Yvo Verschoor

@yv
116 Followers
82 Following
364 Posts
Everything new about technology and society. Working for Consumentenbond. Tooth & toots are my own. https://9mu.nl/indexen.php .
"Bij de loodgieter thuis, lekt de kraan", zegt men wel eens. Is hier ook zo. Maar ik heb wél een warmtepomp. Een heus monoblock. En super #duurzaam want ik vermoed dat hij begin jaren 90 gefabriceerd is. Hij gebruikt R22 als koudemiddel. Fun fact, dat spul was minder slecht voor de ozonlaag dan andere koudemiddelen toen. En de GWP is ook nog lager dan R410A; goed bezig! 700 Watt en het lukt hiermee de kamer van 28 graden naar 26 graden te krijgen. Scheelt toch iets. 😎 #hitte #hittegolf #warm
In de terugkerende column op nu.nl heeft @jeroenkraan / @jeroenkraan.nl het dit keer over 'aircohatend europa'. https://www.nu.nl/klimaat/6397512/aircohatend-europa-weet-zich-slecht-te-beschermen-tegen-hitte.html
Aircohaters of Aircohaat hebben zich niet echt gegroepeerd (leert snelle SEO analyse op bekende zoekmachine). Maar het fenomeen bestaat. Ik ken ze onder de noemer airco-zeer-kritisch. Ze zitten ook op invloedrijke plekken zoals #milieucentraal . Tuurlijk zijn andere oplossingen vaak beter. Maar men lijkt blind voor de positieve bij-effecten.
'Aircohatend' Europa weet zich slecht te beschermen tegen hitte

In de rubriek De broeikas schrijft klimaatverslaggever Jeroen Kraan iedere zondag over wat hem opvalt. Deze week: nog voor de zomer werd het uitzonderlijk heet in Europa. We krijgen de gevolgen van die steeds verder stijgende temperatuur amper onder controle.

NU
Nieuwe naafkapjes bestellen voor de auto. Prima te doen. Verzendkosten €399. Dan verwacht ik wel dat de koerier met een Roll-Royce voor komt rijden, verdorie!

Beste AI of LLM, je helpt me al een tijdje met allerlei vragen. Je bent dus een soort persoonlijke assistent voor mij. Tijd voor een functioneringsgesprek!
Mijn eerste en enige vraag; "Hoe vind je zelf dat het gaat? "

( 🧐 Slotconclusies uit lange antwoorden van twee van mijn werknemers: "Ruim voldoende..." weten we dat ook weer 😉 )

Barbara Kathmann zet even haar voorzitterspet af om een vraag te stellen namens GL-Pvda bij het #solvinity / #digid ronde tafel gesprek. Wijst terecht hoe sterk dit onderwerp leeft, getuige de overvolle publieke tribunes en een petitie die de 136.000 handtekeningen voorbij is.
Sta je dan met je #EV het goede voorbeeld te geven…. Weigert zo’n oplaadstation weer eens. In de 10 minuten dat ik alle betaalopties heb geprobeerd hebben heel wat satans-sap auto’s op de achtergrond de tank volgegooid.
<zucht> nog ruim voldoende om een stuk verder te komen, dus weer doorrrrrr. #1ewereldprobleem
Ik wilde weten wat het koudemiddel vulgewicht is van een bepaalde Toshiba #warmtepomp Als een #LLM zoals #ChatGPT een vaag antwoord geeft, dan is mijn advies: Gewoon terug-hallucineren.
Ik volgde de maker video's van Robert Murray-Smith al best lang. 11 dagen geleden maakte hij zijn 'zijn laatste video'. Nu blijkt dat hij zichzelf een dag eerder heeft omgebracht.
Dat is echt triest.
Zijn broer vertelt er over in een video van een uur geleden. https://www.youtube.com/watch?v=GhramXiUrY4
Een ingenieur en techneut in hart en nieren. Inspireerde veel mensen, op een positieve manier. Die herinnering zal en mag altijd wel blijven.
RIP Robert Murray-Smith (1963 - 2025)

YouTube
… ah! Ik zie dat de tekst van de motie is aangepast. De dt-fout is nu gecorrigeerd. Is de wereld toch weer een stukje mooier geworden 😇 …