En ole vielä vaivautunut lukemaan, mutta voikohan suomi.fi:llä korvata pankkitunnistautumisen?

Joudun todennäköisesti luopumaan suomalaisesta pankkitilistäni, mutta pelkään tilannetta, jossa en pysty enää tunnistautumaan valtion eri digijärjestelmiin.

Onhan noita muitakin tunnistautumistapoja, mutta esim. puhelinnumerokin välillä vaihtuu ja henkilökortin ja sille kortinlukijan hankkiminen ei vaikuta kovin näppärältä vaihtoehdolta.

#suomi #tunnistautuminen

Se että henkilökortti on kalliimpi kuin passi osoittaa, että on tarkoitettu köyhille. Keskituloisilla on ajokortit (jotka kelpaavat henkilökortista käytännössä aina kotimaassa), pitävät erikseen passia ulkomailla liikkumiseen, ja pankkitunnukset nettiä varten.

En keksi mikä tässä hinnoittelussa voi olla syynä: passilla on varmasti korkeammat valmistuskustannukset.

Jos olisi edes voimassa pidempään kuin passi, mutta ei: viisi vuotta.
#passi #henkilökortti #tunnistautuminen #luokkayhteiskunta

Vahvan tunnistautumisen vaativa some on vaan kopio ympäröivästä maailmasta. Siksi sitä halutaan. Että oma valta-asema periytyisi. Että voisi vaan sanoa "ettekö te tiedä kuka minä olen".

#some #tunnistautuminen

Poliisin neuvontapalvelu on viikonlopun kiinni, joten kysynpä parviälyltä: Kun sosiaaliturvatunnukseni vaihtuu, en voi käyttää enää vanhoja henkkareitani. Mikä on nopein ja halvin henkilöllisyystodistus, jonka voin tuossa tilanteessa saada? Se pitäisi saada heti. #poliisi #tunnistautuminen #trans

Suomalaiset havahtuivat huijauksiin - ottavat vauhdilla käyttöön mobiilivarmennetta

Mobiilivarmenteen etu pankkitunnuksilla tapahtuvaan tunnistautumiseen on se, että mobiilivarmennetta ei ole yhdistetty pankkitiliin.

Eli jos tunnistautumisen tekee vahingossa huijaussivulle mobiilivarmennetta käyttäen, ei kukaan vie rahoja tililtä. Mutta pankkitunnuksilla tunnistautuessa niin voi hyvinkin käydä.

https://dawn.fi/uutiset/2025/03/28/mobiilivarmenne-suosio-kasvaa

#mobiilivarmenne #tunnistautuminen #pankkitunnukset #verkkopankki #huijaus #uutiset #tietoturva

Mobiilivarmenteen suosio kasvaa vauhdilla - yksi keino estää huijauksia

Suomalaiset havahtuivat siihen, että tunnistautuminen viranomaispalveluihin kannattaa tehdä mobiilivarmenteella pankkitunnusten sijaan. Mobiilivarmenteen suosio on kasvanut vuodessa reipasta tahtia.

AfterDawn

Tässä jälleen esimerkki huijauksesta jossa on hyödynnetty PRH:n erikoista menettelyä jossa kenet tahansa voi ilmoittaa yrityksen vastuuasemaan ilman vahvaa tunnistautumista: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-varoittaa-uudenlaisesta-huijauksesta-antaa-ohjeen-miten-valttaa-joutumasta-petoksen-valikappaleeksi/9094914

Ihmettelen miksei tätä ongelmaa ole saatu korjattua. Se, että jokainen joutuu henkilökohtaisesti tekemään erillisen rekisteröintikiellon ei ole skaalautuva ratkaisu.

#tietosuoja #tunnistautuminen #huijaukset

Poliisi varoittaa uudenlaisesta huijauksesta – antaa ohjeen, miten välttää joutumasta petoksen välikappaleeksi

Poliisi on huomannut, että kiinteistöhuollon nimissä tehdään ammattimaisesti petoksia.

mtvuutiset.fi

#DVV on julkaisut uuden kortinlukijaohjelmisto Atostek ID:n: https://dvv.fi/-/varmennepalvelut-dvv-n-uusi-kortinlukijaohjelmisto-atostek-id-on-julkaistu

Tämä sovellus korvaa siis mPollux DigiSign -sovelluksen. Harmittavasti tämäkään sovellus ei näytä tukevan Apple Silicon -suoritinta suoraan, vaan vaatii Rosetta-käännöskerroksen asentamisen.

#varmennekortti #tunnistautuminen

Esimerkiksi kansalaisaloitteiden allekirjoittaminen Kansalaisaloite.fi-palvelussa vaatii vahvaa tunnistautumista. Minä olen käyttänyt siihen verkkopankkitunnuksia. Kehitysvammaisille ei kuitenkaan ole aina sellaisia myönnetty. Jotkut eivät ehkä sellaisia kykenekään käyttämään. Sen ymmärrän, että joskus voi olla tarpeellista rajoittaa henkilön mahdollisuuksia siirtää suuria määriä rahaa. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, ettei henkilö olisi äänioikeutettu Suomen kansalainen, joka saa mm. allekirjoittaa kansalaisaloitteita.

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry:n sivuilla lukee: ”Tukiliitto muistuttaa, että pääsy digitaalisiin palveluihin on perus- ja ihmisoikeuskysymys. YK:n vammaisyleissopimuksen 19 artikla turvaa vammaisten henkilöiden elämisen itsenäisesti ja osallisuuden yhteisössä ja osallisuuden vaatimus ulottuu myös digitaalisiin palveluihin.”: https://www.tukiliitto.fi/ajankohtaista/tukiliitto-digitaalisen-henkilollisyyden-palveluissa-on-mahdollistettava-avustajan-kaytto/

Kehitysvammatuki 57 ry on kirjoittanut lausunnossaan: ”Suomi.fi-palvelut vaativat vahvan sähköisen tunnistautumisen ja on monia ihmisiä, joilla ei ole käytössä tunnistautumistapaa esimerkiksi taloudellisen edunvalvonnan tarpeen takia. Suomi.fi-käyttö ei liity talouden hoitamiseen, joten on turvattava kognitiivisesti saavutettava (helppokäyttöinen ja ymmärrettävä) vahva tunnistautuminen myös ilman verkkopankkitunnuksia.”: https://www.kvtuki57.fi/ajankohtaista/lausunto-suomi-fi-palvelujen-strategisista-tavoitteista/

Pitäisin myös kohtuuttomana, jos se, ettei saa tunnuksia, estäisi verkkokaupoista ostamisen. Esimerkiksi lippuja joihinkin tapahtumiin tai vaikka kohtuullisen hintaisia värikasetteja saattaa voida saada vain niistä.

Kehitysvammaliitto on kirjoittanut: ”Esimerkiksi verkkokauppa ja etenkin mobiililaitteilla tehtävä verkko-ostaminen kasvavat jatkuvasti, ja esteettömät palvelut ovat yksi edellytys palveluiden käytön kasvulle.”: https://www.kehitysvammaliitto.fi/esteettomyysdirektiivi-jaamassa-puolitiehen/

Päätin kirjoittaa tästä aiheesta, koska Janne Kananen on toivonut asiaan muutosta: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/janne-kananen/aloitteeni-jako-saa-jakaa-myos-ajatuksia/

Tässä on linkki hänen tekemäänsä aloitteeseen Hyvinvointialuealoite.fi-verkkopalvelussa: https://hyvinvointialuealoite.fi/aloite/153?paluu=%2Faloitteet&sivu=1 ja tässä videoon Youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=wMmmiGDVREw&t=6s

#Digitalisaatio #Esteettömyys #Yhdenvertaisuus #Mielipide #Palvelut #Raha #Tasaarvo #SähköinenAsiointi #Tunnistautuminen #Kehitysvammaiset #Syrjintä #VammaistenSyrjintä
#Digisyrjäytyminen #VahvaTunnistautuminen #Edunvalvonta #Pankit

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/aarokustaanheimo/kehitysvammaisilla-on-ollut-vaikeuksia-saada-valineita-vahvaan-tunnistautumiseen/

https://kansalaiskeskustelu.fi/@AaroKustaanheimo/kehitysvammaisilla-on-ollut-vaikeuksia-saada-valineita-vahvaan-tunnistautumiseen

Tukiliitto: Digitaalisen henkilöllisyyden palveluissa on mahdollistettava avustajan käyttö | Tukiliitto

Tukiliitto vaatii lakiesitykseen digitaalista tunnistautumista ja luonnollisen henkilön tunnistautumisvälineen käyttöä helpottavia säännöksiä vammaisten ihmisten tarvitsemista mukautuksista.

Tukiliitto

Joku kirjoitti hesarin mielipidepalstalle miten mobiilivarmenteen pitäisi olla ilmainen kaikille. Olen tästä samaa mieltä.

Siihen joku sitten kommentoi seuraavaa, ilmeisesti yrittäen saada aiemman vaatimuksen vaikuttamaan kohtuuttomalta:

"Tuolla ajatusmaailmalla myös passin tai kuvallisen henkilötodistuksen pitäisi olla ilmainen. Ehkä henkilötodistuksen kohdalla korostuu vielä enemmän pakollisuus, et pysty edes vaaleissa äänestämään tai hakemaan postipakettia tiskiltä. Mutta silti jokaisen pitää itse maksaa henkilötodistus."

Tota.. niin pitäisikin? Molemmat vois kyllä olla ilmaisia koska molempia käytännössä vaaditaan jotta nyky-yhteiskuntaan voi osallistua. Samoin pitäisi olla mahdollisuus saada ilmainen pankkitili, pankkikortti ja edes vähintään sähköiset pankkipalvelut koska nämäkin ovat nyky-yhteiskunnassa aika pitkälle pakollisia.

Mielestäni sitä mitä ei tarjota, ei voi myöskään vaatia. Ei pelkän yhteiskunnassa olemassaolemisen pitäisi olla saatana maksullista, mitä helvettiä?

#Mobiilivarmenne #Tunnistautuminen
----------
HS: "Mobiilivarmenteen tulisi olla maksuton"
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010806451.html

Mobiilivarmenteen tulisi olla maksuton

Sähköinen tunnistautuminen on välttämätön instrumentti yhteiskunnassa toimimiseksi.

Helsingin Sanomat

Onko sormet tallella?

"Siirtymä saattaa näkyä jopa väkivaltarikoksissa. ... – Sen sijaan, että varastetaan pelkkä puhelin, otetaan myös sormi mukaan."

#tunnistautuminen #teknologia

https://yle.fi/a/74-20118242

Teknologiajätit sopivat avainkoodien ristiin käytöstä – tällainen on teknologia, josta kaavaillaan salasanojen loppua

Muun muassa Apple, Google ja Microsoft haluavat salasanoista eroon. Asiantuntija muistuttaa, että vaihtoehtoinen kirjautumistapa laittaa paljon luottamusta yhteen laitteeseen.

Yle Uutiset