Helsingin kaupunki selvitti pienten ja isojen päiväkotien laatueroja ja totesi, että niitä ei juurikaan ole. Lähde: https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2025-003570?paatos=e48c1fa7-97a2-42fb-8a36-d2fb67a57064
Tätä varten selvitettiin tällaisia taustatekijöitä: "-- henkilöstön vaihtuvuudesta, sijaisten saatavuudesta, pihojen koosta per lapsi, työtyytyväisyydestä, asiakastyytyväisyydestä, henkilöstön tai lasten sairastavuudesta, päiväkotimatkasta, päiväkotisulkujen määrästä sekä samalla myös yksikkökustannuksista."
Vastaako tämä oikeastaan kysymykseen siitä, että miten laadukasta varhaiskasvatusta eri päiväkodeissa saa?
Tällaisten arvioiden tekeminen voi olla vaikeaa, koska (tietääkseni) varsinaisesti varhaiskasvatussuunnitelmissa ei ole sinällään kirjattavia asioita sillä tasolla, että suoraan varhaiskasvatuksen laatua voitaisiin mitata - tai ainakaan tällaisen selvityksen avulla. Siitä pitäisi tehdä tutkimusta, jossa eri yksiköitä verrataan.
Helsingissä päiväkotikeskustelu pyörii nähdäkseni päiväkotien koon ja niiden pihojen koon ympärillä. "Jättipäiväkoti" on jo hyvin latautunut sana ja peittää taakseen varsinaisen ongelman, josta puhutaan ikään kuin ohi päiväkotien: Kelpoisen henkilöstön riittäminen. Tähän liittyy taas palkkaukseen ja työhyvinvointiin liittyvät asiat. Sitten myös esitellään keskimääräisiä neliömetrimääriä per lapsi. En oikein osaa ottaa kantaa siihen, onko se kauhean mielekäs tapa
Helsingissä päiväkotien koot jakautuvat näin: "-- Enintään 100 tilapaikan päiväkotien osuus kaikista päiväkodeista on 70 prosenttia ja 100–200 tilapaikan päiväkoteja on 26 prosenttia. Yli 200 tilapaikan päiväkoteja on kolme prosenttia."
Yhteenvetona selvityksestä: "Eri kokoisten varhaiskasvatusyksiköiden välillä ei ollut merkittävää eroa sijaisten saatavuudessa, työ- tai asiakastyytyväisyydessä, lasten tai henkilöstön sairauspoissaoloissa tai päiväkotimatkoissa. Eroja oli henkilöstön vaihtuvuudessa ja yksikkökustannuksissa. Henkilöstön vaihtuvuuden keskiarvo oli suurinta 100-150 tilapaikan päiväkodeista muodostuvissa yksiköissä. Yksikkökustannukset (ilman vuokrakustannuksia) ja henkilöstökustannukset olivat hieman korkeammat yli 200 tilapaikan päiväkodista muodostuvissa yksiköissä. --"
Henkilöstökustannuksista: "-- Henkilöstökustannukset ovat suurissa päiväkotiyksiköissä usein pienempiä päiväkoteja hieman korkeammat monipuolisen henkilöstön ja johtamisrakenteen vuoksi. Lisäksi isommat yksiköt ovat yleensä auki myös loma-aikoina, mikä nostaa yksikkökustannuksia."
#päiväkodit #Helsinki #KasvatusJaKoulutus