Företrädare för Svenskt Näringsliv:
"Enligt studien uppskattas den framtida intjäningsförmågan i Sveriges aktiebolagsdrivna friskolor [...] till närmare 40 miljarder kronor. Detta är värden som staten skulle behöva ersätta ägarna med vid ett förbud."
"Rapporten visar att ingen kommungrupp i dag är förberedd för en avveckling av alla dessa friskolor."
Precis detta är anledningen till att aktiebolagsskolor måste förbjudas. De har alldeles för stor makt.
https://www.dn.se/debatt/aktiebolagsforbud-skulle-skapa-kaos-for-400-000-elever/
