#ylipaino #LuotettavatUutiset
Ja höpöhöpö taas Yle Uutiset..

On uutisoitu siitä että maalla asuvat lapset ovat lihavampia kuin kaupunkilaislapset. Joutuvat istumaan koulukyydeissä, ei ole leikkikavereita, nököttävät koneella pelaamassa ja seurustelemassa digitaalisesti kavereidensa kanssa etänä.

Entisaikaan ehkä maaseudulla liikuttiin enemmän, mutta siitä on aikaa ja ne sukupolvet ovat nyt vanhuksia.

Nykyään maaseudulla on jopa digitalisoituja navettoja, missä lehmät menevät itsenäisesti lypsylle ja maitotilallinen valvoo tuhatpäistä lypsykarjaansa monitorilta.

Tilpjen määrä on systemaattisesti vähentynyt. Tilakoot ovat kasvaneet ja on jo suuryrityksiä, missä käytetään ulkomalaista siirtotyövoimaa, joka ei näy meillä tilastoinnissa. Työjohtokin voi olla muualta palkattua ja varsinaiset omistajat voivat valvoa kaikkea vain monitoreilta osallistumatta itse mihinkään fyysisesti rasittavaan.

"Aikuisiän liikkumista mitattiin kahden viikon ajan Oura-sormuksella."

-Just joo. Sormustahan voi heilutella vaikka huvikseen. Sormuksen voi kiinnittää vaikka johonkin liikkuvaan esineeseen. Sitten hihittelee muka hyvälle jäynälle.

https://yle.fi/a/74-20227146

Tosirakkauden mitat

Nykyajan tuhkimotarinassa tuhkimo voi suunnitella prinssille oman kengän. Mietin, mahtoivatko kaikki hienot puvut olla Irinan kätten työtä, ja onko tässä tosielämän Henry: nukkavierut farkut, t-paita ja tennarit. Tämä muistuttaa paljon enemmän sitä Henryn versiota, jonka tapasin lentokoneessa. "Luulin, että minun rauhantarjoukseni oli näyttävä, mutta taisit sittenkin vetää pidemmän korren." Hän osoittaa avointa luonnoslehtiötäni, jossa Henryn innoittama suunnitelmani […]

https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/tosirakkauden-mitat/

Kohti kehorauhaa : Irti dieettikulttuurin kahleista

”Elämä alkaisi vasta sitten, kun saisin laihdutettua”, mietti nuori Veera Papinoja opetellessaan kuntosalitreenien maailmaan, ja itse asiassa tämä sama aikataulu oli ollut hänen mielessään jo ihan lapsesta saakka. Ei nyt vaan sitten kun. Kuinka monia dieettejä ja liikuntaohjelmia hän ehtikään kokeilla, kun ne aloitettiin jo 7-vuotiaana koulun terveydenhoitajan neuvosta, ja jatkoa seurasi Papinojan sanoin jokaisena uutena maanantaina. Dieettien parissa touhuaminen ei kuitenkaan […]

https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/kohti-kehorauhaa-irti-dieettikulttuurin-kahleista/

#murrosikä #vaihdevuodet #nepsy #hormonit #kehopositiivisuus #ylipaino #evoluutio Teinien murrosiästä puhutaan paljon mutta vaihdevuosiin liitetään usein vain kuumat aallot

Autisminkirjolla/adhd/ties mitä skitsoiluja välillä potevana olen havainnut olleeni koko ikäni kuin murrosvaiheessa.

Teini-iässä tapahtui paljon nopeasti. Lapsen keho muuttui melko nopeasti nuoren naisen kehoksi.

Pitkään aikaan ei tapahtunut nopeita muutoksia. 51v oli kulunut ja sitten alkoi tapahtua!

Jo 45v alkoivat nivelvaivat. Lääkäri epäili fibromyalgiaa. Mielialavaihtelut lisääntyivät. Niistä olen kärsinyt läpi elämäni, mutta voimistuivat.

51v tuli ensimmäinen hikitsunami, valtavalla hyökyllä, ei minään pikku puuskana.

Vaatteet alkoivat käydä pieniksi.
Ompelijana kiersin kirppareita, tuunasin kierrätysvaatteita, kunnes en enää voinut käyttää kuin trikoovaatteita, mahdollisimman ohuita materiaaleja.

Ja aina vaan paino nousi. Vaatteet kiristivät,piti ommella jatkuvasti uutta.
Olo alkoi olla yhä tukalampi. Aloin olla fyysisesti yhä saamattomampi.

En ole kai masentunut. Mieli toimii, järki toimii, unohdan usein olevani vanha, mutta keho ei todellakaan enää ole nuori ja vaatteet käy pieniksi.

Aikapäiviä sitten sain hylätä rakkaat lempivaatteeni ja tuli sekin vaihe etten enää edes löydä tarpeeksi ohuita trikoita. Keinokuitua/muovia kaihdan, mutta luonnonkuituisena ei ohuita matskuja löydä. Jokusia silkkejä olen löytänyt. Tais olla 10v sitten kun lempitopikseni muuttunut silkkipusakka kävi sekin pieneksi.

~20v tätä on kestänyt. Ei mikään menopaussi. Tämä näyttää olevan lopullista kohdallani. Kierre josta en löydä ulospääsyä.

ET -lehden ylipirteät, solakat liikunnalliset seniorit saavat kokemaan häpeää.

LIIKE ON LÄÄKE! huutelevat nuoret ja terveet, mutta myös ne fressit seniorit, joilla ei ole ollut mitään hormonaalisia ongelmia, ketkä urheilee vielä 90 vuoden iässä.

Ikärasismi raikaa.

Ikääntymiseen, lihomiseen, myös mielenterveysongelmiin huudellaan miten vassaripunikki on LAISKA vätys ja kädet aina toisten taskuilla.

Terveydenhuolto toimi siihen saakka jotenkuten kun olin työelämässä 52 vuotiaaksi. Päästivät työkyvyttömyyseläkkelle fibromyalgian takia, ehkä nepsy-oireilutkin vaikutti.

Puoluepolittiisella kentällä olen huomannut että terveimmät ja vahvimmat liukuvat helpommin oikealle, vaivaiset äänestävät vasemmistoa, mutta lisäksi on kummallinen sukupuolijako niin että miesoletetut liukuvat oikealle ja naisoletetut vasemmalle, konservatiivit ja liberaalit.

Minä vaan en mahda sille mitään millaiseksi synnyin. Äitini äiti oli lyhyt ja hänkin lihoi vaihdevuosi-iässään. Oma äitini oli tullut isänsä sukuun missä on hoikempia, pidempiä, vetreempiä ja myös pitkäikäisempiä. Vaarin esikoisveli kuoli kylläkin nelikymppisenä, jokunen sisarkatraasta myös menehtyi vauvoina, meidän vaarilla oli astma, kuoli ~60v mutta moni siitä suvusta on elänyt yli 90v.

Ihmisiä ei pitäisi syytellä. Ei haukkua. Se on väkivaltaa. Se pahentaa jo muutenkin tukalaa oloa.

Surullista se miten naishormonien vaikutuksia ei usein huomioida. Eikä naisten keskinäistä erilaisuutta.

Toki "pojatonpoikia" kulttuurissakin on tukalaa. Siellä on sovinismia myös ja fyysistä väkivaltaa. Hintelä ja herkkä saa helposti kyytiä, joutuu helposti infernaalisen sakinhivutuksen kohteeksi.

Konservatiivit näkevät yhteisöllisyyttä usein liikaa muiden lajien kautta, lintu- tai kalaparvien sulava yhteistyö, onhan se mahtavaa katseltavaa, mutta ihmisaivot on kehittäneet tieteensä ja taiteensa, sivistyksensä, humanisminsa, eikä me voida matkia muita lajeja.

En minä voi tappaa miehiä, houkutella hunaja-ansaan ja ryhtyä paloittelemaan kesken yhdynnän vedoten siihen että olen kuin rukoilijasirkka.

Tämä on humaania pohdiskelua, siitäkin miten ikääntyessä joutuu monenlaisen sakihivutuksen, mummonpotkinnan, syrjinnän ja väkivallan kohteeksi samalla kun oma keho hyökkää itse itseään vastaan.

Autoimmuunisairauksia olen potenut läpi elämäni. Olen atoopikko, olen intolerikko, yliherkkä monella lailla ja joka päivälle riittää vaivoja. Kun yksi hellittää, toinen aktivoituu.

Ainoa raskautenikin oli hurja. Oksensin ja oksensin. Rauta-arvot oli alhaalla. Hampaat meni heikkoon kuntoon, paino ei noussut juurikaan. Yhdessä vaiheessa olin atooppisen ihottuman peitossa, raavin itseäni. Uniongelmaisena en muutenkaan ole koskaan nukkunut kunnolla. Kutiava ihottuma tekee hulluksi. Vaikeaa nukkua. Sitten ne lihaskrampit! Loppuraskaus oli jatkuvien jalkavaivojen, suonenvedonkin tuskastuttamaa.

Vauva potki virtsarakkoa ja pissat alkoi muutenkin lirahdella kun raskausmaha painoi rakko sitä enemmän kuta alemmas vauva alkoi laskeutua.

Lapsihan syntyi sitten hiukan ennen aikojaan, mutta äkkiä hän virkistyi ja kehittyi.
Minäkin elvyin nopeasti.
Uudelleen en raskaaksi tullut vaikka yritin.
Ehkä ihan hyvä kun se ei ollut sekään mikään läpihuutojuttu.

Onneksi lihomiseni on nyt hidastunut.
Hormonitoiminnan äkillinen muutos lisäsi teininä ruokahaluja ja samoin kävi mummumurkkuna.

Kun aloin lihoa jätin kahvista pois sokerin. Kahvirattina söin kourallisen sokeria joka päivä ja olin hoikka. Lopetin, lihoin ja lihoin..

Ja yhä kipuilen itseni kanssa kuin teini..

Nauran usein itselleni, välillä ivallisen katkerasti, välillä hyväntahtoisesti, usein turhautuneena, välillä en tiedä itkiskö vai nauraisko.

Itsekeskeisyyttä, todellakin!

Mutta ei onneksi itsekkyyttä. Kaksi ihan eri asiaa.

Laiskapunikkivassarikädettoistentaskussasosiaalipummikommariplaaplaa plaa plaa plaa..

Vääränlainen seniori.

Hohhoijjaa..

Keskustelin lääkärini kanssa laihdutuslääkkeen kokeilun mahdollisuudesta ja farmaseutin kanssa sen hinnasta. Nyt pohdiskelen, että tuleeko mulle ikävä pullaa ja juustoja, jos ei ole ruokahalua. Ja että minkä kokoinen haluaisin olla. Mun mielestä näytän ihan hyvältä, mut vaatteet istuu huonosti ja terveys pettää. Ei ees tarvis olla normaalipainoinen, mutta vähän lähempänä sitä. Silleen et vois lakata varpaankynnet ähkimättä. #ylipaino
Olen vielä ylipainoinen #ylipaino #bmi

Ilmastotavoitteet katoavat ilmaan ja Suomi lihoo sairaaksi

12% Suomen ilmastopäästöistä syntyy henkilöautoliikenteestä

Onko tässä jokin yhteys?

On

Ja hallitus peruu sen ainoan toimen joka puree molempiin

Parissa vuodessa hankittiin yli 100t #työsuhdepyörä ä

Eniten Meri-Lapissa

#cycling
#ylipaino
#pyöräily

Kuulumisia 3,5 kk Ouraa käyttäen.
Hommasin siis heti maaliskuun alussa Oura-sormuksen (Gen4) lähinnä terveystietoja seuraten. Tiesin jo ostaessani, että varsinaisten liikuntasuoritusten seuraamiseen se ei ole paras mahdollinen kaveri.
Tässä siis vähän fiiliksiä nyt:

Unen seuraamiseen hyvä. Pystyin poissulkemaan uniapnean, jota mulle on ylipainon vuoksi veikkailtu, vaikka muita uniapneaan liittyviä oireita ei ole. Ouran(kin) mukaan olen hyvä sängyssä 😅 Unipisteeni ovat jatkuvasti yli 90. Ainoastaan korkeasta leposykkeestä voi tulla sanomista, josta päästäänkin seuraavaan...

Sykkeen seuraamisesta on hyötyä kaksisuuntaisen mielialahäiriöni kanssa. Vaikuttaa siltä, että pystyn ennakoimaan/tunnistamaan hypomaniakausiani paremmin, sillä sykkeeni on silloin jatkuvasti tavallista korkeammalla. Huomaan ne jossakin määrin toki muutenkin, mutta koska diagnoosini on kohtuullisen tuore, on siinä vielä opettelemista.

Muita etuja en sitten oikeastaan olekaan saanut. Sormus kadottaa yllättävän usein yhteyden, vaikka pidän huolta, että sormus on kädessäni oikein.
Se ei myöskään läheskään aina tunnista kaikkea liikkumista; esimerkiksi juuri tänään pyöräilin (sisällä) 25 minuuttia, mutta Ouran mielestä en ole tehnyt mitään. En muistanut laittaa harjoitusmoodia päälle, mutta sen pitäisi tunnistaa näitä muutenkin. Joskin...

Oura kyllä saattaa havahtua reilulla viiveellä asioihin, vaikka sovellusta herättelee tässä välillä. En yllättyisi, jos se tänään iltapäivällä hoksaa mun liikkuneen aamulla. Myöskin päivän aktiivisuuden täyttämisestä se saattaa ilmoittaa hyvinkin myöhään. "Olet puolivälissä aktiivisuustavoitettasi" -ilmoitus saattaa tulla senkin jälkeen, kun päivän tavoite on täyttynyt kokonaan.

EDIT:
Pitää lisätä vielä, että Oura on yllättävän paksu ja kömpelö sormus. Ainakin itsellä esim. hiiren rullan käyttäminen on inhottavaa, jos sormus on etusormessa (johon sitä suositellaan). Samoin esim. levytangon nostaminen on ikävän tuntuista.
Sormuksen pinta on myös helposti naarmuuntuva, mutta naarmut eivät ainakaan toistaiseksi näy kovinkaan räikeinä.

--

Hommasin viikko sitten liikunnan seuraamista ja tsemppaamista varten Garminin Venu 2S -älykellon. Jo nyt huomaan, että se on ehkä enemmän sitä mitä kaipaan.

On varsin tsemppaavaa, että tämän viikon suositusten mukaiset 150 tehominuuttia on tullut jo täyteen. On myös helpompi seurata sykettä liikuntasuorituksen aikaan. Pyrin nyt pitämään sykkeen 100-120 välillä. Se on yllättävän vaikeaa, mutta auttaa jaksamaan pidempään. Olen aiemmin esim. pyöräillyt suunnilleen apinanraivolla 140-160 sykealueella ja surrut ja hävennytkin, etten jaksa 5-10 minuuttia pidempään. Tänään meni tuolla matalammalla se 25 min äänikirjaa kuunnellen ja olisin jaksanut pidempäänkin, mutta takamus alkoi puutua 😅

Isoin motivaatio tämän hankkimiseen oli innostus vesijuoksuun (etenkin avovedessä). Vedessä on helpompi seurata kellonaikaa näin, kuin puhelimella vaikka se olisi vesitiiviissä pussissa.

Nyt muuten ymmärrän myös paremmin miksi lihaville suositellaan vesijuoksua. Ei pelkästään siksi, että se on nivelille ystävällistä toimintaa, mutta myös tuon sykealueen vuoksi. Ainakin mun on varsin vaikea saada siinä hommassa sykettä kovin korkealle, mistä sitten seuraa mainitsemani edut jaksamisesta. Lisäksi avovedessä on tosi rentouttavaa vaan mennä ja katsella maisemia.

Hölpön pölpön. Ehkä jonain päivänä opettelen tiivistämään ilmaisuani 😂

#liikunta #oura #garminvenu2s #ylipaino #hyvinvointi

Elämän ristiriitaisuuksia:

Kahden kulinaristimaan kansalaiset, ranskalaiset ja italiaiset, käyttävät eniten aikaa ruokailuun.

Näistä seikoista huolimatta ovat ranskaliset ja italialaiset myös Euroopan hoikimpia.

Suomi puolestaan on EU:n ylipainotilastojen kärjessä.

Maailmanlaajuisesti ylipainoisten määrä on kaksinkertaistunut viimeisen 30 vuoden aikana.

https://yle.fi/a/74-20146445

#ruoka #syöminen #ylipaino #terveys #Ranska #Italia

Miksi ranskalaiset eivät liho? Tutkija kertoo kolme syytä

Ranskalaiset ovat EU-maiden hoikimpien joukossa. Yhteiset ateriahetket ja kohtuulliset annoskoot pitävät ranskalaiset hoikkina, sanoo tutkija.

Yle Uutiset

Yli puolet maailman aikuisista on lihavia tai ylipainoisia vuoteen 2050 mennessä https://yle.fi/a/74-20148132

#yhteiskunta #terveys #kansanterveys #lihavuus #ylipaino

Yli puolet maailman aikuisista on lihavia tai ylipainoisia vuoteen 2050 mennessä

Ennusteessa ei ole otettu huomioon lihavuus­lääkkeiden mahdollista vaikutusta.

Yle Uutiset