@audunmb Har ikke lest rapporten, men har hørt litt her og der, og virker som en god rapport.

Min største kritikk av skjermbruk fra første til siste år i skolen, er at barnas personvern ikke ser ut til å ha vært med i vurderingene som har blitt gjort. Jeg var på #Internettforum forrige uke, og der ble denne bekymringen løftet frem av #Medietilsynet.

Deretter mener jeg at skjermene benyttes for ukritisk og til oppgaver de ikke nødvendigvis egner seg for. Mye mer ressurser skulle vært brukt på å utvikle læringsverktøy der det har åpenbare fordeler, og ikke ukritisk over hele fjøla. I mange tilfeller kan en skjerm være et bra supplement, men være en hemsko når alt må foregå digitalt.

Vi er fortsatt bare ~10 år inn i dette eksperimentet og jeg har troa på at vi kan justere kursen fremover. Vi kan begynne med å kaste ut Googles tjenester og Chromebook'ene av klasserommene, som er det største overtrampet mot barns personvern pr idag.

At skoler må ta opp lån for å kjøpe produkter og tjenester av et multinasjonalt selskap som knapp nok betaler skatt i Norge, føles veldig, veldig feil.

Så episode 2 av NRK sin #Ueinig-serie (mens jeg toget hjem etter en flott dag på #Internettforum.

Liker konseptet om å samle steile fronter til et langform intervju. Sånn i teorien ihvertfall. Det ble litt stivt og tilbakeholdent og klippingen gjorde meg nyskjerrig på det som ikke kom med. Foretrekker heller 3 uredigerte timer med den dynamikken som oppstår - man rekker å bli sinna for så å ro ned, for så å gyve løs igjen. Det er da man kommer tett innpå og kommer til kjernen.

Line Coll, direktør i Datatilsynet snakker om personvern. Hun stiller seg undrende til de mange bilene som importeres fra Kina og i hvilken grad personvernet og datastrømmene har blitt godt nok vurdert og regulert. #Norid #Internettforum
Nå går adm.dir i #Norid, Hilde Thunem, på og skal snakke om hva vi gjør når det er noe på nettet vi ikke liker. Spennende! #Internettforum
Lise Fuhr (ETNO) snakker om 'The Cyber Resilience'-loven fra EU som vil stille mye strengere krav til alle tilkoblede enheter (IoT) som selges i EU — fantastisk! Det blir spennende å se hvordan dette håndheves i praksis #Norid #Internettforum
På spørsmål på hva Pål ønsker å ha fokus på fra de nye EU-lovene, svarer han: Regulering av de store aktørene; Google, Facebook etc. Bra! #Norid #Internettforum
Et åpent, fritt og sikkert Internett @km_dep på @norid_no #internettforum 2022
Pål Wien Espen (Nkom) ønsker at Norge er mer proaktiv når det kommer til digitalt utenforskap, også når det gjelder den fremtidig utviklingen. #Norid #Internettforum
Karsten Friis: Digitale angrep i krigstid har så langt vist seg å ha mindre effekt enn man har fryktet, men det er ingen garanti for hva som vil skje i fremtiden. #Norid #Internettforum
Karsten Friis maner til måtehold blant mediene når de lager overskrifter om digitale hendelser. Er tjenestenektangrep verdt krigstyper om at "Norge blir angrepet"? #Norid #Internettforum