When a top domain only allow a certain set of characters, like #Norid for .no-domain https://www.norid.no/en/om-domenenavn/regelverk-for-no/#3.-General-requirements-for-the-domain-name---what-can-be-applied-for%3F allowing only:

á
à
ä
č
ç
đ
é
è
ê
ï
ŋ
ń
ñ
ó
ò
ô
ö
š
ŧ
ü
ž
æ
ø
å

If there exist a domain `vørterøl.no`, would it then be considered rude (or not allowed) to add non supported characters in sub domains like:

ルートビア.vørterøl.no

?

#IDN #unicode #rfc5890 #rfc5891 #rfc5892 #rfc5893 #rfc5894

Domain name policy for .no – Norid

Tabell over lovlige tegn for IDN i .no-domenet

Tabellen i «Generelle krav til domenenavnet - hva kan det søkes om?» er litt underlig formatert når den er satt i to liksom-kolonner. […]

https://aslakr.folk.ntnu.no/2026/05/tabell-over-lovlige-tegn-for-idn-i-no-domenet/

Tabell over lovlige tegn for IDN i .no-domenet

Tabellen for Norids «Generelle krav til domenenavnet - hva kan det søkes om?» er litt underlig formatert når den er satt i to liksom-kolonner. Jeg kunne tenkt meg at den ble formatert mer på følgende vis: Bokstav Navn på bokstav Unicode á a med akutt aksent 0x00E1 à a med gravis-aksent 0x00E0 ä a med [...]

Logg for Aslak Raanes

Årsaken er at #Avinor, som en drøss av andre offentlige selskap, elsker å ha en drøss med domenenavn fordi en leder/mellomleder hadde en fiks idé så de stanger nå mot 100 domener.

https://www.norid.no/no/domeneoppslag/oppslagstjeneste/?query=985198292

#norid #norsktut #allheimen

Oppslagstjeneste – Norid

En blir ganske lei av å trykke på #Google #reCAPTCHA-en til #Norid etterhvert.

Norid burde finne en bedre løsning på dette. Det føles litt feil at man lar Google spore at folk er sjekker domenenavn.

Line Coll, direktør i Datatilsynet snakker om personvern. Hun stiller seg undrende til de mange bilene som importeres fra Kina og i hvilken grad personvernet og datastrømmene har blitt godt nok vurdert og regulert. #Norid #Internettforum
Nå går adm.dir i #Norid, Hilde Thunem, på og skal snakke om hva vi gjør når det er noe på nettet vi ikke liker. Spennende! #Internettforum
Lise Fuhr (ETNO) snakker om 'The Cyber Resilience'-loven fra EU som vil stille mye strengere krav til alle tilkoblede enheter (IoT) som selges i EU — fantastisk! Det blir spennende å se hvordan dette håndheves i praksis #Norid #Internettforum
På spørsmål på hva Pål ønsker å ha fokus på fra de nye EU-lovene, svarer han: Regulering av de store aktørene; Google, Facebook etc. Bra! #Norid #Internettforum
Pål Wien Espen (Nkom) ønsker at Norge er mer proaktiv når det kommer til digitalt utenforskap, også når det gjelder den fremtidig utviklingen. #Norid #Internettforum
Karsten Friis: Digitale angrep i krigstid har så langt vist seg å ha mindre effekt enn man har fryktet, men det er ingen garanti for hva som vil skje i fremtiden. #Norid #Internettforum