Vanmorgen hebben Mijn Lief en ik de wingerd wat ingekort; het is de bedoeling dat die onze gevel koel houdt, maar de buren willen dat niet. Dus op de ladder en snoeien.
Nu liggen afgeknipte takken op het terras te wachten totdat de kaboutertjes ze klein gaan knippen. De mensen zijn het voorals nog niet van plan. Wat mij betreft mogen de blaadjes van de takken verdorren en dan schuif ik ze er met een tuinhandschoen aan zo van de takken af. Op die manier raakt de gft-bak minder snel vol en kan het blad weer terug in de tuin voeding zijn voor de bodemdieren. Die op hun beurt weer zorgen dat de grond weer extra voedingstoffen krijgt en ik niet met zakken verrijke zooi hoef gaan slepen, die weet ik wat bevatten.








