@hmblank Super inzichtelijk zo'n warmtecamera. Ik bekijk er ook van alles mee. Zoals vandaag dit toonbeeld van duurzaamheid uit 1992. ;) #warmtepomp #monoblock

📰 Verduurzamen loont voor lagere inkomens, maar is niet altijd mogelijk

https://nieuwsjunkies.nl/artikel/1IDf

🕖 07:00 | RTL Nieuws
🔸 #Prijsstijging #CPB #Duurzaam #Warmtepomp #Huishoudens

Verduurzamen loont voor lagere inkomens, maar is niet altijd mogelijk

Elektrische auto's en warmtepompen maken huishoudens minder kwetsbaar voor prijsstijgingen van gas en benzine. "Hoewel juist lagere inkomens hier sterk van kunnen profiteren, beschikken zij vaak niet over deze technologie, stelt het Centraal Planbureau (CPB) in een analyse over de hogere energie- en brandstofprijzen als gevolg van de oorlog in het Midden-Oosten.

RTL Nieuws
@heleenkuiper Meer gas verbruiken, ondanks aanschaf hybride #warmtepomp is absurd. Wij besparen ~1000m3 per jaar. Is hij wel goed aangesloten? Watertemperatuur begrensd?

Wat is het effect van diverse gasbesparende maatregelen op een #rijtjeshuis uit 1977? Ik hield mijn #gasverbruik enkele jaren bij en koppelde dat aan de gemiddelde #temperatuur in de Bilt.
1 jan 2015: start met data verzamelen.
9 jan 2017: #bodemisolatie BG + alle ruiten vervangen door #HR++ .
1 sep 2019: ketelwatertemperatuur van de CV naar 60 en kamertemperatuur naar 19.
8 oktober 2021: dak opnieuw geïsoleerd (buitenkant)
12 maart 2022: kamertemperatuur naar 18 en ketelwatertemperatuur van CV naar 50
24 maart 2026: #warmtepomp geïnstalleerd

Het lijkt erop dat het minder heet instellen van de CV het grootste effect heeft. Daarna helpen HR++ en bodemisolatie duidelijk. Het (opnieuw) isoleren van mijn dak heeft nauwelijks effect gehad. De warmtepomp is er nog te kort om er iets over te zeggen.

Overigens vond ik 18 graden als kamertemperatuur net iets te fris. Maar dat is persoonlijk. 🙂

@burger_jaap

Pas 2030 voordat de #netwerkterugleverboete verdwijnt!
De VVD houdt ook niet van rekeningrijden. Zolang het transport deel van de netwerkkosten niet per kWh wordt berekend is dat voor de kleinverbruiker heel nadelig. Wij hebben vorig jaar net onder de 2000 kWh verbruikt vanaf het net. Hoog eigenverbruik van de #zonnepanelen en #batterij. Het echte verbruik zit in de 4 wintermaanden door de #warmtepomp. Omgerekend zatten wij op 19 cent per kWh. In Duitsland is dat 10 cent.
Model Belgie of Duitsland invoeren per kWh bereken met een EV /thuisbatterij laad tijdblok tegen lager tarief voor iedereen met een slimme meter met 15 minuten metingen.

Binnenkort ga ik mijn huis grondig verbouwen en overweeg een warmtepomp van Weheat plaatsen. Het type is de Blackbird.

Zijn hier mensen die ervaring met dit type en merk hebben?

#warmtepomp #WeHeat #blackbird

Wil je een meer #duurzame oplossing voor #energie? Wellicht is een #warmtepomp dan een optie. In dit artikel zetten we de #voordelen en #nadelen op een rij en gaan we ook in op andere opties zoals #zonnepanelen. https://www.kieszeker.nl/blog/warmtepomp-en-andere-weetjes-over-duurzame-energieoplossingen/
Warmtepomp weetjes en duurzame energieoplossingen

Warmtepomp- en andere weetjes: lees hier hoe je op jouw energierekening kunt besparen door te kiezen voor duurzame energieoplossingen!

@michelserne Ipv isolatiemateriaal zou je rubber tegels (zoals onder klimrek) kunnen gebruiken onder je #warmtepomp. Wat stoeptegels of opsluitbanden tussen tegels en bigfoots werkt bij mij goed.
Eén hectare olifantsgras als #biomassa levert het (warmte)equivalent op van 6000 liter stookolie, wat overeenkomt met zo 60 MWh aan warmte (en een hoopje fijnstof). Eén hectare #zonnepanelen levert zo'n 1000 MWh op. Indien daarna gekoppeld aan een #warmtepomp, pakweg 3000 MWh aan warmte (= x 50).