Jeg har ikke set nogen af jer dele noget om #osogdata's my projekt omkring:

Demokratisk digital infrastruktur til civilsamfundet · Theta
https://theta.dk/

Lige nu har de en stilling åben som udvikler.
https://www.osogdata.dk/jobs

De skriver selv at alt skal være open source og nævner at de gerne vil lave et alternativ til Facebooks grupper. Og beskriver også hvorfor ActivityPub og ATproto ikke designmæssigt passer til den funktion
https://theta.dk/protokoller/

Spændende?!

#dkmastodon
🔁❤️

Demokratisk digital infrastruktur til civilsamfundet · Theta

Hvordan civilsamfundet og de danske fonde kan holde hånden under det digitale demokrati

@folfdk ja spændende .. men umiddelbart finder jeg målet for snævert … vi bliver nød til at kigge ud over vores egen andedam.
@kkdk @folfdk Hvorfor? Hvis det ikke er baseret på evig vækst, kan det vel eksistere længe og godt, hvis de kan få nogen til at betale inden for Danmarks rammer efter de 10 års fondsstøtte
@folfdk Ih, det ser altså fornuftigt ud! Her er i alt fald et seriøst bud på finansiering, på at tilbyde noget som mange gerne vil, og på samarbejde med nogle af de allerede eksisternde platforme. Det bliver spændende at følge! :)
@anderslund @folfdk Ja det virker godt nok gennemarbejdet og utrolig troværdigt, ved første gennemsyn i hvert fald.
@tokeriis @anderslund @folfdk Jeg ville ønske, at de var mere klare i spyttet om, hvad de mener med, at de “vil arbejde for en god protokol til gruppe-formatet”. Betyder det, at de brygger noget sammen selv, eller har de tænkt sig at gå i dialog med nogen, som arbejder med det samme (f.eks. SocialCG, arbejdsgruppen under W3C, som sidder med ansvaret for ActivityPub)?
@nerdd @tokeriis @folfdk De siger at der ligger to forslag til ActivityPub der kan understøtte deres behov (private grupper), og at de vil støtte det arbejde.
@anderslund @tokeriis @folfdk Så har jeg overset der, hvor de skriver, at de vil støtte det. Det er positivt, at de vil det.
@nerdd @tokeriis @folfdk Altså, sådan opfatter jeg det samlede udsagn om protokoller, her: https://theta.dk/protokoller/
Om protokoller og interoperabilitet · Theta

Theta tror på interoperabilitet: en fremtid hvor sociale platforme kan snakke sammen. Læs om protokoller, API'er og vores tilgang til åbne standarder.

@anderslund @tokeriis @folfdk Heh, det er præcis den side, jeg synes er for vævende. Specielt første afsnit under “Kan I ikke bare lave jeres egen protokol eller ændre en eksisterende” giver mig et indtryk af, at de synes arbejdet med eksisterende protokoller er irriterende, fordi det går langsomt.
@nerdd @tokeriis @folfdk Men de virker ret fast besluttede på FOSS, så det må de lære at leve med, ikke? :)
@anderslund @tokeriis @folfdk Jah joh, de kan jo godt ligge fast på FOSS, men det forpligter dem jo ikke til at vælge standardprotokoller. Men lad os da håbe, de giver den gas med forslagene til ActivityPub :)
Standards

xkcd
@folfdk @anderslund @tokeriis Ja, hvis de vælger at strikke noget sammen selv, så er det 🙈

@nerdd @anderslund @tokeriis @folfdk det er bestemt interessant og dejligt at de kommer til det med en seriøs strukturel kritik i modsætning til de andre “nye sociale platforme” i dk.

Jeg er nysgerrig-kritisk på

- ideen om en STOR central platform. Det er et strukturelt mønster som sjældent går godt.
- at de ikke vil udelukke reklamer
- at det er pengefolkene i pensionskasser mm der skal komme med penge - de er per def. status quo krigere. Deres normalitet har vi set hvordan agerer i forhold til fossile investeringer, Palæstina. De er ekstremt konservative, og sløve.

Og så syntes jeg der er grineren de tager forum software (discourse) og prøver at erstatte facebook grupper. Tingene går i cirkler.

Og spændende med deres eksport/scrape af facebook data.

@abekonge @nerdd @tokeriis @folfdk Men foreningsformen og fokus på demokrati er godt. Og den store platform kan noget de små ikke kan - gøre det lettere tilgængeligt for masserne, folket, jo, ikke? :)
@abekonge @anderslund @tokeriis @folfdk Ja, jeg studsede også lidt over valget af Discourse. Men måske giver det mening - jeg har kun kigget minimalt på det for ca. 10 år siden, hvor jeg skulle lave et SSO-plugin til en kundes Discourse-installation.
@folfdk wow... Det har godt nok et stort overlap med mange af de tanker og planer vi havde for #Folkeføderation! Har i set det @jeppe og @katharsisdrill ? Det er selvfølgelig kun fedt at se - især med det store fokus på interoperabilitet og mobilitet. Er vild med ideen om at gøre det nemt at eksportere en eksisterende facebook gruppe. Jeg forventer at de vil få svært ved at realisere det hele rent teknisk. Tror ikke på at Oase og Boblberg gider at føderere. Men tanken er god, og hvis de kan formå at samle nogle penge sammen til open source udvikling, med fokus på protokoller så er det kun positivt for alle.

@folfdk Jeg er skeptisk. Jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke kan bruge ActivityPub til de offentlige ting og have resten privat.

Desuden er idéen om at basere det på Discourse lidt mærkelig - kommer det bare til at være en Discourse instans? Hvad bygger de ovenpå? (Og ja de siger at hvis det vokser bygger de noget selv, men det lyder ikke særlig plausibelt).

Og til sidst ser jeg lidt for meget AI/LLM glæde til at jeg er tryg (fx den tekniske kontaktpersons github: https://github.com/NielsOerbaek/slidt).

GitHub - NielsOerbaek/slidt

Contribute to NielsOerbaek/slidt development by creating an account on GitHub.

GitHub

@valberg @folfdk

Jeg er også skeptisk. De laver en ny walled garden, der er bare flere i den 😂

De kan frit extend'e både ActivityPub og ATProto med deres egne funktioner - det har både Mastodon og Pixelfed gjort længe for APs vedkommende, for de kan ikke vente på at W3C får opdateret deres spec.

Discourse har allerede et ActivityPub-plugin, mener jeg - jeg har skrevet en nyhed om det på et tidspunkt...Så Os&Data kunne i princippet hægte sig på fødiverset allerede i morgen ;-)

@simonjust @valberg @folfdk der er desværre mange opportunister i det her cirkus-USA-uafhængighed

DR er rigtig søde til at give dem medietid. Rigtig dårlige til at snakke med folk, som har været i gang i meget længere tid og allerede vidste, at kommerciel software (ejet i USA) var et problem FØR Trump forsøgte at annektere Grønland.