Follow the Money heeft afscheid genomen van de diensten van Cloudflare. Dat Amerikaanse bedrijf beschermt een kwart van het internet tegen cyberaanvallen. Het nadeel: het moet daarvoor toegang hebben tot ongelofelijk veel gevoelige gegevens. FTM stapt nu over op een Europees alternatief. https://www.ftm.nl/artikelen/dit-amerikaanse-bedrijf-weet-te-veel-over-ons-daarom-stapt-ftm-over-op-een-europees-alternatief
Dit Amerikaanse bedrijf weet te veel over ons. Daarom stapt FTM over op een Europees alternatief

Follow the Money heeft afscheid genomen van de diensten van Cloudflare. Dat Amerikaanse bedrijf beschermt een kwart van het internet tegen cyberaanvallen. Het nadeel: het moet daarvoor toegang hebben tot ongelofelijk veel gevoelige gegevens. FTM stapt nu over op een Europees alternatief.

Follow the Money - Platform voor onderzoeksjournalistiek

@FTM_nl als je je servers onderbrengt bij een bedrijf in Nederland wat is aangesloten bij de NBIP en gebruik maakt van NaWas heb je helemaal geen aparte dienst nodig. NaWas is ook een anti DDoS dienst gewoon hier uit Nederland.

De sites van @DeGroene en The Moscow Times bijvoorbeeld hebben dat gewoon gecoverd via ProcoliX. Net zoals de mastodon server van FTM zelf.

@koen @FTM_nl @DeGroene ja apart. Misschien risico spreiden?

@mieke @FTM_nl @DeGroene het lijkt meer een gevalletje “wat hebben we nu en waar kunnen we dat door vervangen”.

En dat is helemaal geen slecht idee, maar dan blijf je wel een beetje hangen in de structuur die vooral heel handig is voor hele grote bedrijven.

@koen @FTM_nl @DeGroene eens. Ik kan me dat overigens wel voorstellen. Maar NaWas wordt dus niet ook als losse dienst aangeboden?

@mieke @FTM_nl @DeGroene door de manier waarop het werkt kan dat ook niet.

NaWas wordt alleen aangezet als er een aanval is. Op die manier gaat dan ook niet ál het verkeer altijd door die dienst. Dat is nóg privacy vriendelijker.

@koen de meest slimme actie van een 'switchend' bedriif vond ik dat dat bedrijf net als bij een fysieke verhuizing even door de hele IT heen gingen om grote opruiming te houden.

Uiteraard kost dat veel extra tijd, maar het is wel een van de weinige momenten dat je zo iets op kunt pakken.

@mieke @FTM_nl @DeGroene

@vosje62 @koen @FTM_nl @DeGroene eens. Maar ik kan me ook voorstellen dat FTM dit doet om het voor anderen behapbaar en volgbaar te maken. Vergelijk mastodon met bluesky. Je wilt eigenlijk dat iedereen op mastodon gaat zitten, maar bluesky begrijpt iedereen als alternatief voor twitter
@mieke @vosje62 @FTM_nl @DeGroene het jammere daaraan is dat bedrijven zoals ProcoliX daarbij al snel worden overgeslagen, ook al is de manier waarop wij de moeilijke problemen, zoals hoe bescherm je je tegen DDoS aanvallen, veel intelligenter hebben opgelost. Met een diepere privacy by design redenering en minder grote bedrijven die weer een nieuwe enorme afhankelijkheid veroorzaken.
@koen @mieke @vosje62 @FTM_nl @DeGroene Soms moet je wel eerst verstand van zaken hebben om de kwaliteit van bepaalde oplossingen in te zien. Iets met een cirkel…

@sandorspruit zonder voldoende kennis kun je nooit iets goed inkopen.

Maakt niet uit of het een heel it systeem is, of broodjes voor lunch. 🥴

@koen @mieke @FTM_nl @DeGroene

@koen @mieke @vosje62 @FTM_nl @DeGroene Heb je misschien informatie over de manier waarop jullie DDoS-bescherming aanpakken?

@ArthurClemens als je klant word leggen we dat graag aan je uit.

Voor verkoopgesprekken verwijs ik je met plezier naar @wsslmn

@koen

Dat vereist iets meer werk, nu konden ze snel schakelen, letterlijk en figuurlijk. Een quick win.

BTW: Ik kende NBIP en NaWas niet, dank voor de info. Is er een overzicht van ISP's die aangesloten zijn bij NBIP en gebruik maken van NaWas? Zijn er ook partijen bij voor kleinere klanten?

Jammer dat er niet meer Europese alternatieven zijn voor Cloudflare. Keuze uit 2 waarvan één duidelijk geen optie was. Ik zie kansen voor een NLse partij hier.

@FTM_nl @DeGroene

Angrynerds 112 - Zonnestorm of shitstorm?

PeerTube

@eelcoa @FTM_nl @DeGroene we hebben geen “alternatieve implementatie” nodig voor een dienst die het internet centraliseert zoals Cloudflare doet.

Niet al je verkeer hoeft continu door een filter heen wat alleen kan bestaan als er heel veel bedrijven gebruik van maken omdat het anders niet uit kan.

Een van de mooie kanten van het #NaWas systeem is dat je het alleen aan zet als je de bagger die op je af komt (en die alleen kan ontstaan doordat er veel te veel dezelfde software gebruikt wordt die ook nog eens niet goed te patchen is waardoor criminele botnetwerken van gemaakt kunnen worden) niet meer aan kan.

@koen @FTM_nl @DeGroene

Dat klinkt goed. Maar dan moet je wel je server onderbrengen bij één van de NBIP deelnemers. Is dat een technische of commerciële eis? Beperkend is het i.i.g. wel.

Voelt een beetje als de NVM Makelaars. Wij hebben het goed geregeld voor onszelf. Of zie ik dat verkeerd? (vast 🙂)

@eelcoa @koen @FTM_nl @DeGroene Dan moet je er eerst achter zien te komen wie die deelnemers zijn. Op de website is het niet te vinden.
@kdekooter @eelcoa ik geef je er een: @ProcoliX waar ook de mastodon van @FTM_nl gehost wordt en ook van @DeGroene de mastodon server én de website. 😎
@koen hoe staat het met de WAF van Nawas of de bot filtering?