Tänään Ylen artikkelissa kerrottiin lavealti datakeskusten rakentamisvaiheen hyvistä työllisyysnäkymistä. Varsinaisen ylläpitovaiheen työllistämisestä mainittiin vain sivuhuomiona eli siihen tai sen vähäisyyteen ei ollut perehdytty.

Yksistään datakeskuksien vaatima pinta-ala rasittaa luontoa ja lisää päästöjä. Energian lisäksi kuluu vettä. En löytänyt koko Suomen kattavaa arviota yhteisvaikutuksista luonnolle. Onko sellaista tehty?

Arviolta 100 tulossa, tässä pari:
https://stadinkoillisetsdp.fi/malminkentalle-ja-heikinlaaksoon-suunnitteilla-suuret-datakeskukset/

Malminkentälle ja Heikinlaaksoon suunnitteilla suuret datakeskukset - Stadinkoilliset

Stadinkoilliset
Finérin veljekset ovat esimerkki siitä, mitä datakeskukset tekevät nyt Suomelle: ”Kaikki työntekijät kotimaasta”

Datakeskusbuumi työllistää jo tuhansia suomalaisia. Rakentajien lisäksi korkeasti koulutetut suunnittelijat ovat saaneet uutta työtä laihojen vuosien jälkeen.

Yle Uutiset

Ja jatkoa: korostan vielä, että konsulttipalveluja yrityksille (eli datakeskuksille itselleen) ja Orpon hallituksen selvityksen investoinnin näkökulmasta kyllä löydän internetistä, samoin Ylen kattavan kartan suunnitteilla olevista keskuksista.

Onhan hallituksen täytynyt teettää #ympäristöselvitys kin. Missä se on?
#datakeskukset #luonto #ilmasto

@kaharinjohanna tämä hallitus on sujuvasti sivuuttanut asiantuntijalausuntoja ja selvityksiä, joiden tulokset ovat olleet epämiellyttäviä, joten ei olisi ihme, vaikka selvitys olisi joko tekemättä tai haudattu mahdollisimman syvälle
@niksii
Tätä just pahoin pelkään, mut optimistina syytän vielä tässä vaiheessa vain omia tiedonhakutaitojani.

@kaharinjohanna @niksii Jos olen ymmärtänyt oikein niin päätösvalta on eniten kunnallisella tasolla, joskus nousten ELY/elinvoimakeskuksen tasolle. Hallitus voi ohjata investointiohjeilla ja -tuilla toimintaa mutta sen tehtäviin ei varsinaisesti kuulu tuon tason jutut.

Teoriassa voisivat tehdä investointiohjaukset toisinkin mutta luulen ettei heitä se hirveästi kiinnosta.

(En tiedä aiheesta hirveästi joten voi olla jotain poikittain tuossa)

@kaharinjohanna @niksii Kunnalisella tasolla on todella vaikea keksiä kantava tarina sille miksi hyvällä rahatarinalla varustettu investointi tulisi estää, varsinkin kun kuntien talous on niin useassa kunnassa "huono". Tämän lisäksi voi olla ettei investoinnin estämiselle ole laillista perustetta jolloin estämistä ei käsittääkseni lähtökohtaisesti voi tehdä.

Eli pitää olla todella paljon tahtotilaa ja osaamista tuossa jotta noi saa estettyä ja se ei synny valitettavasti itsestään.

@nihkeys @niksii
Tämän ymmärrän kyllä. Työskentelin ja asuin Kajaanissa aivan vastikään. Väestö tosiaan vähenee, ja joillekin luonto tuntuu olevan jo nähty tai ainakin se häviää, jos punnusten toisessa päässä on toimeentulo.

Mutta silti aivan kestämätöntä on, jollei maanlaajuista kattavaa vaikutusarviota luonnon, ilmaston ja ympäristön kannalta ole tehty tai tehdä nyt, kun on vielä mahdollisuus peruuttaa.

@nihkeys @niksii
Sepä varsin lohduttaa, että vastuu on yksittäisillä Ely-keskuksilla, eikä ehkä kokoavaa vastuullisuusraporttia tilaa tai tee kukaan. 🫣🧐
@kaharinjohanna @niksii Jep. Yhdysvalloissa on saatu aikaseksi "kunnallistasolla" tarpeeksi asukkaista tulevaa vastutustua noihin että jotain on saatu tehtyäkin mutta Suomessa on ollut käsittääkseni hyvin hiljaista. Kunnanjohtajat ovat lähinnä paukutelleet henkseleitä uutisista kun taas tulee joku sadan megawatin rakennus lisää jonnekin metsään (ei ne kaikki tietty metsiin mene mutta ei sinne rakentamista oikein mikään estä tehokkaasti).