Follow the Money heeft afscheid genomen van de diensten van Cloudflare. Dat Amerikaanse bedrijf beschermt een kwart van het internet tegen cyberaanvallen. Het nadeel: het moet daarvoor toegang hebben tot ongelofelijk veel gevoelige gegevens. FTM stapt nu over op een Europees alternatief. https://www.ftm.nl/artikelen/dit-amerikaanse-bedrijf-weet-te-veel-over-ons-daarom-stapt-ftm-over-op-een-europees-alternatief
Dit Amerikaanse bedrijf weet te veel over ons. Daarom stapt FTM over op een Europees alternatief

Follow the Money heeft afscheid genomen van de diensten van Cloudflare. Dat Amerikaanse bedrijf beschermt een kwart van het internet tegen cyberaanvallen. Het nadeel: het moet daarvoor toegang hebben tot ongelofelijk veel gevoelige gegevens. FTM stapt nu over op een Europees alternatief.

Follow the Money - Platform voor onderzoeksjournalistiek

@FTM_nl als je je servers onderbrengt bij een bedrijf in Nederland wat is aangesloten bij de NBIP en gebruik maakt van NaWas heb je helemaal geen aparte dienst nodig. NaWas is ook een anti DDoS dienst gewoon hier uit Nederland.

De sites van @DeGroene en The Moscow Times bijvoorbeeld hebben dat gewoon gecoverd via ProcoliX. Net zoals de mastodon server van FTM zelf.

@koen @FTM_nl @DeGroene ja apart. Misschien risico spreiden?

@mieke @FTM_nl @DeGroene het lijkt meer een gevalletje โ€œwat hebben we nu en waar kunnen we dat door vervangenโ€.

En dat is helemaal geen slecht idee, maar dan blijf je wel een beetje hangen in de structuur die vooral heel handig is voor hele grote bedrijven.

@koen de meest slimme actie van een 'switchend' bedriif vond ik dat dat bedrijf net als bij een fysieke verhuizing even door de hele IT heen gingen om grote opruiming te houden.

Uiteraard kost dat veel extra tijd, maar het is wel een van de weinige momenten dat je zo iets op kunt pakken.

@mieke @FTM_nl @DeGroene

@vosje62 @koen @FTM_nl @DeGroene eens. Maar ik kan me ook voorstellen dat FTM dit doet om het voor anderen behapbaar en volgbaar te maken. Vergelijk mastodon met bluesky. Je wilt eigenlijk dat iedereen op mastodon gaat zitten, maar bluesky begrijpt iedereen als alternatief voor twitter
@mieke @vosje62 @FTM_nl @DeGroene het jammere daaraan is dat bedrijven zoals ProcoliX daarbij al snel worden overgeslagen, ook al is de manier waarop wij de moeilijke problemen, zoals hoe bescherm je je tegen DDoS aanvallen, veel intelligenter hebben opgelost. Met een diepere privacy by design redenering en minder grote bedrijven die weer een nieuwe enorme afhankelijkheid veroorzaken.
@koen @mieke @vosje62 @FTM_nl @DeGroene Soms moet je wel eerst verstand van zaken hebben om de kwaliteit van bepaalde oplossingen in te zien. Iets met een cirkelโ€ฆ

@sandorspruit zonder voldoende kennis kun je nooit iets goed inkopen.

Maakt niet uit of het een heel it systeem is, of broodjes voor lunch. ๐Ÿฅด

@koen @mieke @FTM_nl @DeGroene