Jeg har (selvfølgelig) aldri sett programmet, men jeg kjenner godt igjen det i bunn og grunn rasistiske verdensbildet der søreeuropere fortsatt sorterer lavere i hierarkiet av folkeferd og samfunn enn nordeuropeere, på et nivå der norskinger ikke synes de skal innordne seg, men kan leve i priviligerte parallellsamfunn. Et nivå der norskinger anser seg sjøl som ex pats heller enn innvandrere. https://klassekampen.no/artikkel/2026-06-13/debatt-nar-nordmenn-blir-innvandrere/wFV6
Når nordmenn blir innvandrere

Tuva og Ronny fra NRK-serien «Tuva & Ronny: Eit lite hotell i Hellas» er blitt klaget inn til Kringkastingsrådet på grunn av språkbruken. Men det er n...

@eivind Det er vel en programserie/-type som er muligens kommer fra Storbritannia hvor konseptet ex-pats er dyrket fram.

Alan Carr og Amanda Holden har noen serier fra Italia og Spania som ligner i beskrivelsen.

Hjälp, vi har köpt ett franskt ruckel! – Wikipedia

@aslakr ah, ja, alt sånt er vel TV-franchiser som kopieres fra land til land. En del av Big Sameness.

@eivind Uten å forsvare folka for mye, så går disse faktisk veldig aktivt inn for å bli kjent med folk i nærmiljøet.

Når det er sagt, må vi generelt skjerpe oss uansett hvor vi reiser. Forstå kulturen, ta hensyn, og lære noen grunnleggende fraser!