RE: https://mastodon.social/@MrLovenstein/116805416512344325

Rehellisesti "hyvinvointivaltio ja perustulo" vähentäisi omaakin kiinnostusta osallistua mielenosoituksiin.

Nopea wikiselailu tukee oletusta että tavan kritisointi ajanlaskun alusta(!!) tullut oikealta. Käytännön yleisti plebejien valitsemat kansantribuunit, jotka olivat saaneet idean (apokryfisesti) sosiaalisen velvollisuudentunnon omanneelta viljakauppiaalta, joka oli kolmen ruokajonon jälkeen tapettu kansankiihottamisesta.

#wikiselailu #hyvinvointivaltio #perustulo #rooma #sarjakuvastripit

Kritiikki käytäntöä kohtaan juontaa kritiikistä että kansa antaa myydä mandaatin* epäpäteville hallitsijoille kunhan nämä huolehtivat siitä ettei se kuole nälkään.

Eli toisinsanoen että kansa on tyhmä kun keskittyy huolehtimaan siitä että Maslow'n hierarkian matalammat tasot tulee täytettyä ennenkuin alkavat pyytämään hallitsijoilta mitään muuta.

_
* Muistutus että kansalla on aina mahdollisuus politikointiin äänioikeudenkin puutteessa.Esim.
- https://en.wikipedia.org/wiki/First_secessio_plebis
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuoden_1905_suurlakko

First secessio plebis - Wikipedia

Mistä tulee mieleen että "italialainen lakko" ei VARMAANKAAN viittaa alunperin tähän* mutta onhan tämä hienoa että kaikki tiet vievät Roomaan.**

_
* ja termiä kutsutaan jopa rasistiseksi, ps. "hidastuslakko", mutta imho jos yleislakkoa kutsuttaisiin kansainvälisesti "suomalaiseksi lakoksi" niin olisin ihan saakelin ylpeä
** ba-da-bum TSIH