Over #OVpay inchecken met je betaalpas.
"Hoe controleert de vervoerder of je bent ingecheckt?
->De controleur vraagt je om betaalpas of digitale pas op je mobiel of smartwatch tegen het apparaat aan te houden. Op het scherm is jouw laatste in- en uitcheck te zien. Zo weet de controleur of je bent ingecheckt.

Goed om te weten

De controleur ziet verder niets op het apparaat. Zeker je bankgegevens niet!"

Hebben mensen hier ervaring mee? Lijkt mij toch dat ze gewoon je bankpas zien... #dtv

@colindahart Als op het scherm staat dat je daar bent ingecheckt, is dat toch voldoende voor de controle? Of bedoel je wat anders?
@emiledingemans ik bedoel dat je dan toch bij de controle in de trein je betaalpas dus te voorschijn moet halen om tegen dat apparaat te houden. Zien ze toch waar je bankiert. Hoeven ze ook niet te weten...
@colindahart Bij iedere betaling die je met je pinpas doet, geef je dat toch prijs (via je bankrekeningnummer)? Toch niet vreemd dat OV-vervoerder dat ook kan zien als je betaald met je pinpas?

@emiledingemans Daar heb je zeker een punt. Dat bij elke betaling met betaalpas zichtbaar is waar je bankiert.

Dan gaat dat argument minder op inderdaad.

@colindahart Ik denk dat ze bedoelen dat op het apparaat waarmee ze scannen, ze niet meer zien dan incheckinformatie. Ja, ze kunnen ook met de eigen ogen kijken naar je bankpas, al denk ik niet dat ze daar mee bezig zijn. Wil je dat echt voorkomen, kan je vast er iets tussen houden (crêpepapier?) of een OV-chipkaart gebruiken.
@colindahart het uitlezen gaat contactloos, net zoals in- en uitchecken. Kan dus ook met spyphone of spywatch.

De overduidelijke exploit is een pakkie aan doen, en met een vemomde payment terminal met mock screen rondlopen. Elk “gecontroleerd” kaartje brengt een paar tientjes op.

@js Bedankt voor dit inzicht. Dan is dit voor mij het argument om niet in te willen inchecken met mijn betaalpas.

Of kunnen ze een #OVpay-kaart dan ook 'leegtrekken' met die 'spy apparaten'?

cc @emiledingemans