Una inversió de 3.000 a 5.000 milions, que generarà 150 llocs de treball com a molt, i que consumirà l’aigua equivalent a desenes de milers de llars.
I a la Generalitat estan en plan “Bienvenido Mr. Marshall”, quanta irresponsabilitat, quina tristor.
_____ ACTUALITZACIÓ __________
Per contextualitzar els problemes coneguts i documentats, que s'estàn produïnt ARA als llocs on s'han implantat aquests centres, aquí algunes realitats, insisteixo, conegudes i documentades:
Un estudi del Houston Advanced Research Center i la Univ. de Houston calcula que els data centers de Texas gastaran 49.000 milions de galons d'aigua el 2025, i fins a 399.000 milions el 2030, equivaldria a 9 vegades el pantà de Sau ple.
https://www.lincolninst.edu/publications/land-lines-magazine/articles/land-water-impacts-data-centers/
A la Geòrgia rural, veïns prop dels centres de Meta denuncien aigua contaminada o esgotada: "No puc beure l'aigua". A Carolina del Sud, grups conservacionistes intenten aturar el permís de Google per extreure 1,5 milions de galons diaris.
https://www.eesi.org/articles/view/data-centers-and-water-consumption
La NAACP demanda xAI (Musk) per operar 27 turbines de gas SENSE permís a Southaven, prop de cases, escoles i esglésies. Podrien emetre +1.700 tones de NOx l'any. Casualment es tracta de comunitats negres ja sobrecarregades de contaminació.
https://earthjustice.org/press/2026/xai-sued-for-illegal-power-plant
Novembre 2025: dos investigadors no troben "cap evidència clara que els data centers estimulin el creixement de l'ocupació tech local". Molt extractius, aporten poc a la comunitat.
https://www.consumerreports.org/data-centers/ai-data-centers-impact-on-electric-bills-water-and-more-a1040338678/
Bloom Energy (gener 2026) preveu que la demanda elèctrica dels data centers dels EUA gairebé es doblarà el 2025-2028: de 80 a 150 GW. Serà com afegir un país amb el consum energètic d'Espanya al seu balanç de consum.
https://www.consumerreports.org/data-centers/ai-data-centers-impact-on-electric-bills-water-and-more-a1040338678/
Països Baixos. En plena sequera nacional, es va revelar que un centre de Microsoft va consumir 84 milions de litres d'aigua potable en un any, quan l'empresa i el municipi havien estimat només 12-20 milions.
https://www.datacenterdynamics.com/en/news/drought-stricken-holland-discovers-microsoft-data-center-slurped-84m-liters-of-drinking-water-last-year/
Xile. El centre de Google a Cerrillos podria consumir 7.600 milions de litres anuals, en un país amb 15 anys de sequera i racionament d'aigua. Un tribunal ambiental va revocar el permís.
En un referèndum local del 2020 els veïns hi van votar en contra.
https://www.datacenterdynamics.com/en/news/chile-partially-reverses-google-data-center-permit-over-water-use-concerns/
Uruguai. Tres mesos de protestes diàries sota el lema "No es sequía, es saqueo". El centre projectat crearia només ~30 llocs de treball i no pagaria impostos per estar en zona franca.
https://logicmag.io/land/exposing-googles-seizure-of-water-in-drought-impacted-uruguay-a-conversation/
Mèxic (Colón, Querétaro). Regió semiàrida ja amb escassetat. Google, Microsoft i AWS hi inverteixen ~10.000 milions de dòlars. Tres centres podrien consumir fins a 4 milions de litres diaris al cantó d'un poble de 65.000 habitants amb escassetat d'aigua.
https://nearshoreamericas.com/water-guzzling-data-centers-spark-outrage-across-latin-america/