@TuutW Van onze VVE mogen we nog niet eens een plantenbak aan de buitenkant van ons balkon hangen 🙄 #geraniums #VVE

Onderhoudsschuld is een probleem, huidige eigenaren komen ermee weg zodra ze verkopen en de kosten en uitdagingen worden doorgegeven aan de volgende generatie(s).

Dit was overigens geen degelijk onderzoek, maar een enquete. De 20% is waarschijnlijk een vele malen hoger percentage. Niet in de laatste plaats
omdat 54% van de vve's niet eens een kvk registratie en daarmee geen bankrekening hebben.

https://nederlandvve.nl/vve-nieuws/onderhoudsschuld-bij-vves-wordt-nieuw-risico-voor-appartementskopers/

#vve #onderhoudsschuld #woningmarkt

Onderhoudsschuld bij VvE’s wordt nieuw risico voor appartementskopers - Nederlandvve.nl

Achterstallig onderhoud en een zwak reservefonds kunnen appartementskopers na aankoop duur komen te staan. Waar moet je op letten bij de VvE?

Nederlandvve.nl

Of het een airco of een parkeerplek is: er lijkt iets anders onder te zitten. De angst dat een ander iets krijgt wat jij zelf ook had kunnen hebben.

Translation button below site 👇

https://www.met-k.com/2026/06/20/hoe-sta-ik-hierin/ #burenruzie #airco #VVE #blog #blogging

Mijn #VvE heeft gisteren met een ruime meerderheid (1 blanco stem) ingestemd met alle plannen.

De discussie ging voornamelijk over de hoger dan gecommitteerde rentekosten. Wat niet gek is als de rente stijgt, maar nu moet het bestuur van de ALV opnieuw zoeken naar andere invullingen van gepland onderhoud.

De vorige keer dat wij dat moesten doen namen de kosten en werkzaamheden alleen maar toe, dus ik voel er weinig voor, maar de ALV geeft opdracht 🙂

Hadden ze het maar gedaan toen de kosten lager waren. /s

Het lijkt wel een #VvE ;-)

https://www.at5.nl/artikelen/238637/wethouder-over-enorme-kostenstijging-brug-over-ij-ik-moest-ook-even-slikken

Wethouder over enorme kostenstijging brug over IJ: "Ik moest ook even slikken"

Brug over het IJ stijgt van 340 naar mogelijk 850 miljoen euro. Nieuwe wethouder Moeskops reageert geschrokken tijdens raadsvergadering. Lees het hele verhaal.

AT5

#vve wij hebben na jaren van besliutvorming, planvorming en contracten sluiten eindelijk de boel tot op 99% rond.

Een eigenaar vind het nu nodig om alles in twijfel te trekken omdat wij in 2023 (en een adviseur in 2024) niet tot achter de comma hebben voorzien dat rente zou kunnen oplopen.

Weer een lange uitleg met verantwoording dat dit toch echt de meest betaalbare van alle opties is richting alle eigenaars. Voor de 180e keer 😐

Nu eens aan de niet werkdag beginnen.

Je kunt dus 2,5 uur praten slash ruziemaken over een meerjarenonderhoudsplan voor een monumentaal pand, vooral omdat er vele miljoenen mee zijn gemoeid 🤑 #VVE

Ik kreeg het blad van Vereniging Eigen Huis onder mijn neus en als je dat leest zul je niet snel in een #vve gaan wonen. Veel gejammer over hoge bijgedragen en te weinig reserves die starters in de portemonnee raken.

Waarom zet de VEH zich niet wat meer in voor beter en duidelijker beleid? Zelf hebben ze duidelijk beleid over warmtepompen helpen afschieten en zetten zij zich (naar mijn weten) niet in voor jonge kopers die achterstallig onderhoud cadeau krijgen bij hun aankoop ->

#DearLazyWeb: Hey #Nederlanders ik heb en expat vrag over mijn #VvE. Our management company is absolute garbage. Our VVE management company recently scheduled repainting, during winter, with the most incompetent company possible, who did a horrible job, some of which didn't need to be done. Our windows had just been repainted since they were painted before we moved in, so 1/3 of the work they did was unnecessary, and now they look much worse than they did before. I could go on, but generally lots and lots of complaints along with absolutely terrible service.

Our upstairs neighbor (also an owner) also hates them and wants to switch, but a rental company owns the top half of the building and seems to be trying to force us in to staying. Basically, this management company is super cheap and the rental company are absolutely trash absentee leaches. (They *may* also have not been paying their part of the VvE fees for a while, but I'm not totally sure I understood everything.)

Unfortunately, I am way out of my depth and can't seem to get much help from google. Can anyone give me some advice about what to read or who to talk to, or are we actually stuck?

Voor andere alle andere #VvE bestuurders van de Fediverse:

De Ledenlening van het Warmtefonds is er en het kan veel eigenaren helpen om toch dat grote onderhoud en maatregelen om energiezuiniger te worden te steunen.

https://www.warmtefonds.nl/ledenlening

VvE Ledenlening Nationaal Warmtefonds - Warmtefonds

Als de VvE jouw gebouw gaat verduurzamen, gaat vaak de ledenbijdrage omhoog. Kun je dat lastig betalen, dan kan een VvE Ledenlening helpen.