Vaelluksemme ainoa etukäteen päätetty kohde oli Vaskojoen autiotupa. Menomatkalla meitä kirittivät sekä hyttyset että lähestyvä ukonilma. Muistelin (noin 25 vuoden takaa), että tuvalle on ihan helppo löytää, koska sinne johtaa polku. Harmi vain, ettei polku näy kartoissa, ja se mukana ollut karttakin oli mittakaavaltaan varsin suurpiirteinen 1:100000. Onneksi polku löytyi samalla tavoin "tupsahtamalla" kuin viimeksikin ja viimeiset kilometrit sujuivat vauhdilla.
Vaskojoen tuvan yhteydessä on kaikille avoin sauna, joka on jälleen käytössä (oli avattu korjausten jälkeen vain viikkoa aikaisemmin). Kuopus kävi heittämässä talviturkin Patajoessa, minä tyydyin saunan löylyihin.
Kuvassa kuopus hyttyshatussaan Latnjoaivin rinteellä; tuolla jossain se Vaskon kämppä on.







