Mielenteatteri jatkuu!!

Mielenteatteri jatkuu!!

Ropecon-skenaario päivittyy näköjään myös juhannusyönä. Luin äsken loppuun Arthur-kuninkaan tarinoita, minkä jälkeen kirjoitin muistivihkoon seuraavan hahmotelman skenaarion avainkohtauksesta: "portti aukeaa Hali-järven rannalle, missä automata-vanhukset vetävät noitapiiriläisten kaleerin Avaloniin".
Viikon päästä olisi pelitestaus, jossa pääsen kokeilemaan käytännössä King in Yellow RPG -systeemiä. Olisi kiva pelitestauttaa skenaario vielä toiste ennen Conia, mutta kesä tuntuu haastavalta ajankohdalta saada peliporukkaa kokoon.
Yöllisiä piirtoinspiraatioita ja tyylien kokeiluja. Ei ole tullut postattua eri luonnoksia tänne, mutta tähän teokseen tykästyin enemmän.
Roolipeliin liittyvä, mutta ei aivan canon tilanne - paitsi ehkä hahmoni haavekuvissa...
Käytin asentoon referenssiä @AdorkaStock in sivuilta.
Junamatka tarjosi täydellisen tilaisuuden kokeilla Ironsworn: Starforged -sooloroolipeliä. Tämä on kuin luotu juuri tällaisiin hetkiin! Uppouduin ihan täysin pelin maailmaan, jonka rakensin itse päässäni.
Päätin pelata tätä Obsidianin ja Iron Vault -lisäosan avulla, vaikka siitä puuttuukin visuaalisuus. Valitsen sen vaihtoehdon ihan vaan siksi, että pelaaminen ei vaadi nettiyhteyttä. Täytyy myöntää, että tämä toimii häkellyttävän hyvin, kunhan vaan opettelee kuinka lisäosaa käytetään.
Se pitää kylläkin mainita, että minulla on mukana läppäri. Kännykällä tämä ei luultavasti olisi yhtään niin kätevää. Tosin minä nyt en kännykällä tykkää tehdä mitään muutakaan, joten ehkä joku mobiilinatiivi pärjäisi sen kanssa paremmin. Jos olisi pakko pelata kännykällä niin käyttäisin itse Stargazer-nimistä web-sovellusta.
Tööttäsin aikaisemmin, että Obsidianiin on olemassa Iron Vault -lisäosa, joka mahdollistaa Ironforge ja Starforged sooloroolipelin pelaamiseen.
Minulle selvisi myös, että D&D -peleihin ostamani Foundry-sovellus tukee näitä pelejä! Foundryssa pystyy hoitamaan muistiinpanot, noppien heitot, hahmolomakkeet, toiminnot, oraakkelit, sektorikartat ja paljon muuta.
Tämähän vaikuttaa lupaavalta!
Kokeilin viime vuoden loppupuolella Ironsworn: Starforged -sooloroolipeliä. Homma kaatui silloin siihen, että keskityin kirjoittamiseen pelaamisen sijaan, ja touhusta tuli liian kuormittavaa ja aikaavievää.
Innostuin eilen katsomaan, että onko pelin suunnalla tapahtunut mitään uutta ja vastaan tuli Iron Vault. Se on Obsidian-lisäosa, joka tuo kaikki pelin liikkeet, oraakkelit, mekaniikat sekä nopanheitot suoraan Obsidianiin. Varsin kiinnostava toteutus!
Kiinnostaisi antaa Starforgedille uusi mahdollisuus. Pitäisi vaan löytää sellainen tapa pelata sitä, ettei siitä tulisi kuormittava ☺️
Posteri Kielitieteen päivillä 2026

Kaivelin naftaliinista GURPS + Mythic GME -kombolla aloittamani Morrowindin maailmaan sijoittuvan sooloroolipelikamppiksen ja sehän vei mukanaan.
Kävin kelaamaan et ku suht OSR-hengessä mennään muutenki ni miksei alkais piirtämään seikkailujen lomassa heksakarttaa itelleen, yksi asia johti toiseen, ja nyt mulla on pienen tiristelyn päätteeksi Tiled Map Editorissa sapluuna valmiina
Kartalla Port Telvannis ja Gah Sadrith sienimetsineen.
On taas niin perus-D&D:tä: hahmot käyvät kuun pinnalla vuoronperään riu'ulla, jotta saavat istutettua sinne siemenen, jonka koko maailman elämänvoiman ruumiillistuma antoi heille kuuhun toimitettavaksi.
Tällaista peruskolonialismia: tullaan vieraaseen paikkaan paskotaan paikat, jätetään jälkeen vieraslaji ja lennetään takaisin kotiin.