" Kaikista parhaiten Suomen maantieteellistä sijaintia vastaisi puolituntinen aikavyöhyke, UTC+1,5. Tällöin Suomi olisi puoli tuntia Ruotsia edellä.

UTC+1,5:n nollakohta kulkee 22,5°E pituuspiirin myötäisesti hieman Turun itäpuolella. Se on tarkempi, kuin UTC+2 osapuilleen Kouvolaa läntisemmässä Suomessa. [––] U-ajan seuraamisella olisi päinvastainen vaikutus: kellot kulkisivat puolisen tuntia Aurinkoa jäljessä. "

https://aikamuutokselle.fi/fi/

#kesäaika #talviaika #kellojensiirto

Aika muutokselle

Suomessa noudatetaan kesät talvet Venäjän aikaa. Olisiko aika muutokselle?

@iju Tuota ianikuista talouselämäargumenttia aikavyöhykkeistä puhuttaessa on mahdoton ymmärtää. Japanissa on tuntikaupalla Yhdysvalloista tai EU:sta eroava aika: kärsiikö se siitä? Yhdysvalloissa on useita aikavyöhykkeitä yhden maan sisällä, kärsiikö se siitä? Pitäisikö suomalaisten oppia tekemään töitä öisin ja nukkumaan päivisin, jos ulkomaankauppa sitä vaatii?

@tomminieminen

Lähipiirissäni on ihminen joka tekee käytännössä etätyötä Irlantiin, mutta "noudattaa" silti Suomen aikaa. Käytännössä menee töihin kahdeksalta ja lopettaa klo 18, koska kokoukset ovat aina iltapäivästä.

Tämä ei toki skaalaudu koko yhteiskuntaan, mutta mainittakoon ääritapauksena.

Muistetaan että aikoinaan Suomessa oli joka kaupungissa oma aikansa. Niistä luovuttiin kun juna-aikataulut menivät sekavaksi. Vastaava ongelma on muusta valtioliitosta erillinen aikavyöhykekkin.

@iju Miksi se olisi ongelma? Eikö ole pikemmin hyvä asia, ettei koko EU mene lounaalle tai nukkumaan samalla kellonlyömällä? Vai pitääkö esimerkiksi Ranskan Antillienkin siirtyä Keski-Euroopan aikaan?

Ja kun yhtenäisyydestä puhutaan, kaivetaan saman tien laarin pohjalta muutkin vanhat vaatimukset: yksi kieli, yksi kulttuuri, yksi johtaja!

@tomminieminen

>Eikö ole pikemmin hyvä asia, ettei koko EU mene lounaalle tai nukkumaan samalla kellonlyömällä?

Niin no, kysele tuota lähipiirini ihmiseltä jonka lapsia äitini käy hakemassa mainitusta syistä päiväkodista.

Mutta se isompi syy on kuitenkin että kuten sivu sanoo, niin on terveellisempää herätä aikavyöhykerajan itä- eikä länsipuolella. Tällä hetkellä se onnistuu Suomessa vain Vanhan Suomen alueella, ja sielläkin vain puolet vuodesta.

@iju Se että joku yksilö tekee järjettömän, läheistensäkin elämään kielteisesti vaikuttavan päätöksen, tuskin on hyvä syy pakottaa koko kansakuntaa samaan.

Järkevintä olisi vain lopettaa talouseliitin kumartelu ja palata pysyvästi oikeaan eli talviaikaan.

@tomminieminen

Ainoa "oikea aika" on kaupunkiaika.

Mutta sikäli kun "oikea aika" on talviaika, niin se kannattaa verkkosivun tekemmän argumentin mukaan laittaa niin että valtaosalla kansasta on keskipäivä mahdollisimman lähellä klo 12, tai [ensiksi tai toiseksi parhaasti] sen jälkeen (ao. kartassa sininen parempi). Tällä hetkellä kumpikaan näistä ei Suomessa toteudu muuten kuin Lappeenrannassa.

Muistetaan että talviaika keksittiin ainana jolloin "järkevä aika herätä" oli aiemmin.

½

@iju Aikavyöhykkeissä on kyse ”oikeasta ajasta tasatuntien tarkkuudella”. Suomi on paljon kapeampi kuin se on korkea, joten yksi aikavyöhyke palvelee meitä ihan hyvin. UTC+2 jopa läpäisee koko maan pohjois–eteläsuunnassa, minkä takia se valittiinkin. UTC+3:n eli Nižni Novgorodin tai UTC+1:n eli kapitalismin aikalinjat eivät edes kosketa Suomen aluetta.

Kieltämättä paras voisi olla UTC+1,5, mutta puolikkaiden vähäiseen käyttöön on ihan hyvät syyt.

@tomminieminen

Onko tärkeämpää että UTC2 läpäisee maan pisimmän ajan, vai että UTC1,25 läpäisee väestönkeskittymät?

Kande myös muistaa että kellonaika on kompromissi. Nykyinen tasapainotus on ajalta kun työpäivät alkoivat aiemmin, ennenkuin vieterikellot yleistyivät, ja väestö oli tasaisemmin jakaantunut.

Niinpä oli tärkeämpää että että aurinkokello oli lähellä standardiaikaa.

Tässä mielessä aikavyöhyke on valittu kaikkea muuta kuin väestön nykyhyvinvointi silmälläpitäen.

@iju UTC+1 pilkku mieletön joukko desimaaleja ei koskaan ollut vaihtoehto! UTC+3 kulkee ohi kaukana idässä, UTC+1 lännessä, mutta UTC+2 osuu edes oikeaan maahan.

@tomminieminen @iju minusta on jotenkin surkuhupaisaa, kuinka tunteisiin vetoavaa tämä säätäminen on. Mulle on henkilökohtaisesti aivan kakan hailee, okiko aikavyöhyke utc+-1/2/3/4/5… tai vaikka Epoch kaikkialla tai vaikka jokaisen oma sirkadiaanirytmi. Mutta josko edes tehtäisiin se yksi jo useamman vuoden limbonnut asia eka, eli lopetetaan tuo kellojen siirto. Sitten voidaan miettiä aikavyöhykettä.

(Henkilökohtaisesti kannatan EU:n yhteisaikaa, joka olisi kaikille sama, eli meidän kesäaika, muiden talviaika. Mutta jos joku välttämättä tunnesyistä haluaa roikkua venäjänvallan aikavyöhykkeessä, niin silläkään ei lopulta ole väliä. Kuhan tuo turhanpäiväinen siirtely loppuisi.

(Ja ihan sama, mikä se aikavyöhyke on, niin sen siirron aiheuttamat psykosomaattiset vaivat kestää sen viikon suurella osalla porukkaa, kuten nytkin, tietysti se mielenpahoitus ja tradition menetys kun ikuinen vakioaika (olikos se Aleksanteri vai kuka sen meille määräsi) voi kestää pitempään. Mutta lopulta sillä ei ole meidän elämään mitään väiiä, onko päivän mittari utc+2(3)vai utc+1(2), kunhan tuo suluissa oleva aika katoaa.)

@jannepekkala @iju Noinkohan se olisi sinullekaan kakan hailee jos bisnesväki vaatisi meidät Pekingin aikaan, jolloin työpäivät alkaisivat Suomessa aamuyön pikkutunneilla 😛

En minäkään aikavyöhykkeestä sinänsä piittaa: haluaisin vain, että ihmisten päivän rytmi saisi olla yhteydessä luonnon päivään eikä sitä määrättäisi sen mukaan, mihin valtioliittoon kulloinkin kuulutaan, kenen kanssa halutaan tehdä kauppaa tai missä asuvat Nallen kaverit.

@jannepekkala @iju Korjataan muuten vielä se, että meidän normaaliaika olisi ”Venäjän aika”. Enemmän sitä on kesäaika, joka on aikavyöhyke Moskovasta itään, Nižni Novgorodin tietämissä. Normaaliaika kulkee Pietarin länsipuolella.

@tomminieminen @jannepekkala

Vähinten tarkoituksenhakuista olisi varmaan sanoa että Suomen standardiaika on Viipurin kaupunkiaika.

@iju @jannepekkala Kyllä. Mutta UTC+1 kulkee kaukana joka ikisestä Suomen kaupungista, joten ainakaan se ei todellakaan olisi ”Suomen aikavyöhyke”.

@tomminieminen @iju juu, kuten kirjoitin Suomi siirtyy TALVIAIKAAN utc+3-> utc+2 muu Eurooppa jää KESÄAIKAAN utc+2->utc+2. Ei, että Suomessa hypättäisiin utc+1 aikaan.

Toisaalta, se kyllä maksimoisi valoisan ajan (iltapäivät) vapaa-ajalle meillä. Mikä olisi sinällään mahtavaa. Kun 80% työstä kuitenkin tehdään sisätiloissa, niin sillä ei lopulta ole väliä onko silloin ulkona kirkasta vai pimeää.

Eli siinä mielessä tuollainen radikaali hyppy voisi olla terveydelle ehkäpä hyvästäkin, kunhan kerta jetlagista selvitään. Kun se on ihan tutkittua, että ulkona valoisassa (auringossa) jaksaminen ja vointi paranee. Auttais myös ehkä Kaamosmasennuksessa siinä mielessä, että se vähäinen päivänvaloaika sattuu iltapäivään, ei siihen aamupäivään, kun ollaan sisällä jumissa. Tähän ei vain taida tutkimusaineistoa olla todisteeksi.

@tomminieminen @iju koska ylipäätään nykyinen aikamalli on enemmän tai vähemmän tuore kultturelli tuotos. Eli siis kaikkien pitäisi toimia parhaiten kuvitteelisen aamu - päivä - ilta - yö rytmin ja sen 24-osajaon mukaan ja siitä vielä siten, että oikeat toiminta-ajat on 7-20 välillä, tai olet friikki.
@jannepekkala @iju Aivan totta. Myös nämä talouselämän vaatimukset ovat osa samaa kulttuurista itsepetosta. Jos käytössä olisi Swatchin yleisaika (sama kellonaika kaikkialla), jokainen alue voisi tehdä ratkaisunsa työ-, koulu- ja virastoajoista siitä piittaamatta, näyttääkö kello jotakin perinnelukemaa (”8.00”, ”17.00”…). Meillä vain on talousjärjestelmä, joka ei tahdo sallia ihmisten toimivan omassa luonnollisessa aikataulussaan: kaikki pitää pakottaa samaan muottiin.

@jannepekkala @iju Tätä voisin kannattaa. Ylipäänsä tietysti koko aikavyöhykekysymys koskettaa Suomessa *enemmän* kuin etelän maita, koska päivän ja yön vuotuinen vaihtelu on suurempaa — mikä on myös syynä siihen, ettei kellojen siirtelyn lopettamista ole etelämpänä koettu niin tärkeäksi asiaksi.

Ja @iju, sinänsä jokin UTC+1,xyz olisi varmasti paras, mutta murto-osa-aikavyöhykkeet tuottaisivat taatusti isoja ongelmia.

@tomminieminen @iju no, siitä vaan. Saisi kerrankin tehdä töitä silloin, kun on luonnostaan tehokkaimmillaan. Terveisin aamuvirkkujen ”maailma toimii 7-15 välillä, sen jälkeen ei saa mitään” kidutusta jo yli 40 vuotta kärsinyt.

Tuo esimerkki muutenkin on niin yliampuva olkiukko, että sille lähinnä nauraa. Bisness haluaa meille keskieuroopan aikavyöhykkeen, koska silloin koko EU toimisi saman kellon mukaan. Ei kiinan tai jenkkilän tai japanin aikaa. Jo pelkästään siksi, että sama muutos koskisi myös ylintä johtoa, ei vain työntekijöitä.

Toki, utc aika (eli meillä työpäivä alkaisi klo 6 (ei 8) ja loppuu 14 (16) olisi vaihtoehto, mutta niin kauan kun se määräytyy Euroopassa, ei ole hätää ja lisäksi se vaatisi liikaa ajatusten uudelleen säätöä kaikilta.

@jannepekkala @iju Mutta kun bisneshemmojen vaatimus on täysin turha! Sen sijaan, että väkisin pakotettaisiin koko Suomi elämään millä tahansa typerästi valitulla luonnottomalla aikavyöhykkeellä, Suomessa työpäivä voisi olla 9–17 siinä missä Euroopassa 8–16. Silloin se voisi koskea vain niitä, joiden on pakko jostakin kapitalismin vaatimasta oudosta syystä elää täsmälleen samassa aikataulussa kuin ihmiset jossakin huitsin nevadassa. Tai vaikka 10–18 tai mitä ikinä keksitäänkään.
@tomminieminen @jannepekkala @iju
Aikavyöhykkeitä suurempi ongelma näin Keski-Euroopasta katsoen on se, että suomalainen (toimisto)työelämä toimii 8-16 -välillä.
Täällä lännemmässä työpäivä alkaa ehkä ysiltä ja loppuu joskus viideltä-kuudelta. Heitto on käytännössä koko ajan kaksi tuntia, jos haluaa jotain etäkokouksia jonkun kanssa.
@MariaCalendula @jannepekkala @iju Mikä toisaalta on sekin vain niiden ongelma, joiden täytyy sellaisia ihmisten kiusaksi pitää (nimimerkillä ”Ikinä en ole osallistunut kokoukseen, jota ei tehokkaammin olisi hoidettu sähköpostitse”). Valtaosan Suomen väestöstä toivoisi voivansa elää edes jonkinlaisessa sopusoinnussa luonnon ja luontonsa kanssa. Aivan samantekevää, *kutsutaanko* vaikka koulujen alkamishetkeä klo 8:ksi tai klo 1754:ksi, kunhan se on jossakin suhteessa ’aamuun’.