Företrädare för Svenskt Näringsliv:

"Enligt studien uppskattas den framtida intjäningsförmågan i Sveriges aktiebolagsdrivna friskolor [...] till närmare 40 miljarder kronor. Detta är värden som staten skulle behöva ersätta ägarna med vid ett förbud."

"Rapporten visar att ingen kommungrupp i dag är förberedd för en avveckling av alla dessa friskolor."

Precis detta är anledningen till att aktiebolagsskolor måste förbjudas. De har alldeles för stor makt.

https://www.dn.se/debatt/aktiebolagsforbud-skulle-skapa-kaos-for-400-000-elever/

#skolan #svpol

”Aktiebolagsförbud skulle skapa kaos för 400 000 elever”

DN Debatt. Svenskt Näringsliv varnar för stopp av bolagsdrivna skolor.

Dagens Nyheter
@ahltorp
Det är ju lite som att sitta i en bil och hålla 200 km/h, konstatera att det skulle gå illa om man körde rätt in i en bergvägg och därför dra slutsatsen att det vore farligt att sakta ned.