Jee, pieni juttu maata pitkin matkustamisesta: https://yle.fi/a/74-20227877
Video: Lääkäripariskunta ei enää lennä – matkusti taaperon kanssa junalla Etelä-Italiaan

Kysyimme Atulan perheen matkakokemuksista videolle Berliinin rautatieasemalla. Listasimme tähän juttuun myös eurooppalaisten kesämatkojen trendit.

Yle Uutiset

@siili

Toki "lääkäripariskunta" kykenee tekstin lukematta matkustamaan tyylillä, kun rahaa ja vapaa-aikaa riittää.

Halpa lentäminen on helppo tapa pitää ihmiset tyytyväisinä riittämättömiin lomiin, kun lomailua voi "tehostaa" luonnon kustannuksella.

(Lisäksi sanottakoon samalla että jos mietitte miksi matkatoimistot pysyvät mustalla, niin siihen on rinnakkainen syy.)

@iju Joo, kyllä maata pitkin matkustaminen on hitaampaa. :( Mutta kiva silti, että sitäkin vaihtoehtoa joskus tuodaan esille.

@siili

Välttelen itsekin lentokoneita: lentänyt kerran viimeisen vuosikymmenen aikana, silloinkin itsestä riippumattomista syistä. Lähinnä yritin tuoda esiin että ikävä yksinkertaistaa valinta henkilökohtaiseksi, kun niin moni yhteiskunnallinen asia tukee lentämistä.

- veroton lentopetrooli (muttei bussidieseli, jne)
- lyhyet lomat (lomien pituus ei ole pidentynyt yli 50 vuoteen vaikka tuotanto tukisi tätä)
- junien aikataulujen yhteensovittaminen vieläkin vaikeaa
- yöjunien vähyys
- jne

@iju Joo, näistäkin olisi kiva nähdä juttuja Ylellä. Mutta niin harvoin näkee edes maata pitkin matkustamisesta, niin pidin positiivisena, että edes kirjoitetaan siitä kerrankin.