FN sier at stater kan stilles ...
Europeiske #bilprodusenter ville ikke være med på skiftet, #oljeindustrien nyter godt av særdeles gode ordninger og motstand mot #fornybar energi har blitt en politisk markør. Det er feminint å favorisere fornybar energi og #omstilling, samtidig som det fremstilles som #naturfiendtlig
Dermed vinner #Kina uten noen match.
https://www.aftenposten.no/shared/meninger/kommentar/i/j0Ozvz/et-tomt-batteri-er-bare-trist?pwsig2=c1f35e0afb8c8902a98694b10e5d329dbc8042db95c72cf2a9827728f2511b7c_1778415729_RGFn
Det er et paradoks om at målet om omstilling skrotes når vi tjener penger som aldri før på en næring som en dag vil skrumpe inn.
Det er utrolig kortsiktig, men belyser jo tydelig forskjellen på Kina og Norsk #innovasjon og satsning på #industri og #omstilling.
Kina valser nå over europas industri, og vi gjemmer oss bak å føre en ansvarlig politikk. Dette er strutsepolitikk, og så åpenbart ikke en langsiktig strategi.
Men landbrugets lobbyister vil selvfølgelig sige: det er nogle få brodne kar. Vi følger selvfølgelig loven og alt det vrøvl.
Nej, I har bevæget jer ud et sted I skal have hjælp til at komme tilbage fra. Et sted hvor I smadrer jord, vand, luft og dyr uden blusel, for at reducere prisen på "kød" de sidste marginaler, så I kan honorere de griske pengemænd der i dag sidder på jer.
Ville sådan ønske at alle de gode og fornuftige landmænd m/k sagde: "nu er det nok. Hjælp os."
#Sårbarhet er problemet, #omstilling er svaret
#Arbeiderpartiet, #Høyre. #Senterpartiet og #FrP har med Norgespris og kutt i drivstoffavgiftene droppet incentiver for omstilling fremfor kortsiktig smertelindinrg. Selv oljenasjonen Norge må innse at økonomien er avhengig av energiprisene på det globale markedet.
Omstillingen akselerer i andre land nå, og oljeinntektene vil på sikt falle. De ekstreme inntektene vi har nå vil ikke vedvare.
Istedet for å dilte etter FrP så burde Høyre være et veldig tydelig alternativ som evner å forklare at Norge ikke kan stå alene. Det vil gjøre mer vondt enn noen svingninger i strømprisen om vi skal være prisgitt Brüssel, Trump og Putin.
Det er jo tydelig hvordan Trump og Putin driver opp mot enkeltland for å få det som de vil. Vi trenger sterk samarbeid om #forsvar, #handel og #omstilling #norskpolitikk
https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2025/02/05/196063531/ny-maling-na-er-ap-storre-enn-hoyre
Burde spørsmålet om #innlandstrafikk skal ta drifta tilbake i egenregi, legges ut som folkeavstemning?
#Endringskompetanse #Regionreform #omstilling #DirekteDemokrati
I store dele af Jylland markedsfører Aalborg Lufthavn sig med, at man har over 5.000 gratis p-pladser. Samtidig slår Aalborg Kommune, der ejer hovedparten af lufthavnen, på, at kommunen er grøn, bæredygtig og kæmper for, at flere skal rejse kollektivt. Hyklerisk og et eksempel på greenwashing, mener en lokal beboer. I den grønne tænketank Concito er man af samme opfattelse.