Vaelluksemme ainoa etukäteen päätetty kohde oli Vaskojoen autiotupa. Menomatkalla meitä kirittivät sekä hyttyset että lähestyvä ukonilma. Muistelin (noin 25 vuoden takaa), että tuvalle on ihan helppo löytää, koska sinne johtaa polku. Harmi vain, ettei polku näy kartoissa, ja se mukana ollut karttakin oli mittakaavaltaan varsin suurpiirteinen 1:100000. Onneksi polku löytyi samalla tavoin "tupsahtamalla" kuin viimeksikin ja viimeiset kilometrit sujuivat vauhdilla.

Vaskojoen tuvan yhteydessä on kaikille avoin sauna, joka on jälleen käytössä (oli avattu korjausten jälkeen vain viikkoa aikaisemmin). Kuopus kävi heittämässä talviturkin Patajoessa, minä tyydyin saunan löylyihin.

Kuvassa kuopus hyttyshatussaan Latnjoaivin rinteellä; tuolla jossain se Vaskon kämppä on.

#Lemmenjoki #vaellus #sauna

Sää tunturissa oli kesäkuun alkupuoleksi odottamattoman helteinen, minkä vuoksi pieniä sadekuuroja tervehti ilolla. Rinkkakin painoi auringon paahteessa ihan toisella tavalla kuin syksyn viileydessä. Mutta yötön yö oli pienen hikoilun arvoinen! Kuvassa tihkusateeseen kätkeytyvä Morgam-Viibus-tunturi Lemmenjokilaakson toiselta puolen nähtynä.
#Lemmenjoki #vaellus
Nuoremman lapsen kanssa Lapissa, Lemmenjoella. Hyttyset ovat tänä vuonna aikaisessa, kuten kesä muutoinkin. Pakenimme hyönteisseuraa ylemmäs tunturiin.
#lemmenjoki #vaellus
Elokuussa 2006 kävin Lemmenjoen maisemissa. Kuvauslaitteista matkassa vain sen aikainen puhelin (Nokia N70) ja montaa kuvaa en silläkään ollut ottanut. Nämä neljä kuvaa on Ravadasköngäkseltä. #valokuvaus #lappi #lemmenjoki #ravadasköngäs #nokiaN70 #darktable
Still not really convinced by #SFOS v3 #Lemmenjoki UX. Sticking for now to SFOS 2.2.0.29 #Mouhijoki, the best release for my use case. Maybe I should learn more. #Wait&See.