SEMAPHOR GAV DEN FULD SKRUE I FOLKEMØDEDEBAT MED MICROSOFT OG FORSKNINGSVERDENEN

Der var gang i diskussionslysten i Semaphors paneldebat “Overvågning eller paranoia?” fredag den 12. juni kl. 14.00 på Folkemødet. Tobias @fonsmark fra Semaphor havde inviteret Frejdie Søndergaard-Gudmandsen fra Microsoft og Christian Damsgaard-Jensen fra Aarhus Universitet til at diskutere om vi som danskere er paranoide nok i forhold til big tech og overvågning.

Paneldebatten lå i kyndige hænder hos moderator Hans Ravnkjær Larsen fra Dansk It, der fodrede paneldeltagerne med spørgsmål som “Hvor paranoide bør vi være, når vi deler følsom data gennem big tech løsninger på online møder, på mail, på sociale medier?”, “Hvilke konkrete trusler er der i forbindelse med big tech aflytning?”, “Er Danmarks demokrati truet?”, “Hvilke forholdsregler kunne yderligere blive taget?”. Diskussionen bølgede op og ned - og tempoet var højt.

Semaphor takker paneldebattens deltagere og moderator for den fine indsats.

#folkemodet #dkpol #bigtech

Who will dare to stand up and boycott the USA for their support and funding of President Putin's war against Europe, waged by proxy through Ukraine?

When can we expect to see European leaders hold other nations and regimes like Iran, India, and China, accountable for their contributions to and support of Russia's "special" military operation in Ukraine?

When will they wake up, speak the truth, and take real action to weaken the Russian economy and that of its backers? Probably not while voters fear slightly higher grocery prices, and start to prefer to keep using existing hardware and other goods until it actually breaks; probably not as long the majority remain remain influenced by American Big Tech's negative effect on people’s free will.

#uspol #folkemodet #Folkemødet #slettemette #dkpol #eupolitics #eupol #dkpolitik #depol #plpol #european #putinswar #putinskrieg #ukrainekrieg #ukraini #SLAVAUKRAINI #freeeurope #trump #piaolsen #PiaOlsenDyhr #signeMunk #jacobmark #VillySoevndal #radikalvenstre #martinlidegaard (han maa lide meget) #samiranawa #zeniastampe #socialistiskfolkeparti #sf #socialdemokratiet #asocialdemokratiet #ChristinaKrzyrosiakHansen #IdaAuken (Hvad blev der af din Fars gode sunde Social Demokratiske vaerdier?) #MagnusHeunicke #NicolaiWammen #PetersHummelgaard #PeterHummelgaard #danskelovgrundloven #grundloven
Nå, vi fik beregnet voldsomt god tid til at komme fra Folkemødet til færgen, så nu sidder jeg allerede her ved Rønne færge, en time før afgang. Men så er der da ingen stress 😊
#Folkemødet #OverAndOut

GÅ MED PÅ FOLKEMØDETS CYBERWALK OG LAD TOBIAS FONSMARK PROVOKERE DIG OMKRING BIG TECH OVERVÅGNING OG CYBERSIKKERHED

Tobias @fonsmark fra Semaphor indrømmer, at det er blevet sværere at provokere folk i forhold til deres uvidenhed om big tech overvågning og cybersikkerhed. Trump, der fletter fingre med big tech ejerne og benytter amerikansk dominans på området som magtmiddel, har sat sit aftryk i manges bevidsthed. Det var nemmere at provokere på IT-området før vi i Europa vågnede af tornerosesøvnen, men provokere vil Tobias fortsat gerne.

Tør du lade dig udfordre på din utilstrækkelige paranoia omkring digital overvågning af Tobias, så gå med på Cyberwalken på Folkemødet fredag kl. 9.45 - 11.00. Tobias er en af flere aktører, der hver har fem minutter til at fyre op under dig.

Vil du deltage, så mød op fredag kl. 9.45 ved F6 - D15 TECH Arena. Læs mere her: https://programoversigt.folkemoedet.dk/events/2026/31594/cyberwalken

Cyberwalken 2026 er arrangeret af KOMBIT, Dansk IT, ITB, DI-Digital, Syddjurs, Norddjurs og Favrskov kommune som en vandringsdebat med en række oplæg omkring cybersikkerhed. Cyberwalken er en anderledes debatform, hvor vi er i bevægelse, stopper undervejs og får korte oplæg fra forskellige aktører. Men lige så vigtig er samtalerne mellem dem, der går med. Det giver en mere åben og nærværende dialog end de klassiske paneldebatter. Mød op og få en anderledes bevægende oplevelse.

#folkemødet #dkpol #cybersikkerhed

👉 Folkamöj å folkamâd på Bornholm

Til jer der skal til Folkemødet i denne uge: Husk at man ikke kan rejse med rejsekort eller basiskort på Bornholm.

Ordinære billetter i Rejsebillet-app'en er hundedyre (72 kr for 75 minutter i 4 zoner), men 🦇 BAT nævner specialbilletter:

Nogen kan måske osse have glæde af at købe klippekort. Et 4-zonerskort koster 330 kr, og kan bl.a. købes på BATs kontor, der ikke ligger så langt fra færgeterminalen:

Kontoret har åbent kl. 8−18 i hele folkemødeugen.

Hvis I har brug for at bevæge jer uden for Rønne-Allinge-aksen mens I er her, så vær klar over at der ikke nødvendigvis er mobildækning på hele øen, og oppe på nordvestkysten hopper mobilen ofte på en svensk mast.

App'en CoMaps, til både Android og iOS, kan vise vej selv om mobilen er offline:

Go' tur! 👋

📣 #Allinge, #basiskort, #Bornholm, #busbillet, #CoMaps, #DKpol, #fm26, #fmdk, #folkemøde, #Folkemødet, #klippekort, #Nordlandet, #rejsebillet, #rejsekort

Med den luksus at jeg i år har et projekt der betaler turen til #Folkemødet har jeg kunnet sige ja til lidt af hvert. Tre af nedenstående arrangementer er fra vores projekt om polarisering, to er udefra:

Torsdag 11. juni: 
IT´S  A  FACTs bådscene (H10), kl. 11.00–11.45.
Debat: ”Hvorfor giver vi stadig ofre for kontaktsvindel skylden?” 
https://program.folkemoedet.dk/events/2026/33324/hvorfor-giver-vi-stadig-ofre-for-kontaktsvindel-skylden 
 
KU’s scene (Stadeplads G35), kl. 17.00-17.55.
Debat: ”SoMe skaber stærke fællesskaber. Og lige så stærke fronter”
https://program.folkemoedet.dk/events/2026/34393/some-skaber-staerke-faellesskaber-og-lige-saa-staerke-fronter 
 
Fredag 12. juni: 
Forskningsscenen (Stadeplads F14), kl. 15.30-15.55.
Foredrag: “Når sproget splitter os - fra hadtale til ekstremisme”
https://programoversigt.folkemoedet.dk/events/2026/33233/naar-sproget-splitter-os-fra-hadtale-til-ekstremisme  
 
Lørdag 13. juni:
Geelmuyden Kieses scene (Brandstationen), kl. 10.30-11.30
Debat: ”En platform for had: Hvad er mediernes rolle i polarisering?”  
https://programoversigt.folkemoedet.dk/events/2026/35476/en-platform-for-had-hvad-er-mediernes-rolle-i-polarisering 
 
Kæmpestrandens Debattelt (J6), kl. 15.00-15.45
Debat: “Lev med det? Danmarks kærlighedsforhold med tvivlsomme tolke”
https://programoversigt.folkemoedet.dk/events/2026/35314/lev-med-det-danmarks-kaerlighedsforhold-med-tvivlsomme-tolke  
 

Hvad gør kontaktsvindel så virkningsfuld?

Hvorfor lykkes kontaktsvindel stadig – og hvad gør den ved mennesker og familier?

nuxt-app
Servicemeddelelse: Til jer der skal til #Folkemødet senere på uge: Husk at man IKKE kan bruge hverken #rejsekort eller #basiskort#Bornholm! Se BATs information om buskørsel under Folkemødet: 🦇 www.bat.dk/folkemoedet-... 📣 #dkpol, #fm26, #fmdk

RE: https://bsky.app/profile/did:plc:2pg55zzadj23jxdokehmuw6d/post/3mnq644b5ti2c


Folkemødet 2026 | BAT

TAK FOR EN SPÆNDENDE DEBAT I SUVERÆNITETENS TEGN

Vores debat på Folkemødet blev afgjort både nørdet og teknisk– men hvad kan man sige til det, når man sætter tre mennesker med stor faglig viden og IT-politiske holdninger til at tale om digital suverænitet ?

Det gjorde stort indtryk at høre repræsentanter fra både kommunerne og staten sætte ord på hvad de mener at digital suverænitet er – og hvad slutmålet er. Der er ændringer på vej, både i stat og kommuner.

Til debatten løftede Michael Ørnø også sløret for samarbejdet mellem Statens It og Semaphor om at lave en komplet Microsoft-fri arbejdsPC. Vi er endnu i starten af samarbejdet, men er stolte over at kunne bidrage til en større digital suverænitet i den danske stat.

Tobias @fonsmark sætter lidt ord på sine tanker efter debatten i videoen her, mens hele debatten kan ses på vores hjemmeside: https://www.semaphor.dk/nyheder/semaphor-i-debat-paa-folkemoedet

Stort tak til Frederik Nordentoft Andersen og Michael Ørnø for at stille op, til Peter Christian for at moderere debatten, og ikke mindst til publikum, som holdt ud trods både Gaza-demonstration og F35 overflyvning under debatten 🙏

#Folkemødet #ITParatskibet #OpenSource #DigitalSuverænitet #dkpol

Well that's another post Folkemødet clean up at the hotel done. Not often we have all 25 rooms checking out the same day... Thankfully!

#folkemødet #bornholm

Deltager i Folkemødet på Bornholm #folkemodet 😎🤩😍🏳️‍⚧️🏳️‍🌈

Stort fremmøde og stor interesse for Regnbueteltet 😍

#loveislove #freetobeme