Foto av
Thomasz BaranowskiNÀr vi gÄr in i det tredje Äret av pandemi sÄ hoppas jag att 2022 blir Äret dÄ smittspridningen minskar, sjukdomen blir Ànnu mindre allvarlig och vi kan börja betrakta den pÄ samma sÀtt som vi göra med den Ärliga influensan och vinterkrÀksjukan.
Vi har levt i vÄra corona-bubblor under de senaste tvÄ Ären. Vi har minimerat interaktionen med andra genom att jobba hemma, besöka restauranger, biografer och vÀnner i mindre utstrÀckning. Allting har varit pÄ paus i olika grad. Fram och tillbaka. PÄ nÄgot sÀtt kÀnns det som att livet pÄ ett sÀtt varit pÄ paus. SÄ Àr naturligtvis inte fallet, men vi kan sÀga att det varit sÄ för att jag inte ska tycka att jag varit alldeles för overksam de senaste tvÄ Ären.
Som alltid Àr nyÄr ett bra tillfÀlle att sÀtta upp mÄl för kommande Är. MÄl som sedan revideras efter semestern för att vid nyÄr sopas under mattan helt och hÄllet. Men, jag tycker ÀndÄ att det kan vara vÀrt ett försök att sÀtta nÄgot pÄ prÀnt och se vad som kommer ut av det.
TrÀning
Efter min knÀskada förra Äret sÄ blev det ingen löpning alls under 2022. Det var lÀnge sedan jag inte sprang en meter under ett helt Är. SÄ lÄngt minne har jag inte. Det hÀr Äret ska inte Àgnas Ät att sörja det förgÄngna utan blicka framÄt.
- FortsÀtta med spinning varje vecka
- GĂ„ â i snitt â 10 km om dagen
- StyrketrÀna knÀ och rygg
SĂ„ dĂ€r. Tre konkreta saker kring trĂ€ning. Under 2021 sĂ„ gick jag â 5,7 km i snitt varje dag sĂ„ under kommande Ă„r blir det en liten vĂ€xel till. StyrketrĂ€ningen Ă€r det jag syter mest för sĂ„ vi kanske sopar det under mattan redan nu.
LĂ€sning
Jag lÀser i stort sett bara böcker under semestern, undantaget det jag höglÀser för barnen. Jag lÀser visserligen nyheter, bloggar etcetera varje dag men under Äret ska jag försöka lÀsa fler böcker. Eftersom jag inte har nÄgon lÀsplatta kommer det att vara fysiska pappersböcker som gÀller. Jag gör det enkelt genom att sÀga att jag ska lÀsa en bok varje mÄnad i snitt.
Huset
Vi ska inte krÄngla till det för mycket och satsa pÄ stordÄd, men lite fix inomhus mÄste vi fÄ till under Äret som kommer. Annars finns risken att barnen flyttar till sin mamma pÄ heltid.
Tre mÄl. Tre rum.
Det enklaste Àr klÀdkammaren till barnen. Deras rum Àr ganska smÄ (ligger vÀgg-i-vÀgg med snedtak) och det finns inga inbyggda garderober. De delar just nu en PAX-garderob i hallen utanför sina rum. Bredvid finns en liten klÀdkammare som jag huserade i tidigare. Dock var inredningen lika gammal som huset, dvs en rundstav för galgar och en hylla ovanför. DÀr ska jag stoppa in lite Elfa-likande saker sÄ det fÄr massor mer med extra utrymme.
PÄ entréplan har vi en liten toalett. Den borde nog fÄ ett helt nytt tÀtskikt men det fÄr vÀnta nÄgra Är till. MÄlet Àr att mÄla om, byta ut badrumsskÄpet och kanske skicka in ett nytt tvÀttstÀll ocksÄ.
Rummet i kÀllaren ska Äterigen blir gÀstrum och rum för barnen och deras kompisar att hÀnga i. Det har varit skrotupplag för allt möjligt sedan barnens mamma flyttade ut och svÀrförÀldrarna inte behövde sova hÀr lÀngre.
De hemska, bruna, vÀvtaperna Àr rivna. Jag har inte tÀnkt att regla och sÀtta upp gipsvÀggar utan nÀr jag fÄtt bort alla tapetrester (vilket Àr nog sÄ energikrÀvande) tÀnkte jag spackla igen eventuella hÄl och dÀrefter rolla pÄ vit fÀrg. En heltÀckningsmatta ska in pÄ golvet och den kommer att lÀggas av nÄgon som inte Àr jag. En sÀng finns redan pÄ plats och ska kompletteras med en bÀddsoffa, en tv, belysning och lite tyg som ljuddÀmpar och höjer mysighetsfaktorn. Och bra wifi sÄklart.
SÄ. Jag har en till sak, men vi hÄller det sÄ hÀr för nu sÄ fÄr vi se om jag tar upp den senare under Äret. Jag kommer fortsÀtta jobba, spela in podcast, lÀsa lÀxor, köra till trÀningar och allt annat som livet krÀver.
VĂ€lkommen 2022.
#2022 #huset #lÀsning #mÄl2022 #nyÄrslöfte #trÀning