1/X Ahaa, nyt ymmärrän, mitä @ReimanSaara tarkoitti taannoin sanoessaan, että #Yle lle on tulossa enemmänkin asiaa #autismi sta!

Saara on tehnyt #aistiopastus Ylellä #työelämä n #inkluusio ta tarkastelevaan artikkeliin.

"Kun Reimanilta kysyy, miten hyvin esimerkiksi #autistit huomioidaan tämän päivän työelämässä, vastaus on karu.

– Käytännössä ei mitenkään. Sikäli, kun piirteisiin kiinnitetään huomiota, se on syrjinnän muodossa."

#erilaisuus #empatia #esteettömyys

https://yle.fi/a/74-20031574

Katso, mihin aistiherkkä kiinnittää huomiota avokonttorissa – inklusiivisessa työpaikassa myös työympäristön pitää sopia kaikille

Työelämän inkluusioon on alettu kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. 65 prosenttia suomalaisista yrityksistä pitää inklusiivisuutta tärkeänä. Autistien näkökulmasta asiat ovat vielä pahasti kesken.

Yle Uutiset
2/X Tapa, millä autisteja esitetään, on usein ongelmallinen. #Neurotyypilliset kontrolloivat vahvasti sitä, mistä näkökulmista #autismi a käsitellään, ketkä #autistit ovat esillä ja sanomisiamme on selittämässä neurotyypillinen asiantuntija. Autistien oma näkökulma ja kokemus eivät tule esiin ja puhe on usein neurotyypillisten autisteista tekemiä tulkintoja. Ja valitettavasti on tieteellisesti todistettu, että eri neurotyyppien edustajilla on luontainen taipumus tulkita toisiaan ylikielteisesti

3/X

"#Työelämä n inkluusioon on alettu kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. 65 prosenttia suomalaisista yrityksistä pitää inklusiivisuutta tärkeänä. Autistien näkökulmasta asiat ovat vielä pahasti kesken.

Se, että yrityksiltä kysytään inklusiivisuuden toteutumisesta, ei Reimanin mukaan kerro koko totuutta.

"Se on vähän sama kuin kysyttäisiin miehiltä, kuinka paljon naiset kokevat seksuaalista häirintää, Reiman vertaa."

#autismi #autistit #erilaisuus #empatia #esteettömyys #inkluusio

4/X Aistiesteellisyys voi olla hyvin vakava ongelma. Esimerkiksi terveyskeskusten ja sairaaloiden odotustilat voivat olla aistiherkälle niin kuormittavia, että se voi estää hakeutumasta hoitoon.

Joku ehkä muistaa jo Twitterin ajoilta, kun tuskailin, kun pitää lähteä #terveyskeskus, #hammashoitola, #sairaala #päivystys, kun joutuu odottamaan ennaltatietämättömän ajan loisteputkivalaistussa odotustilassa, kolinassa, puheensorinassa, lasten kiljumisissa ym.

#autismi #terveydenhoito #esteettömyys

5/5 Aattelpa ite, jos kohdallasi edes julkinen terveydenhoito ei olisi esteetön. Että joka kerta pelkäisi, että esim. melttaa sen kaiken #aistikuormitus keskellä (kerran käynyt mulle), eikä kukaan edes kerro, kauanko tämä vielä kestää, pihalle ei voi mennä, jos just sillä aikaa kutsutaan sisään jne.

Uskomatonta paskaa, eipä mulla muuta.

#autismi #autistit #erilaisuus #terveydenhoito #esteettömyys #terveyskeskus #hammashoitola #sairaala #päivystys #aistit

@HannaEsmeralda_ Puhumattakaan siitä, että jotkut terveydenhuollon ammattilaiset vetävät ihan hirveän herneen nenään, jos heitä pyydetään rajoittamaan henkilökohtaisten hajusteiden käyttöä...