Historisk seier: FN sier at stater kan stilles til ansvar for klimaendringer. Vedtaket i FNs generalforsamling ble gjort med overveldende flertall. USA var ett av få land som stemte mot. #Norge #Utslippskutt #VerneNatur #Omstilling www.nrk.no/klima/fn-sie...

FN sier at stater kan stilles ...
FN sier at stater kan stilles til ansvar for klimaendringer

Vedtaket i FNs generalforsamling ble gjort med overveldende flertall. USA var ett av få land som stemte mot.

NRK

Europeiske #bilprodusenter ville ikke være med på skiftet, #oljeindustrien nyter godt av særdeles gode ordninger og motstand mot #fornybar energi har blitt en politisk markør. Det er feminint å favorisere fornybar energi og #omstilling, samtidig som det fremstilles som #naturfiendtlig

Dermed vinner #Kina uten noen match.
https://www.aftenposten.no/shared/meninger/kommentar/i/j0Ozvz/et-tomt-batteri-er-bare-trist?pwsig2=c1f35e0afb8c8902a98694b10e5d329dbc8042db95c72cf2a9827728f2511b7c_1778415729_RGFn

Et tomt batteri er bare trist

Konkursen for batterifabrikken Morrow er et dårlig tegn.

Aftenposten

Det er et paradoks om at målet om omstilling skrotes når vi tjener penger som aldri før på en næring som en dag vil skrumpe inn.

Det er utrolig kortsiktig, men belyser jo tydelig forskjellen på Kina og Norsk #innovasjon og satsning på #industri og #omstilling.

Kina valser nå over europas industri, og vi gjemmer oss bak å føre en ansvarlig politikk. Dette er strutsepolitikk, og så åpenbart ikke en langsiktig strategi.

https://www.morgenbladet.no/samfunn/regjeringen-satser-pa-oljenaeringen-og-den-siste-batterifabrikken-gir-opp/10333586

(+) Regjeringen satser på oljenæringen, og den siste batterifabrikken gir opp

Regjeringen kunne nok ha jobbet mer og bedre for å sikre at den opprinnelige ambisjonen om rask omstilling ble nådd, men med en veldig høy politisk kostnad, skriver Aslak Bonde.

morgenbladet

Men landbrugets lobbyister vil selvfølgelig sige: det er nogle få brodne kar. Vi følger selvfølgelig loven og alt det vrøvl.

Nej, I har bevæget jer ud et sted I skal have hjælp til at komme tilbage fra. Et sted hvor I smadrer jord, vand, luft og dyr uden blusel, for at reducere prisen på "kød" de sidste marginaler, så I kan honorere de griske pengemænd der i dag sidder på jer.

Ville sådan ønske at alle de gode og fornuftige landmænd m/k sagde: "nu er det nok. Hjælp os."

#landbrug #omstilling

#Sårbarhet er problemet, #omstilling er svaret

#Arbeiderpartiet, #Høyre. #Senterpartiet og #FrP har med Norgespris og kutt i drivstoffavgiftene droppet incentiver for omstilling fremfor kortsiktig smertelindinrg. Selv oljenasjonen Norge må innse at økonomien er avhengig av energiprisene på det globale markedet.

Omstillingen akselerer i andre land nå, og oljeinntektene vil på sikt falle. De ekstreme inntektene vi har nå vil ikke vedvare.

https://www.abcnyheter.no/stemmer/er-ansvarlig-klimapolitikk-forlatt-til-fordel-for-symbolsk-krisehandtering/1505673

Forlatt for symbolsk krisehåndtering

Når drivstoffprisene skyter i været er det forståelig at det ropes om avgiftskutt. Likevel er avgiftskutt på fossil energi i møte med høyere priser dårlig samfunnsøkonomi. Det løser ikke problemet, men skyver det foran oss.

Istedet for å dilte etter FrP så burde Høyre være et veldig tydelig alternativ som evner å forklare at Norge ikke kan stå alene. Det vil gjøre mer vondt enn noen svingninger i strømprisen om vi skal være prisgitt Brüssel, Trump og Putin.
Det er jo tydelig hvordan Trump og Putin driver opp mot enkeltland for å få det som de vil. Vi trenger sterk samarbeid om #forsvar, #handel og #omstilling #norskpolitikk

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2025/02/05/196063531/ny-maling-na-er-ap-storre-enn-hoyre

Ny måling: Nå er Ap større enn Høyre

Regjeringsbruddet har så langt slått positivt ut for Arbeiderpartiet, mens Senterpartiet sliter. For Høyre fortsetter nedturen. Erna Solberg må innse at Frp har nærmere åtte prosentpoeng høyere oppslutning.

ABC Nyheter

Burde spørsmålet om #innlandstrafikk skal ta drifta tilbake i egenregi, legges ut som folkeavstemning?

#Endringskompetanse #Regionreform #omstilling #DirekteDemokrati

Kan man tilbyde masser af gratis p-pladser og samtidig kalde sig grøn?

I store dele af Jylland markedsfører Aalborg Lufthavn sig med, at man har over 5.000 gratis p-pladser. Samtidig slår Aalborg Kommune, der ejer hovedparten af lufthavnen, på, at kommunen er grøn, bæredygtig og kæmper for, at flere skal rejse kollektivt. Hyklerisk og et eksempel på greenwashing, mener en lokal beboer. I den grønne tænketank Concito er man af samme opfattelse.

JP/Politikens Hus A/S