#swepost

I nästan vilken affär som helst i dagens samhälle.

Kund: Hej, jag skulle vilka köpa den här tröjan.
Butikspersonal: Är du lättlurad?
K: Nej.
BP: Är det något du skulle vilja bli? Du kommer då få ca 5kr rabatt ungefär vart 3:e år.
K: Ja visst.
BP: Ok bra, då vill jag bara ha ditt fullständiga namn, adress, e-post, mobilnummer, dina husdjurs namn, var du hade sex första gången och var du står politiskt.
K: Ok, det är ...
BP: Så, bra. Då kommer vi skicka ofantliga mängder reklam genom både vanlig post, e-post och sms till din mobil. Den kommer plinga och blinka konstant med meningslös information från oss. Så till den grad att du stänger av ljudet på din mobil och missar viktiga samtal och sms.
BP: Om du dessutom väljer att bli lättlurad i alla andra butiker där man kan välja att bli lättlurad, så ökar du dina chanser markant att vara med om en cyberattack, där dina känsliga personliga uppgifter kommer att läcka. På så sätt vet kriminella vet allt om dig och kan lättare utföra fishing-attacker speciellt gjorda för att lura just dig, så att du kommer förlora massa pengar.
BP: Tar du tröjan som den är eller vill du köpa till en påse för 150kr?
K: Jag kan ta en påse tack.
BP: Så, då får jag önska dig en trevlig dag.

#Kundklubb #Medlemsskap #Cyberattack #Läcka #Personuppgifter #Säkerhet #Lättlurad #Cybersäkerhet #Reklam #ITsäkerhet

@spacebug

Jag har nu 745 epostadresser och får så gott som aldrig skräppost. Sant!

Och nej, det är inte svårt att hålla reda på.

Jag hör och ser inte reklam annat än i trycksaker, i princip sedan 80-talet.

@leffe
Jag använder e-post-alias om man måste ange e-post när man signar upp sig på ställen online.
Men jag går inte med i kundklubbar i affärer där de som sagt vill ha mycket mer än en e-postadress. Saker som bara kan läcka i en cyberattack och användas för massa reklam.
Jag har familjemedlemmar vars telefoner piper konstant. Sanslöst va skit som skickas ut.

@spacebug

I USA slutade jag handla på #RadioShack ganska snart efter jag flyttade dit i slutet av 80-talet, för de frågade alltid om telefonnummer. Och det var innan vi hade SMS. "No, thank you."

Synd, för de hade bra grejer.

@leffe Ah.
Sånt här är väl dessutom ännu värre i USA för där får väl företag sälja vidare datan?

@spacebug

Sverige har nog kommit ikapp vid det här laget. På slutet, fram tills jag flyttade hem för 10 år sedan, så handlade jag sällan i andra affärer än de få där jag tyckte att det värt att vara medlem. Costco, Target, REI. Och så på Fry's Electronics, där de faktiskt inte frågade om sånt.

Costco i Sverige är värdelöst, och Target i USA har också blivit det.

@leffe Ah 😐️
Tråkigt att det ska behöva bli så.
Jag är medlem i ett enda ställe (ICA) bara för att jag tycker att det är lättare och går snabbare att självskanna.

@spacebug

Jag har registrerat mig på ICA men handlar aldrig där längre. För mycket skräp i förhållande till miljövänlig mat, massor av rysslandsstödjande varor och röda priser på allt. Fy fan.

@spacebug

Svenska välgörenhetsorganisationer skickar alldeles för mycket tidskrifter och tiggarbrev. Jag har gått ur en del av dem pga detta.

Värst var Amnesty i USA. Jag fick ständigt tiggarbrev från dem och en massa andra organisationer som de sålt min adress till. Jag bad dem att ta bort mig och allt slutade direkt.

@leffe Ja, jag känner igen det.
De gånger jag donerat pengar så kommer det sen en massa information och tiggarbrev.
Det får mig att inte vilja donera något igen.