Wat een volk!

Sinds twee weken heeft Loosdrecht een buurtwacht, opgericht op eigen initiatief van inwoners, vertelt een 27‑jarige, werkloze man die daarbij betrokken is.

De dag is opgedeeld in vier shifts. „Als midden in de nacht een asielzoeker op de hei loopt, noteren we dat en maken we een foto.” Daarna spreken ze de persoon aan. „Want waarom zou je daar zo laat nog lopen?”

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/06/15/nagestaard-gefotografeerd-en-gewantrouwd-het-leven-van-asielzoekers-in-loosdrecht-a4929964

Archief:
https://archive.is/https://www.nrc.nl/nieuws/2026/06/15/nagestaard-gefotografeerd-en-gewantrouwd-het-leven-van-asielzoekers-in-loosdrecht-a4929964

#Loosdrecht #Asielzoekers #intimidatie #beschamend

Nagestaard, gefotografeerd en gewantrouwd: het leven van asielzoekers in Loosdrecht

Noodopvang: Asielzoekers in Loosdrecht worden ongevraagd gefotografeerd en in WhatsApp-groepen met incidenten in verband gebracht. Loosdrechters richtten ook een buurtwacht op met portofoons en steekwerende vesten, terwijl gemeente en politie spreken van geen ‘noemenswaardige’ voorvallen. „Als je die checkt, blijft daar weinig van over.”

NRC
@Kletskous dus die werkeloze doet vrijwilligerswerk. Dat mag helemaal niet.
@edgeofeurope Daarom wil hij ook anoniem blijven. 😹

@edgeofeurope Misschien heeft 'ie de gemeente wijsgemaakt dat 'ie dan naar de dagbesteding gaat...

@Kletskous

@Kletskous Asielzoekers moeten wel heel slim zijn als ze heide binnen Loosdrecht kunnen vinden. Het enige stukje heide valt binnen gemeente Hilversum.
@Kletskous Hoe herken je een asielzoeker? Misschien is het wel een mede-buurtwacht, of hebben die allemaal een embleem op hun mouw?
@Kletskous vroeger heten die figuren #bruinhemden
@Kletskous Amateur-STASI. Echt.

@xerge @Kletskous Stasi wannabees.....
Er is alleen nog geen officiële instantie waar ze zich kunnen aanmelden.

Schütz Staffel zijn ze ook vast wel in voor.

@Kletskous Goede vraag, waarom zou je daar zo laat nog lopen? Laten ze die maar eens aan elkaar stellen!
@Kletskous Wat een trieste figuren.
@Kletskous En natuurlijk levend van een uitkering. En een uitkering kun je ook gewoon stop zetten als men de democratie niet respecteert.