“Aanbevelingen” klakkeloos overgenomen door #JA21 #Vvd #Cda #Bbb #Fvd #Pvv #Sgp
#BeerputNL
https://m.youtube.com/watch?v=9x_QtqQq4Eo&ra=m


De hoeveelheden van bepaalde schadelijke chemische stoffen in het water laten weinig verbetering zien. Dat meldt de Algemene Rekenkamer. Van vijftien chemicaliën was bij negen vooral stilstand te zien, en bij drie stoffen vooral achteruitgang tussen 2012 en 2024.
Het plasticprobleem begint al bij de productie. Die leidt tot hoge CO2-uitstoot (want plastic is een olieproduct) en gevaarlijke luchtvervuiling.
Europa zou het meest verstrekkende stoffenverbod ooit krijgen: een verbod op pfas. Maar inmiddels blijkt die belofte wankel. De chemische industrie lobbyt voor allerhande uitzonderingen en krijgt daarbij langzaam maar zeker voet aan de grond in Brussel.
Nergens in Brabant kun je schone lucht inademen. Luchtvervuiling zorgt voor schade aan de gezondheid, zoals astma en hart- en vaatziekten, waardoor we in onze provincie ongeveer negen maanden korter leven. Ter vergelijking; in de rest van Nederland is dat acht maanden. Maar er is ook goed nieuws. De luchtkwaliteit in onze provincie kan in 2030 flink zijn verbeterd via het Schone Lucht Akkoord. Dat blijkt uit een voortgangsrapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
In 2022 zorgde luchtvervuiling van Nederlandse bodem voor 18 miljard euro aan gezondheidsschade. Landbouw is de sector die met 7,1 miljard euro voor de meeste schade zorgt. Dit blijkt uit berekeningen van Pointer (KRO-NCRV), dat een onderzoeksmethode van het Europees Milieuagentschap (EEA) toepaste op Nederlandse uitstootgegevens van vijftien schadelijke stoffen.
Het is de afgelopen jaren niet gelukt om de uitstoot van gevaarlijke stoffen overal in Nederland terug te dringen, terwijl dat wel het doel van het kabinet is. De onderzoeksredactie van RTL Nieuws vond 125 bedrijven waar de uitstoot van één of meer zeer giftige stoffen is gestegen. Experts reageren geschokt en wijzen op de gezondheidsrisico's voor omwonenden: "Zelfs een toename van 1 procent is al heel ernstig."
De kwaliteit van het water in Nederland is ondermaats, concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een nieuw rapport. 'In het water zitten allerlei stoffen die daar van nature niet thuishoren, en in te hoge concentraties', zegt onderzoeker Rienk Kuiper. Als er in 2027 geen verbetering is, kan dat grote gevolgen hebben.