Juho Mäntysalo

@iju
1,029 Followers
159 Following
13.1K Posts

𝗕𝗥𝗜𝗘𝗙𝗟𝗬 𝗜𝗡 𝗘𝗡𝗚𝗟𝗜𝗦𝗛:
Finnish sociologist, and speculative fiction nerd. Pro-Butlerian.

𝗦𝗨𝗢𝗠𝗘𝗞𝗦𝗜:
Sosiologi (BBA+YTK+YTM), ja muodollisesti pätevä yhteiskuntaopin & historian opettaja.

Tärkeisiin asioihin kuuluu spe-fi, sarjakuvat, valokuvaus, opiskelu, varttipolitikointi, ja pyöräily.🖖🏻

Things I'm for🕊️[🇵🇸,🇺🇦,🇮🇷∈🌍];✊🏻[🌹,= ,🗽]∧(🏳️‍⚧️∈🏳️‍🌈); 💾🌍; ⬋³
Websitehttp://JuhoMantysalo.fi/blog
LanguagesFinnish, English; some Swedish, some French
LocationNokia, Finland [née Birkala, Sweden], EU

RE: https://mastodontti.fi/@teresakvick/116812035561954657

Todennäköisin äänestyskohteeni 👇🏻

Hei sinä! Kyllä, sinä siellä! 🫵

Digitaalista itsenäisyyttä ajavasta kansalaisaloitteesta puuttuu enää vajaat 5000 ääntä. Kyse ei ole mistään radikaalista aloitteesta, joka vaatii mahdottomia. Se on myös siitä harvinainen aloite, että sen ei pitäisi hiertää juuri kenenkään arvoja vastaan, kannatitpa mitä puoluetta tahansa.

Oletan, että suurin osa seuraajistani on jo allekirjoittanut aloitteen. Ehdotankin, että jos olet allekirjoittanut aloitteen, boostaat tätä tööttiä.

Jos taas törmäsit tähän tööttiin, etkä ole vielä allekirjoittanut aloitetta, tee se nyt samoin tein. Vie pari minuttia. Ja sen jälkeen voit boostata tätä tööttiä 😄

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/16691

#DigitaalinenItsenäisyys

RE: https://mastodontti.fi/@Dragofix/116807268538508053

Suurin yksittäinen teko broilerien puolesta olisi jos joku firma tahtoisi painaa rahaa ja julkaisisi hunajamarinoidun tofukuution.

Mutta sitä odotellessa voi allekirjoittaa vaikka oheisen vetoomuksen.

RE: https://mastodon.social/@nekonekosanna/116804765004496424

#neurokirjo #autismi #nepsy

Ketjussa on alempana pidempiä avautumisia omalta osalta, sikäli kun ketään kiinnostaa.

Mistä tulee mieleen että "italialainen lakko" ei VARMAANKAAN viittaa alunperin tähän* mutta onhan tämä hienoa että kaikki tiet vievät Roomaan.**

_
* ja termiä kutsutaan jopa rasistiseksi, ps. "hidastuslakko", mutta imho jos yleislakkoa kutsuttaisiin kansainvälisesti "suomalaiseksi lakoksi" niin olisin ihan saakelin ylpeä
** ba-da-bum TSIH

Kritiikki käytäntöä kohtaan juontaa kritiikistä että kansa antaa myydä mandaatin* epäpäteville hallitsijoille kunhan nämä huolehtivat siitä ettei se kuole nälkään.

Eli toisinsanoen että kansa on tyhmä kun keskittyy huolehtimaan siitä että Maslow'n hierarkian matalammat tasot tulee täytettyä ennenkuin alkavat pyytämään hallitsijoilta mitään muuta.

_
* Muistutus että kansalla on aina mahdollisuus politikointiin äänioikeudenkin puutteessa.Esim.
- https://en.wikipedia.org/wiki/First_secessio_plebis
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuoden_1905_suurlakko

First secessio plebis - Wikipedia

RE: https://mastodon.social/@MrLovenstein/116805416512344325

Rehellisesti "hyvinvointivaltio ja perustulo" vähentäisi omaakin kiinnostusta osallistua mielenosoituksiin.

Nopea wikiselailu tukee oletusta että tavan kritisointi ajanlaskun alusta(!!) tullut oikealta. Käytännön yleisti plebejien valitsemat kansantribuunit, jotka olivat saaneet idean (apokryfisesti) sosiaalisen velvollisuudentunnon omanneelta viljakauppiaalta, joka oli kolmen ruokajonon jälkeen tapettu kansankiihottamisesta.

#wikiselailu #hyvinvointivaltio #perustulo #rooma #sarjakuvastripit

Jos joku täällä on muuten vielä lipastolla, niin nyt olisi hyvä hetki muistaa ilmoittautua seuraavalle lukuvuodelle ja maksaa YTHS:n jäsenmaksu.

#yths

Wollt Ihr was richtig Süßes sehen?

#Häkel #Untersetzer #Crochet #Coaster #ComicAnimals