Tarkistin toista viestiä varten Orwellin Eläinten vallankumouksen käännöstä.
Samalla huomasin kuinka vaikea neuvostovastainen kirja on ollut myös länsimaissa: kirjaa oli vaikea julkaista ensin neuvostovastaisuuden vuoksi, myöhemmin koska teosta epäiltiin troskilaiseksi.
1950-luvulla tehdyssä brittianimaatiossa Venäjän tsaarinajan kritiikki on häivytetty. Lisäksi (kuten 1990-luvun lopussa tehdyssä jenkkielokuvassa) tarinan loppu on vaihdettu onnelliseen paluuseen kapitalismiin.

