Remember the recent #news that the #Dutch government chose for #sovereignty in their prudent decision not to let the critical infrastructure around #DigiD be managed by a foreign (US) commercial enterprise?
Well, the more recent news is that the Chief Privacy Officer of the Dutch #government, who was behind this initiative, has been fired. In the #petition I shared below Pieter van Oordt is called a "whistleblower". But that is an inaccurate description for a person who is just doing their job, and doing it well: Protecting our #privacy!
Sign the petition and
boost this message, so this matter gets the attention it deserves, and hopefully Pieter will be reinstated in the CPO position to continue this important work on #DigitalSovereignty.
cc @acm ?
https://actie.degoedezaak.org/petitions/whistleblower-suspended-saving-18-million-digital-identities-eu-from-u-s-control
Een actie van Pieter van Oordt (de klokkenluider rond DigiD) die steun zoekt.
Nog nooit van gehoord! Weer een plek waar (een kopie van) mijn paspoort of id-kaart opgeslagen kan worden. What could possible go wrong.
"ID-check bij DigiD wordt volgens overheid nog steeds te weinig gebruikt"
-> "De overheid wil die robuustere inlogmethode al enige tijd verplichten bij haar onlinediensten, maar dat is vooralsnog niet mogelijk door een gebrek aan activeringen."
(Via @Tweakers ) #DigiD #idcheck
https://tweakers.net/nieuws/249314/id-check-bij-digid-wordt-volgens-overheid-nog-steeds-te-weinig-gebruikt.html

Nog altijd hebben te weinig Nederlanders de ID-check gedaan bij DigiD. De overheid wil die robuustere inlogmethode al enige tijd verplichten bij haar onlinediensten, maar dat is vooralsnog niet mogelijk door een gebrek aan activeringen.
App-dwang ? Ik ben niet van plan om een DigiD app op een telefoon te gaan installeren, zeker niet als de BigTech verslaafde v/d Burg dat wil.
"Een van de dingen die we nu zien bijvoorbeeld is dat als het gaat om DigiD substantieel of hoog activeren dat dit nog niet kan, omdat onvoldoende burgers dit hebben gedaan", reageerde de staatssecretaris. Die voegde toe dat zes miljoen burgers DigiD substantieel of hoog hebben geactiveerd. "Als dienstverleners nu per 1 juli 2026 inderdaad de stap naar dat hogere niveau hadden gezet, had je dus een grote groep mensen uitgesloten." 👉Van der Burg noemde als voorbeeld de drie miljoen mensen die jaarlijks nog via sms inloggen. "Dat moeten we dus niet doen. Dus we werken er vooral aan om ervoor te zorgen dat de inlogmiddelen op een hoger betrouwbaarheidsniveau ruimer beschikbaar worden en verbreden de toegankelijkheid. En dan kunnen we de volgende stap zetten", aldus de bewindsman.👈
RE: https://mastodon.nl/@tkdocs/116769746339578589
In de antwoorden staat in ieder geval vermeld dat men er vanaf nu beter naar kijken in de toekomst:
> “Van kwetsbaar naar weerbaar.
Geleerde lessen uit dreigende acute en langdurige uitval van uitbestede ICT-
dienstverlening bij overheidsorganisaties” dat vorig jaar met de Kamer is gedeeld
[29362 nr.388].
Nee BNR, DigiD was nooit onderdeel van de overname 🤔 En Solvinity is al jarenlang niet meer in Nederlandse handen. Dat zit zo:
DigiD is en blijft eigendom van Logius. De overname ging over Solvinity, een leverancier van infrastructuur voor DigiD.
En daar zit nog een nuance: Solvinity is al jaren grotendeels in handen van de Britse investeerder Vitruvian Partners.
💬 Laten we het debat over digitale soevereiniteit voeren op basis van feiten, niet frames.
2026-06-18 08:37 Beantwoording Kamervragen van het lid Van den Berg (JA21) over de negatieve BTI-toets in het kader van de overname van het bedrijf Solvinity (Platform DigiD)
Cloudbedrijf Solvinity gaat in beroep tegen het verbod op de overname van het Amerikaanse bedrijf Kyndryl. What a surprise.
De indieners hebben gevraagd om de zaak achter gesloten deuren te laten behandelen(!). De rechtbank heeft dit verzoek afgewezen. Lees hier meer:
https://www.met-k.com/2026/06/17/solvinity-gaat-in-beroep/ Translation button below site. #Solvinity #digid #Kyndryl