Oei, dit is niet best.
België open #expertisecentra longcovid. Máár....
"Wat vandaag op de onderhandelingstafel ligt voor de nieuwe expertisecentra long COVID sluit aan bij de bestaande ME/CVS-protocollen. Hoewel de internationale biomedische evidentie blijft groeien, vertrekt de voorgestelde aanpak nog altijd vanuit het klassieke biopsychosociaal model, zoals beschreven door onder meer Bleijenberg & Knoop (2011) en Chalder et al. (1997). Hierdoor houdt België vast aan cognitieve gedragstherapie (CGT) en graduele oefentherapie (GET), terwijl die aanpak internationaal ter discussie staat."
"Tegen deze achtergrond wordt pijnlijk zichtbaar hoe het Belgische zorgmodel niet alleen achterop hinkt, maar zelfs lijnrecht ingaat tegen wat internationaal als minimale standaard wordt beschouwd."
