Wie aan het einde van een #democratie denkt, ziet vaak het beeld van een dramatische coup: tanks in de straten, kranten verboden. Maar in de moderne tijd sterven democratieën zelden met een knal. Ze imploderen. In Nederland is er nu zelfs een wetsvoorstel in omloop dat het ‘verheerlijken van #terrorisme strafbaar wil maken. Het klinkt daadkrachtig, maar de vage formuleringen en de ruimte voor selectieve handhaving zijn juist voorbeelden van hoe de #afbraak kan beginnen.

https://kanteldenker.wordpress.com/2025/08/10/de-zachte-ondergang-van-de-democratie-een-academische-reflectie-op-democratische-erosie/

De democratie sterft in stilte: Over sluipende afbraak, vage wetten en het gevaar van symbolische repressie

Wie aan het einde van een democratie denkt, ziet vaak het beeld van een dramatische coup: tanks in de straten, kranten verboden, leiders in ballingschap. Maar in de moderne tijd sterven democratieë…

Kanteldenker

Vermindering dienstverlening én daardoor ook minder reizigers. Bezuinigingen gaan er dubbel inhakken #afbraak

Dit gebeurt er als miljoenenbezuiniging op openbaar vervoer doorgaat: 'Desastreus' - Omroep West
https://www.omroepwest.nl/politiek/4964862/dit-gebeurt-er-als-miljoenenbezuiniging-op-openbaar-vervoer-doorgaat-desastreus

Dit gebeurt er als miljoenenbezuiniging op openbaar vervoer doorgaat: 'Desastreus'

Het lijkt er nog steeds op dat het kabinet 76 miljoen euro gaat bezuinigen op het openbaar vervoer in onze regio en dat kan 'desastreuse gevolgen' hebben. Daarom luiden reisorganisatie ROVER en de Metropoolregio - die voor het openbaar vervoer in de Haagse en Rotterdamse regio zorgt - opnieuw de noodklok.

Omroep West
Is de magie uitgewerkt? - Sargasso

COLUMN - Ook wat zorgelijk is, kan interessant zijn. Wat er nu allemaal met de wetenschap gebeurt, stemt tot vrees, jazeker, en tot ontevredenheid. Maar zeker ook tot nadenken. De essayist en hoogleraar Slavische letterkunde Karel van het Reve (1921-1999) heeft eens geschreven over het wonderlijke feit dat mensen die nooit naar het Concertgebouw gingen […]

Sargasso

Bij het lezen van de #Trump100 waarin Kirsten #Verdel de eerste 100 dagen van #Trump II volgt, denk ik soms dat het wat afneemt.

En dan schrik ik wakker.

Want Kirsten Verdel noemt niet wat er gaande is, zij noemt wat er bij komt.

Vrijwel alles wat ze in de eerste 62 dagen heeft genoemd is nog steeds gaande.

Het neemt niet af.
Iedere dag wordt de #afbraak van de #VS en van de rechten van Amerikanen groter.

Geen voorbeeld voor Nederland maar een grote verschrikking. Voor ons allen

@locuta

🇳🇱 (2) O ja, dan hebben we dit ook nog. Mocht er een nieuwe pandemie uitbreken, bijvoorbeeld van vogelgriep (die in de VS al is overgeslagen op zoogdieren), dan is Nederland nu een stuk mínder goed voorbereid dan vóór corona.

Met dank aan het kabinet-Wilders, dat met een totale afbraak van de gezondheidszorg bezig is.

https://nos.nl/artikel/2557590-nederland-is-minder-goed-opgewassen-tegen-een-pandemie-dan-voor-corona

#pandemie #zorg #afbraak #Wilders

Nederland is minder goed opgewassen tegen een pandemie dan voor corona

Er zijn minder IC-bedden dan vijf jaar geleden en er staan vooralsnog grote bezuinigingen op de GGD gepland. Lessen uit coronatijd lijken vergeten.

Het Nederland van rechts: leidt z'n eigen toekomstige kiezers op. Dom, ongezond, onverschillig.

"Ministerie bezuinigt op subsidies voor cultuur, onderzoek en gymnastiekles"

(Via #nosnieuws ) #cultuur #onderzoek #gymnastiek #afbraak #krokodillentranen #vierclowns 🤡🤡🤡🤡
https://nos.nl/l/2541939

Ministerie bezuinigt op subsidies voor cultuur, onderzoek en gymnastiekles

Minister Bruins en staatssecretaris Paul noemen sommige ingrepen "pijnlijk".

#Afbraak en #vertraging. Met dank aan de gangbare boeren beweging. Wat een
k*tkabinet 🤬

Streep door #natuurbeleid vorige kabinet, huidige #stikstofaanpak provincies van tafel https://nos.nl/l/2535751

Streep door natuurbeleid vorige kabinet, huidige stikstofaanpak provincies van tafel

Het programma landelijk gebied, waar provincies twee jaar aan gewerkt hebben, wordt geschrapt. Dat melden bronnen aan de NOS.

#Verkiezingen

Morgen, dus.

Stem tegen #Afbraak en #Uitsluiting , zou ik zeggen.

"Simpel Liedje: oude politiek | Even Tot Hier | Seizoen 10" [2 min]
door Even Tot Hier

https://www.youtube.com/watch?v=heV3abUKAZM

Simpel Liedje: oude politiek | Even Tot Hier | Seizoen 10

YouTube

#Yesilgoz

Spreker 1:
Ikku probleem ...
Yesilgoz:
Ja, dat begrijp ik heel goed 🥵

Wat ik [JdeB] NIET BEGRIJP is dat de VVD in deze campagne steeds kan wegkomen met
de #Afbraak van méér dan 10 jaar VVD en Rutte van:
* Klimaat
* Zorg
* Wonen
* Stikstof
* Water kwaliteit

Ontmanteling gevangenpoort

PeerTube