Aan alle gebruikers die op mastodon.social een account hebben en passen bij de .nl server.

Wat houdt je tegen om naar mastodon.nl te verhuizen?

Mastodon.nl is voor:
én mensen die Nederlands spreken
én mensen die in Nederland wonen
én mensen die zich met bovenstaande twee verzamelingen verbonden voelen.

#DurfTeVragen #pleaseboost

@synq ik kan het niet (meer) vinden maar kan me herinneren dat ik bij aanmaken zag dat er op mastodon.nl een beleid was tegen commerciële / bedrijfsaccounts, dus daarom toendertijd 'uitgeweken' naar mastodon.social. Als dat er niet is zou een overstap zeker logisch zijn.
@DataOwn er is geen regel tegen “bedrijfsaccounts” maar wel tegen reclame:
@DataOwn op .social is er inderdaad geen regel tegen reclame. Dus dat zou een goede reden zijn om op .social te blijven.

@synq het idee van een bedrijfsaccount is toch om jouw producten en/of diensten aan te prijzen, en is in mijn optiek toch al snel reclame. Ook persoonlijke accounts zullen toch wel eens iets positiefs over eigen onderneming oid zeggen.
Ik leg reclame misschien dan sowieso wat breder uit, ik zou jouw vraag beschouwen als reclame voor mastodon.nl..

Dus: wat bedoelen jullie hier als reclame?

@DataOwn eerder deze week postte ik dit er al over: https://mastodon.nl/@synq/116741928262257680
@synq die laatste geeft bijgaande fout...
inhoudelijk: als het wordt uitgelegd dat enkel niet-reagerende (auto)posters niet mogen dan is het inderdaad logischer om over te stappen naar mastodon.nl

@DataOwn deze was niet publiek, hier wel publiek: als je een account hier aanmaakt en dan alleen maar linkjes met aanbiedingen gaat sturen wordt dat niet gewaardeerd. Dan heb je binnen de kortste keren een rapport aan je broek met “dit is gewoon reclame”.

Wat wel kan is een account aanmaken en dan bijvoorbeeld een bericht sturen als je een nieuw leuk product gemaakt hebt. Of een discussie starten over “wat zouden jullie van dit idee vinden”. Of “ik kreeg deze super leuke reactie van een klant”.

Vergelijk het een beetje met een verjaardagsfeestje: als je daar binnenkomt en je roept meteen “de snoepzakken zijn nu 5 euro” dan kijkt iedereen ook zo van “wat doe jij nou!?”. Maar als je gewoon gezellig meedoet aan de gesprekken en je laat zien wat je gemaakt hebt, dan vind niemand het een probleem als je af en toe zegt “dit is in de winkel te bestellen voor 5 euro trouwens”.

@synq ik snap wat je zegt maar vind hem wel moeilijk als het gaat om bedrijfs-accounts. De vergelijking gaat volledig op als directeur en/of eigenaar, maar minder dan een bedrijfsaccount - die per definitie niet persoonlijk zijn. Een bedrijf komt ook niet op een feestje.
Maar nogmaals: als uitleg is geen probleem, dan is dat voor mij bij deze duidelijk. :)
@DataOwn als je een echt “bedrijfs account” wil raad ik je een “bedrijfs instance” aan.
@synq Ik ben volledig voor federatief maar een stapel instances voor telkens één account lijkt mij toch wat extra overhead op te leveren. Als je een bedrijf hebt met meerdere merken en dus accounts vind ik het wel logisch.
@DataOwn ik vind dat helemaal geen gek idee. Je kan zo’n mastodon server prima combineren met een peertube server en het is dé manier om controle te hebben over wat je naar buiten brengt en om te laten zien dat het echt van jou komt. Je zet je bedrijfs website toch ook niet bij een stichting op de server?
@synq ik zou mastodon toch meer vergelijken met mail en daarvan draaien wij ook niet onze eigen server ;)
Maar ik snap het punt en zie dat het vanaf €4/mnd kan. Vraag me wel af hoeveel extra kosten dit oplevert vs met meer bedrijven in een instance (com.social.nl iemand?)
Maar zet het op mijn lijstje voor over een tijdje.