🔗 https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-24229
Vi foreslår, at der indføres en lovændring på det sociale område, der sikrer, at borgere med lav indkomst (eksempelvis førtidspensionister) og borgere med handicap automatisk og uden forudgående myndighedsvurdering tildeles en gratis, beskikket advokat, hvis de ønsker at indbringe en afgørelse fra Ankestyrelsen for domstolene. Desuden skal der indføres skærpede, uvildige krav til Ankestyrelsens sagsbehandling, så styrelsen forpligtes til at sikre, at det fulde og korrekte oplysningsgrundlag foreligger, før der træffes afgørelse, og så kommunale fejl ikke kan blåstemples.
Vi foreslår samtidig, at borgere med handicap, alvorlig sygdom eller væsentlige psykiske, kognitive eller sociale funktionsnedsættelser får ret til gratis juridisk bistand uden egenbetaling fra første kontakt med kommunen. Den juridiske bistand skal følge borgeren gennem hele sagsforløbet, herunder ved ansøgninger, sagsoplysning, partshøringer, afgørelser, klager, behandling i Ankestyrelsen og eventuel domstolsprøvelse. Formålet er at sikre, at borgeren har reel mulighed for at forstå, deltage i og varetage sine interesser i sager, der har afgørende betydning for eget liv.
For at sikre en professionel og helhedsorienteret varetagelse af et så stort og komplekst område, foreslår vi desuden, at der oprettes et selvstændigt Handicapministerium med en tilhørende minister. Endelig kræver vi en lovmæssig præcisering af adgangen til Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) og lignende ordninger, så det sikres, at kommunerne forpligtes til at efterleve kompensationsprincippets egentlige formål:
At give borgeren mulighed for at leve et normalt, selvstændigt liv med ret til frit valg, frem for at blive fastholdt på et eksistensminimum eller ufrivilligt visiteret til botilbud.
/cc [ #borgerforslag | #dkpol ]