🔥 VIRAL
📢 Kyndryl y AWS amplía colaboración para implementar IA agéntica - Marketing Insider Review
🔥 VIRAL
📢 Kyndryl y AWS amplía colaboración para implementar IA agéntica - Marketing Insider Review
Nee BNR, DigiD was nooit onderdeel van de overname 🤔 En Solvinity is al jarenlang niet meer in Nederlandse handen. Dat zit zo:
DigiD is en blijft eigendom van Logius. De overname ging over Solvinity, een leverancier van infrastructuur voor DigiD.
En daar zit nog een nuance: Solvinity is al jaren grotendeels in handen van de Britse investeerder Vitruvian Partners.
💬 Laten we het debat over digitale soevereiniteit voeren op basis van feiten, niet frames.
Cloudbedrijf Solvinity gaat in beroep tegen het verbod op de overname van het Amerikaanse bedrijf Kyndryl. What a surprise.
De indieners hebben gevraagd om de zaak achter gesloten deuren te laten behandelen(!). De rechtbank heeft dit verzoek afgewezen. Lees hier meer:
https://www.met-k.com/2026/06/17/solvinity-gaat-in-beroep/ Translation button below site. #Solvinity #digid #Kyndryl
Bedrijf achter DigiD gaat in beroep tegen verbod op Amerikaanse overname
Solvinity, het bedrijf achter DigiD, gaat in beroep tegen het verbod op overname door het Amerikaanse Kyndryl dat staatssecretaris Willemijn Aerdts (Digitale Economie en Soevereiniteit) vorige maand oplegde.

Solvinity, het bedrijf achter DigiD, gaat in beroep tegen het verbod op overname door het Amerikaanse Kyndryl dat staatssecretaris Willemijn Aerdts (Digitale Economie en Soevereiniteit) vorige maand oplegde. Dat bevestigt een woordvoerder van de bewindsvrouw aan persbureau ANP na berichtgeving van NRC.

Solvinity, het cloudbedrijf dat onder meer het beheer doet voor DigiD en MijnOverheid, gaat in beroep tegen het verbod op een overname door een bedrijf uit de VS. Op 25 mei besloot de staatssecretaris voor digitale soevereiniteit, Willemijn Aerdts, dat het Amerikaanse bedrijf Kyndryl Solvinity niet over mag nemen. De toelichting daarop was summier. De beoogde overname „vormt mogelijk een risico…
Welaan. Solvinity laat het er niet bij zitten en gaat bij de rechtbank kijken of ze alsnog de beslissing rond overname verbod kan tegenhouden of terugdraaien. Daarmee zit HRIF.EU op 6 juli wéér bij Rechtbank Rotterdam over dit onderwerp.
Met de recente AI-gebruiksstop vanuit de VS is echter steeds duidelijker hoe guur het geopolitieke klimaat is en hoe guur de VS jurisdictie in de toekomst gebruikt/misbruikt kan worden.
Wie snapt trouwens de rol van Host Lux ?
Gelukkig noemt @thefirewall
het ook, de ogenschijnlijke belangenverstrengeling van de baas van #Kyndryl met advies commissie NL Digital. Maanden geleden al doorgesluisd naar media. 👇 #Digid #usa
Van Oordt wordt genoemd in een artikel over de kwestie in New York Times. Daarin staat dat Washington diplomatieke druk uitoefende op de Nederlandse regering en betrokken ambtenaren om de overname door #Kyndryl goed te keuren.
https://www.netkwesties.nl/2453/de-overheid-die-intensief-hielp-keert.htm #Digid

Het kabinet keurt de overname van Solvinity door Kyndryl af, ondermeer vanwege de risico’s voor applicaties als DigiD en MijnOverheid. Pieter van Oordt is bij het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) klokkenluider, een zeldzaamheid onder ambtenaren. Hij verhaalt van een loodzware periode en de fouten die de regering volgens hem maakt bij het redden van Solvinity.
"
(video)
Het Amerikaanse bedrijf Kyndryl mag van de Nederlandse overheid geen vinger in de pap krijgen als het gaat om DigiD, maar ondertussen vernieuwt hetzelfde bedrijf de complete digitale infrastructuur van de Nederlandse defensie.
Het plan om de infrastructuur van defensie te vernieuwen loopt al jaren. Ondertussen wordt een miljardenproject dat financieel helemaal uit de hand aan het lopen is. Nu Kyndryl betrokken is roept dat - ook in de Tweede Kamer - de vraag op waarom dit bedrijf zich niet mag mengen in het beheer van DigiD, maar wel in de digitale wereld van onze krijgsmacht."