Tänään Ylen artikkelissa kerrottiin lavealti datakeskusten rakentamisvaiheen hyvistä työllisyysnäkymistä. Varsinaisen ylläpitovaiheen työllistämisestä mainittiin vain sivuhuomiona eli siihen tai sen vähäisyyteen ei ollut perehdytty.

Yksistään datakeskuksien vaatima pinta-ala rasittaa luontoa ja lisää päästöjä. Energian lisäksi kuluu vettä. En löytänyt koko Suomen kattavaa arviota yhteisvaikutuksista luonnolle. Onko sellaista tehty?

Arviolta 100 tulossa, tässä pari:
https://stadinkoillisetsdp.fi/malminkentalle-ja-heikinlaaksoon-suunnitteilla-suuret-datakeskukset/

Malminkentälle ja Heikinlaaksoon suunnitteilla suuret datakeskukset - Stadinkoilliset

Stadinkoilliset

@kaharinjohanna Mun tietääkseni mitään arviota heijastevaikutuksista ei ole tehty, siis nimenomaan tästä, miten paljon maankäytön muutosta ja elinympäristöjen tuhoa, pirstoutumista ja heikentymistä näiden vaatima energiantuotanto tulee aiheuttamaan. Ketään ei nähtävästi oikein kiinnosta, eikä ympäristövaikutusten arvioinnissa oteta näitä vaikutuksia huomioon ollenkaan.

Tässä meidän hankkeen tuoreehko kannanotto asiaan, kun HäSa piti dadakeskuksia Suomen voittona: https://www.hameensanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/9518573

Mielipide | Kun luonto häviää, Suomi ei voi voittaa

"Datakeskusbuumi on uhka luonnon monimuotoisuudelle Kanta-Hämeessä."

Hämeen Sanomat
@kaarne @kaharinjohanna Ja vielä meidänkin kannanotto tähän perään. Vaikka datakeskuksista ei suoraan puhuta, niin ne on noita tekstin suuria sähköä kuluttavia hankkeita. Huom erityisesti vika kappale.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipide/cdcd867e-2ab3-4309-8ca7-64c22cf28bdc
Lukijalta: Tuuli- ja aurinkovoimaa suunnitellaan luonnon monimuotoisuuden kannalta sopimattomille alueille

Suuria aurinko- ja tuulivoima-alueita, sähkönsiirtoverkkoja ja sähköä kuluttavia hankkeita sijoitetaan Suomeen hankevetoisesti ilman riittävää kokonaisuuden hallintaa, kirjoittavat Suomen luonnonsuojeluliiton itäisten piirien puheenjohtajat.

Maaseudun Tulevaisuus
@ElinaPyy @kaharinjohanna Tää oli todella hyvä, näinkin jo jossain maakuntalehdessä. Ois voinut olla melkeinpä sanasta sanaan meitin kannanotto. Samojen oikeudenmukaisuuden kysymysten kanssa painitaan täällä etelän erämaisimmilla seuduilla.