Jeg har (selvfølgelig) aldri sett programmet, men jeg kjenner godt igjen det i bunn og grunn rasistiske verdensbildet der søreeuropere fortsatt sorterer lavere i hierarkiet av folkeferd og samfunn enn nordeuropeere, på et nivå der norskinger ikke synes de skal innordne seg, men kan leve i priviligerte parallellsamfunn. Et nivå der norskinger anser seg sjøl som ex pats heller enn innvandrere. https://klassekampen.no/artikkel/2026-06-13/debatt-nar-nordmenn-blir-innvandrere/wFV6
@eivind Det er vel en programserie/-type som er muligens kommer fra Storbritannia hvor konseptet ex-pats er dyrket fram.
Alan Carr og Amanda Holden har noen serier fra Italia og Spania som ligner i beskrivelsen.
