Hans Schnitzler

@hansschnitzler
490 Followers
127 Following
50 Posts

Schrijft, denkt, leest en spreekt. Auteur bij De Bezige Bij, voorheen stukjesschrijver voor de Volkskrant en Follow the Money, mede-grondlegger Bildung Academie, ambassadeur The Firewall

https://hansschnitzler.wordpress.com/

Boekenhttps://www.debezigebij.nl/auteur/hans-schnitzler/
Columns & essayshttps://www.ftm.nl/auteur/hans-schnitzler
VPRO tegenlicht-docu "Digitale detox"https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2022-2023/digitale-detox.html
"De Tweede Kamer is geen gewone vergaderzaal en de schermmentaliteit van onze Kamerleden is meer dan louter een kwestie van omgangsvormen." Ik schreef een opiniestuk voor de @volkskrant
waarin ik pleit voor een smartphone-vrije Tweede Kamer. Een debat hierover is nodig, omdat het democratisch ethos in het geding is. https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-verban-de-smartphone-uit-de-tweede-kamer~b49f6d5a/
Opinie: Verban de smartphone uit de Tweede Kamer

Het gebruik van de smartphone in de Tweede Kamer gaat ten koste van het democratisch ethos. Een gezonde democratische dialoog kan het niet zonder aandacht voor de ander.

de Volkskrant
Ik ben ambassadeur van The Firewall, omdat ik niet wil dat techgiganten onze democratie en rechtsstaat ondermijnen. The Firewall vecht terug. Met het vrije woord en de rechtspraak. #StaOpTegenBigTech Word medestander van @thefirewall: https://www.thefirewall.eu/doe-mee
Breek de macht van Big Tech, doe mee

The Firewall is een journalistieke waakhond die niet alleen blaft naar misstanden maar daar ook zijn tanden in zal zetten. The Firewall richt zich op Big Tech en onderzoekt de macht, invloed en impact van de grote technologiebedrijven op onze samenleving, democratie, economie en privacy. The Firewall stelt misstanden aan de kaak en zal die ook met juridische middelen bestrijden

The Firewall
"En zo zijn we in de paradoxale situatie beland dat we elkaar enerzijds te nabij zijn gekomen en anderzijds in losse delen uiteen dreigen te vallen; de samenleving is zowel oververhit als onderkoeld geraakt." Ik schreef een essay voor @nrc_nl over de kunst van het samenleven en waarom we zogeheten "derde plekken "moeten koesteren. Veel leesplezier! https://www.nrc.nl/nieuws/2026/01/09/de-kunst-van-het-samenleven-leer-je-in-de-kroeg-a4916028?utm_source=mastodon&utm_medium=social&utm_campaign=share&utm_term=share-modal&gift_token=4916028~1768578574~VNsSmJ0IEeKfgABQVoV_mg~AXpXecake_4xnxldp6jNN8pJTsWJP-5Wj5eGFFHxleg

“Waarden, waarden, waarden, de rest is bullshit”

@hansschnitzler

Zelden een duidelijkere en urgentere slotconclusie gezien die de zaal mee naar huis zou moeten nemen.

#owd25 #onderwijs #publiekewaarden

"Het decor van de caféwereld, waar mensen elkaar in vrijheid en gelijkheid ontmoeten en met elkaar spreken, nodigt een machtsvrije uitwisseling van woorden aan." Anders gezegd: je kunt er samenzijn zonder bezit van elkaar te nemen. We hebben m.i. veel behoefte aan dit soort "derde plekken", pleisterplaatsen die lucht geven aan een samenleving die in veel opzichten kortademig en overprikkeld is.

Bemoedigend nieuws: 1,5 jaar na verschijnen krijgt "Filosofie van de kroeg" een 5e druk!

"In zijn gloedvolle boek Filosofie van de kroeg omschrijft filosoof Hans Schnitzler waarom de kroeg, of het café, een menselijke maat vertegenwoordigt die in het leven daarbuiten tegenwoordig vaak afwezig is." Vera Mulder @decorrespondent volgt het spoor van "Filosofie van de kroeg" om haar eigen, knisperende lofzang op het café te schrijven. Leesvoer! https://decorrespondent.nl/16338/in-de-kroeg-vind-je-wat-je-in-de-rest-van-de-samenleving-mist/7c513b83-ce40-045c-2538-6d735ae114c8
In de kroeg vind je wat je in de rest van de samenleving mist

De kroeg vertegenwoordigt een menselijke maat die in het leven daarbuiten tegenwoordig vaak afwezig is: het recht om gehoord en vergeten te worden, om te oefenen, te klunzen, te vechten en te zoenen. Zodat het leven daarbuiten vreedzamer voort kan gaan.

De Correspondent
Sigmund, Volkskrant 3 augustus 2024.
In zijn enthousiaste en aanstekelijk bloemrijke boek Filosofie van de kroeg beschrijft filosoof Hans Schnitzler waarom de sfeer van het café zo aantrekkelijk is. In Schnitzlers woorden danst men ‘op café’ met ‘bekende onbekenden’ een ‘koorddans tussen afstand en nabijheid’, maar ‘zonder in elkaar verstrikt te raken – misschien wel de essentie van de betekenis van „gezelligheid.
● ● ● ● voor Filosofie van de kroeg in NRC! 2e druk is inmiddels in de maak! Blij en dankbaar: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/11/filosofie-van-de-kroeg-de-samenleving-kan-niet-zonder-het-cafe-a4195746
Filosofie van de kroeg: de samenleving kan niet zonder het café

Filosofie: Een aangename versnapering, een paar stoelen en tafels en mensen die je kennen. Waarom heeft de mens ook in de huidige samenleving de kroeg nog altijd nodig?

NRC
Voor wie nog verlegen zit om cadeautips: deze kabouter scrolt en swipet bij voorkeur onder de kerstboom. Ik kon het niet laten:

Een wijsgerig getinte kroegentocht. Pardon? Heeft u misschien te diep in het glaasje gekeken? Nee, ik geloof van niet. Manuscript ligt bij De Bezige Bij,
eind maart bij de boekhandel! :)

Hier alvast het motto: "Het café, mijnheer, is een instelling van openbaar nut, zeker in niet mindere mate dan het museum. En het is ongetwijfeld van groter waarde voor de goede gang van zaken in een ordelijke samenleving dan de gezondheidsdienst of de instituten van hooger onderwijs." (Jan Greshoff)