Dat is het dogma van de marktideologie: de consument moet het doen terwijl de producent moet uit de wind gehouden moet worden. Er is bestuurskundig onderzoek gedaan naar de vraag of je moet #nudgen of #normeren en de uitkomst is duidelijk: normeren werkt, nudgen niet. Again, #rulesaretools.
Er zijn wettelijke kaders en wetenschappelijke inzichten en daar kun je gewoon beleid op baseren. Het is nooit echt eenvoudig maar: #rulesaretools. Akkoorden worden gesloten door partijen waarvan niet duidelijk is wie ze vertegenwoordigen en wat hun mandaat is.
Er zijn namelijk wettelijke kaders en wetenschappelijke inzichten en daar kun je gewoon beleid op baseren: #rulesaretools. Akkoorden worden gesloten door partijen waarvan niet duidelijk is wie ze vertegenwoordigen en ze hebben de neiging de parlementaire, democratische controle buiten spel te zetten. En daarbij: ze werken niet.
Je kunt de #voedseltransitie bewerkstelligen door te #handhaven. Boetes uitdelen in plaats van miljoenen. De meest eerlijke manier om krimp te realiseren. #rulesaretools #wortelendestok #goedebelonenenkwadebestraffen www.ftm.nl/artikelen/ve...

Gelderse veevoer­fabrikant kri...
Gelderse veevoer­fabrikant krijgt boete voor twee keer te hoge stikstof­uitstoot

Een biomassacentrale van een veevoerfabriek in Lochem stoot evenveel stikstof uit als zo’n 200 varkens. Toch opereert de fabriek al sinds 2019 zonder vergunning, berichtte Follow the Money eerder. De provincie heeft eigenaar ForFarmers nu een dwangsom opgelegd, die kan oplopen tot een half miljoen euro.

Follow the Money - Platform voor onderzoeksjournalistiek

Je kunt de #voedseltransitie bewerkstelligen door te #handhaven. Boetes uitdelen in plaats van miljoenen. De meest eerlijke manier om krimp te realiseren. #rulesaretools zeggen bestuurskundigen. Het goede belonen en kwade bestraffen, de wortel en de stok, er zijn tientallen uitdrukkingen voor maar zolang het niet gebeurt verandert het niet.

https://www.ftm.nl/artikelen/veevoer-fabrikant-forfarmers-krijgt-boete-voor-twee-keer-te-hoge-stikstof-uitstoot?share=zGrY42hACnm9aDIqBhujpbHZY2aTQ1vo6EU5wkYQLpmDDKeqpHd98ToBc79M5hU%3D

Gelderse veevoer­fabrikant krijgt boete voor twee keer te hoge stikstof­uitstoot

Een biomassacentrale van een veevoerfabriek in Lochem stoot evenveel stikstof uit als zo’n 200 varkens. Toch opereert de fabriek al sinds 2019 zonder vergunning, berichtte Follow the Money eerder. De provincie heeft eigenaar ForFarmers nu een dwangsom opgelegd, die kan oplopen tot een half miljoen euro.

Follow the Money - Platform voor onderzoeksjournalistiek