#kauramaito #omatekoinen
Hyissaatana! 😝 đŸ€ą Tein sis ihan itte kauramaitoa kun en saanut eilen hinattua itseĂ€ni kauppaan ja ajattelin vielĂ€ ettĂ€ sÀÀstĂ€isin rahaa jos alkaisinkin valmistaa itse kuaramaitoni.

Juu ei!

En ala kiusata vanhaa ihmistÀ, joka on luopunut muista "paheistaan" ja syöminen on ainoa "paheeni" nykyÀÀn.

Aiheeseen voin toki perehtyÀ, otan vastaan niksejÀkin, mutta tuo litku menee johonkin sapuskaan jonka kypsennÀn. KÀytÀn sitten sen siivilöimÀni kauramuhjunkin.

Muuttuisko maku paremmaksi jos kiehauttais?
Voin kokeilla.

Todella paljon olen elÀmÀni ikÀnÀ syönyt kauraa.
Rakastin lapsena kaurapuuroa ja parhaimmillaan se oli kun Àiti keitti sitÀ aina valtavan kattilallisen yhtenÀ aamuna ja seuraavana paistoi sitÀ pannulla.

"Hevosvelli" oli pitkÀÀn pikavÀlipala, lapsuudessa kuin aikuisenakin, silloinkin kun rahat oli loppu. KauraryynejÀ, maitoa tai totaalisessa rahapaulassa vettÀ, vÀhÀn sokeria ja nÀlkÀiselle maistui.

Eloveenasta tein, eli ihan kunnon ryynejÀ, mutta maku on kitkerÀ ja ihan hirveetÀ kahvissa. Pilasi aamusumppini. Irvistellen olen nieleksinyt.

@jari_vuorijoki Yöjunissa mulle kelpaa hyvin se, mikÀ on saatavilla.

Nyt oli hetki aikaa, joten kokeilin tÀtÀ. Pettymys tuli kyllÀ sen osalta, ettÀ kauramaitoa ei ollut saatavilla lainkaan.

#pahvikahvi #alepa #kauramaito

Akkunasta kantautui sisÀÀn uunissa olevan pullan tuoksu.

ItsellÀ - ei mitÀÀn herkkua.

KorvikekÀytin suklaakauramaitoa sokerihampaan kolotuksen hiljentÀmiseen.

#herkku #herkut #tuoksu #pulla #kauramaito

TÀmÀn on varmaan muutkin huomanneet, mutta nyt kaupassa muistan sanoa sen. Vanha juttu jo tosin.

Fazerilla on kyllĂ€ pokkaa mainostaa kauramaitonsa kyljessĂ€ ns. "uutta reseptiĂ€", mutta kyseinen "resepti" on vain ulkomaiset raaka-aineet ja tuotanto, kotimaisen sijasta. En teistĂ€ tiedĂ€, mutta aika đŸ’© veto Fazerilta.

#kauramaito #palaute #fazer

KĂ€vin #kaupassa.

(Itsepalvelu)kassalla huomasin, ettÀ #kukkaro jÀi kotiin.

PiiiiitkÀstÀ aikaa! KÀvi nÀin.

Ihan yhtÀ lailla se silti ketutti.

En jaxa mennÀ uudestaan.

Vaikka #kauramaito onkin kovin vÀhissÀ, joten huominen #aamukahvi jÀÀ normaalia vÀhÀisemmÀksi.

#autismi #työmuisti #arki #elÀmÀnhallinta #arjenhallinta #elÀmÀ

#Kauramaito ja #hÀrkÀpapu eivÀt ole mitÀÀn nykyajan vegaanihapatusta, vaan molemmat kuuluvat suomalaiseen ruokaperinteeseen.

Kaurasta ja rukiista on tehty juomia jo vuosisatoja sitten, ja hÀrkÀpapua on viljelty Suomessa jo 600- ja 700-luvuilla, ja vielÀ 1800-luvulla se oli yleisimpiÀ viljelyskasvejamme.

EttÀs tiedÀtte ideologiset #lihaanit!

#GoVegan #vegaani #vegaanius #kasvisruoka #kasvimaito #kasvimaidot #hÀrkis #ruoka #ruokaperinne #perinne #historia #perinneruoat

https://arenan.yle.fi/poddar/1-73589744

Pelastiko elintarviketeollisuus työlÀÀt perinneruoat? | Virtasen taloushistoria

Makaronilaatikko, hernekeitto, leipĂ€juusto, karjalanpiirakka, karjalanpaisti
mitkĂ€ ovat perinneruokia ja kauanko kestÀÀ, ettĂ€ pizzaa ruvetaan pitĂ€mÀÀn perinneruokana? Ja ovatko jotkut työlÀÀt perinneruoat sĂ€ilyneet siksi, ettĂ€ elintarviketeollisuus tekee ne meidĂ€n puolestamme? Hotelli- ja ravintolamuseossa on meneillÀÀn nĂ€yttely Nam, yök, hĂ€h - mistĂ€ on ruokaperinteet tehty. Vieraana on museonjohtaja Anni Pelkonen. Toimittaja on Juha Virtanen.

Yle Arenan
Onko kellÀÀn kokemusta kasvimaidokkeiden valmistuslaitteista? Ajatus valmistaa kauramaitoa itse tuntuu työlÀÀltÀ liotteluineen ym ja tiedÀn ettÀ on jo olemassa laitteita jotka on juuri tÀtÀ varten #kauramaito #kaurajuoma #vegaani #kasvijuomat

Mantelimaito on kyllÀ erinomaisen mukava keittiössÀ paitsi maun, myös vÀhÀisen kuohumisen vuoksi.

SiinÀ missÀ kauramaito kiehuu kattilasta toistuvasti hellalle, mantelimaito kiehuu sievÀsti eikÀ pyri ulos kattilasta.

LehmÀnmaito paitsi kiehuu hellalle, myös palaa pohjaan heti kun silmiÀ vaan ehtii rÀpsÀyttÀÀ.

#kasvimaidot #perheenIsÀKeittiössÀ #mantelimaito #kauramaito #lehmÀnmaito #maito

S-kauppa on nyt pariin otteeseen tuupannut mukaan kauramaitoa. Mutta kun minÀ on juo maitoa. Jos tarvitsen sitÀ lettuihin, makaronilaatikkoon jne, niin kÀytÀn jauhetta. Joten nyt jÀÀkaapissa on kaksi litraa kauramaitoa, enkÀ tiedÀ mitÀ hemmettiÀ niille tekisin.

Ilmeisesti se kelpaa makaronilaatikkoon, joten teen tÀnÀÀn sitÀ. Mutta loput? Joten koska ruokahÀvikki ei ole kilttiÀ (iso osa ruokahÀvikin vastustamista ei ole sitÀ, vaan markkinointia myydÀ lisÀÀ, mutta en jaksa aihetta), niin keksin vain yhden tavan.

Minulla oli varautumisen nimissĂ€ pussillinen esipaistettuja pullia pakastamisessa. Joten ne menivĂ€t uuniin ja saavat olla aamiainen. Viereen lasi kauramaitoa. Tuleepahan testattua, ettĂ€ pidĂ€nkö siitĂ€ vai onko se ihan sama. Ja loput menkööt sitten illalla makaronilaatikon jĂ€kiruokana lettuihin (hmm
 asun taas Varsinais-Suomessa, joten olisiko lupa alkaa taas puhumaan plĂ€teistĂ€ đŸ€”).

On aina kiva saada jotain ilmaiseksi, mutta vain sellaista, jolle on jotain kÀyttöÀ.

KiittĂ€mĂ€töntĂ€ 1st world problem akselia vissiin nyt 😂

#kauramaito

Hmm, ja nyt perinteinenkin maito maistuu oudolta :P . Kunhan seuraava kauramaito loppuu, niin seuraava valmistaja kokeiluun... Voikohan tietty kahvi ja tietty kauramaito sopia hyvinkin yhteen vai ovatko niin erillisiÀ 'moduuleita'...

#aamukahvi #kauramaito