@audunmb Har ikke lest rapporten, men har hørt litt her og der, og virker som en god rapport.
Min største kritikk av skjermbruk fra første til siste år i skolen, er at barnas personvern ikke ser ut til å ha vært med i vurderingene som har blitt gjort. Jeg var på
#Internettforum forrige uke, og der ble denne bekymringen løftet frem av
#Medietilsynet.
Deretter mener jeg at skjermene benyttes for ukritisk og til oppgaver de ikke nødvendigvis egner seg for. Mye mer ressurser skulle vært brukt på å utvikle læringsverktøy der det har åpenbare fordeler, og ikke ukritisk over hele fjøla. I mange tilfeller kan en skjerm være et bra supplement, men være en hemsko når alt må foregå digitalt.
Vi er fortsatt bare ~10 år inn i dette eksperimentet og jeg har troa på at vi kan justere kursen fremover. Vi kan begynne med å kaste ut Googles tjenester og Chromebook'ene av klasserommene, som er det største overtrampet mot barns personvern pr idag.
At skoler må ta opp lån for å kjøpe produkter og tjenester av et multinasjonalt selskap som knapp nok betaler skatt i Norge, føles veldig, veldig feil.