@jarizleifr @hiljaisuus
"Myöhäismodernien länsimaisten yhteiskuntien perustava eettinen vakaumus on, että kysymys hyvästä elämästä on yksityinen ja yksilöllinen, jokaisen ihmisen yksin omista resursseistaan käsin ratkaistavissa oleva ongelma. Mikäli lapsi kysyy, mitä hänen olisi tehtävä elämällään, on ainoa mahdollinen vastaus tähän kysymykseen: "sinun on löydettävä oma tiesi ja kuunneltava sydäntäsi" tai "opi tuntemaan lahjasi ja taipumuksesi".
[...]
Jotta ei laiminlöisi omaa potentiaaliaan, on mahdollisuuksien silmänkantamattomassa moneudessa tehtävä yhä enemmän parhaita mahdollisia valintoja ja kerättävä erilaisia resursseja, joiden avulla tulevaisuuden kolonisointi tulee mahdolliseksi. Samasta syystä niin psykoterapiassa kuin työttömien aktivointitoimissakin pyritään tuottamaan yksilöitä, jotka kykenevät toimimaan itsestään käsin, muokkaamaan ja muovaamaan itseään omien resurssiensa pohjalta. Verrannollinen maksiimi säätelee myös nykyistä koulutusajattelua. Sen mukaan nuoria on valmennettava kohtaamaan tulevaisuutensa ja käymään kauppaa mahdollisen kanssa."
Ja sitten ihmetellään, miksi nuoret masentuvat