Mansikkasato kärsi pölyttäjä­pulasta ja myyristä – viljelijä vuokrasi mehiläis­pesän avuksi

Mansikan pääsato on kypsymässä poimittavaksi. Sadosta odotetaan keskimääräistä, mutta nopeasti kypsyvää, mikä merkitsee viljelijälle kiireisiä viikkoja.

https://yle.fi/a/74-20233214

#Maatalous #Marjanviljely #Mansikka #Marjat #Herukatmarjat #Satokausi #Keskisuomi #Eteläsavo #Kotimaa

Mansikkasato kärsi pölyttäjäpulasta ja myyristä – viljelijä vuokrasi mehiläispesän avuksi

Mansikan pääsato on kypsymässä poimittavaksi. Sadosta odotetaan keskimääräistä, mutta nopeasti kypsyvää, mikä merkitsee viljelijälle kiireisiä viikkoja.

Yle Uutiset

Raparperia ja syreeneja

Rakastan raparperia. Onneksi talon pihassa kasvaa sitä valtava pensas, niin voin nauttia omasta sadosta. Tällä hetkellä tuotantoa on tosin omaksi tarpeiksi niin paljon, että en millään ehdi kaikkea käyttämään. Nyt kuitenkin piirakkaa tulossa. Keräsin samalla maljakkoon syreenin kukkia. Niistä lähtee niin huumaava tuoksu!

https://omatseinat.fi/2026/raparperia-ja-syreeneja/

#Kasvimaa #puutarhatyot #Hyötypuutarha #multasormi #viljely #satokausi
Se on sitten tämän kesän kylvösuunnitelma tehty.. Joku aihio ettei lannista runsas määrä erilaisia siemeniä että mihin törkkiä ja sorkkia

Entisiä ja uusia siemeniä. Perunaa en laita, sitä saa kaupasta. Nyt tulee kokeiluun salaattisikuri, kynsilaukka, vihannesportulaukka, japaninretikka, linssi..

Joka kesä vähän vaihtelen, etsin uusia ja kokeilen.
Toissakesänä kokeilin ruusukaalia. Valtava työmäärä ja minimaalinen sato pieniä mykeröitä. Mutta harrastajapuutarhurille jänskää kun kokeilee uusia viljelykasveja.

Kannussa on taas huomisaamuksi yhä viime vuoden marjasatoa, puna- ja mustaherukkaa, punaista karviaista, kipossa mansikat sulamassa että saan karat pois.. Toisaalta, nekin vois kyllä syödä. taidan nakata sekaan ja tehosekoitin aamulla laulamaan.. En lisää sokeria. vitamiinipommi.

#Luumu #satokausi yllätti. Tästä jo puolet annettu naapureille. Jonain vuonna satoa oli vain tusina 😍

Päärynöitä tulee taas valtavasti, kuten joka vuosi. Puita on kaksi, ja ne pölyttävät toisensa. Niitä ei tarvitse hoitaa mitenkään, ja silti ne ovat aina tosi satoisia.

Lajikkeiden nimet ovat ilahduttavasti Lada ja Tsisovskaja. Kuvassa oleva Tsisovskaja on hieman mauttomampi ja isompi. Lada on pieni ja makea ja mehukas herkku.

#sato #satokausi #puutarha #luonto

#satokausi
Banana for scale

Kun näinä aikoina vuodesta käy #lenkillä sillä silmällä, säästyy miettimästä vastausta kysymykseen "Mitä tänään söisi?"

#kanttarelli #kanttarellit #kantarell #chantarelle #sieni #sienet #sienestys #mushtodon #mushrooms #satokausi #harvest #luonto #nature #natur #koira #koirat #dog #dogs #dogstodon #DogsOfMastodon #Laika #ÄänislinnanLaika

#KysyMastodonilta:

Sain n. kilon vaaleita orakkaita, onko vegaanisia käyttösuosituksia?

Ei kuulu niihin muutamaan itse tunnistamaani sieneen, joten en ole kerännyt, eikä näin ollen ole käyttökokemusta izellä.

#vaaleaorakas #vaaleatorakkaat #orakas #orakkaat #sieni #sienet #ruoka #kasvisruoka #satokausi #sato #resepti #ruoanlaitto

#Pihaelämää, plussat & miinukset atm:

+ Ekat omam maam #mansikat syöty, #OmNomNom! Siis sellaset isot #molllukat. Omam maam kuukausimansikkaa on syöty jo pitkään.

- Tänään on niin #kuuma, että hikeä pukkaa varjossa olevalla riippumatolla paikallaan maaten. Tässä säässäkö inehmo #muka kykenisi ihan _tehdä_ jotain? Mitä tahansa?

#kuumuus #ilmastokriisi #ilmastonmuutos #ilmasto #NytOnPakko #mansikka #satokausi