle Kanta-Hämeessä."

Hämeen Sanomat
@kaarne @kaharinjohanna Ja vielä meidänkin kannanotto tähän perään. Vaikka datakeskuksista ei suoraan puhuta, niin ne on noita tekstin suuria sähköä kuluttavia hankkeita. Huom erityisesti vika kappale.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipide/cdcd867e-2ab3-4309-8ca7-64c22cf28bdc
Lukijalta: Tuuli- ja aurinkovoimaa suunnitellaan luonnon monimuotoisuuden kannalta sopimattomille alueille

Suuria aurinko- ja tuulivoima-alueita, sähkönsiirtoverkkoja ja sähköä kuluttavia hankkeita sijoitetaan Suomeen hankevetoisesti ilman riittävää kokonaisuuden hallintaa, kirjoittavat Suomen luonnonsuojeluliiton itäisten piirien puheenjohtajat.

Maaseudun Tulevaisuus
@ElinaPyy @kaarne
Hyviä kannanottoja molemmilta! Täytynee rummuttaa asiaa turuilla ja toreilla, jotta "maakuntarajat ylittävää valtakunnallista ohjausta" tosiaan saataisiin (hyvä muotoilu tuossakin).
@ElinaPyy @kaharinjohanna Tää oli todella hyvä, näinkin jo jossain maakuntalehdessä. Ois voinut olla melkeinpä sanasta sanaan meitin kannanotto. Samojen oikeudenmukaisuuden kysymysten kanssa painitaan täällä etelän erämaisimmilla seuduilla.