Kamervragen PRO over Terneuzen en Eemshaven

Na de brief van de staatssecretaris Economische Zaken en Klimaat en het rapport van Tennet over waar kerncentrales gevestigd kunnen worden, heeft Van Oosterhout (PRO) een aantal vragen gesteld. De eerste vraag is ook de brisantste: ”Herinnert u zich de toezegging van het vorige kabinet aan de provincie Groningen dat er in Groningen geen kerncentrales zouden komen, mede als erkenning van de gaswinningsproblematiek en de aardbevingsschade die de regio heeft getroffen? Bent u het ermee eens dat het huidige kabinet gebonden is aan deze toezegging? Bent u bereid deze belofte onvoorwaardelijk te herbevestigen?” Andere vragen gaan over de problemen die Tennet ziet bij kerncentrales in Paulinapolder/Terneuzen. De staatssecretaris is gevraag de vragen te beantwoorden vóór het debat van 2 juli.

#TenneT

ANVS prijst geslaagde “lektest” terwijl EPZ kampte met falende afsluiters in kerncentrale

De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) meldde begin juni dat kerncentrale Borssele na de jaarlijkse onderhoudsstop weer is opgestart en dat de tienjaarlijkse lektest van het reactorgebouw “goed geslaagd” is. Tegelijk blijkt uit meldingen van exploitant EPZ dat tijdens diezelfde onderhoudsperiode cruciale onderdelen van het ventilatiesysteem niet aan de gestelde lekcriteria voldeden en dat zich meerdere storingen voordeden. Dat roept vragen op over hoe de toezichthouder de veiligheidsstatus duidt — temeer omdat de centrale inmiddels 53 jaar oud is en de Tweede Kamer recent verdere levensduurverlenging mogelijk maakte.

“Cruciale veiligheidsfunctie” volgens ANVS
Een van de belangrijkste werkzaamheden tijdens de onderhoudsstop was volgens de ANVS de zogenoemde containmenttest: een tienjaarlijkse controle van de luchtdichtheid van de betonnen en stalen ‘bol’ rond de reactor. Deze constructie moet bij een incident voorkomen dat radioactieve stoffen naar buiten lekken. De ANVS benadrukt het belang daarvan:

“De bol houdt radioactief materiaal binnen bij een mogelijk incident. Een cruciale veiligheidsfunctie, waar we dus goed op hebben gelet. De test is goed geslaagd.”

Goed nieuws, zou je zeggen.

EPZ: afsluiters voldeden niet aan lekcriteria
Uit het meldingenoverzicht van EPZ ontstaat echter een minder eenduidig beeld. Op 3 april werden twee achter elkaar geplaatste afsluiters in het ventilatiesysteem van het reactorgebouw getest. Beide bleken niet te voldoen aan de gestelde lekcriteria.
Om de functie te waarborgen moest een derde afsluiter worden gesloten. Deze componenten maken integraal deel uit van de containmentfunctie: zij moeten voorkomen dat radioactieve stoffen naar buiten ontsnappen. Dit roept de vraag op hoe de conclusie “goed geslaagd” moet worden begrepen als juist binnen diezelfde containmentfunctie tekortkomingen zijn vastgesteld en eerst moesten worden hersteld. Opvallend is dat de ANVS deze afwijking niet noemt in haar communicatie.

Meerdere technische storingen tijdens onderhoudsstop
De problemen beperkten zich bovendien niet tot de afsluiters. Tijdens de ernstig uitgelopen onderhoudsstop deden zich meerdere technische afwijkingen voor. Zo werd op 6 april een ongebruikelijk temperatuurverschil in de kernreactor vastgesteld: één van de twee koelsystemen voerde minder warmte af dan normaal. De oorzaak bleek de aanwezigheid van gas in het systeem. Ingrijpender was een probleem in het nakoelsysteem — het systeem dat de splijtstof blijft koelen wanneer de hoofdkoeling niet beschikbaar is. Voor de ongeplande reparatie moesten alle splijtstofelementen uit de reactor worden verwijderd.

Breder debat over toekomst Borssele
De bevindingen krijgen extra betekenis in het licht van recente politieke besluiten. De Tweede Kamer maakte twee weken geleden de weg vrij voor levensduurverlenging van Borssele.
Tegelijkertijd schetst netbeheerder TenneT een andere realiteit. In een analyse voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat concludeert het bedrijf dat de geplande bouw van 3,2 GW aan nieuwe kerncentrales in Zeeland alleen mogelijk is onder zware randvoorwaarden. Daarbij noemt TenneT expliciet het stilleggen van de huidige kerncentrale als maatregel om netcongestie en hoge systeemkosten — oplopend tot honderden miljoenen euro’s per jaar — te beperken.

Tegenstrijdige signalen
Hierdoor ontstaat een opvallende spanning. Enerzijds wordt de levensduurverlenging van Borssele gepresenteerd als een logische stap in de energietransitie, ondersteund door een toezichthouder die spreekt van geslaagde veiligheidstests. Anderzijds wijzen zowel operationele meldingen als analyses van de netbeheerder op technische kwetsbaarheden en systeembeperkingen.

De combinatie van een positief eindoordeel van de ANVS en gedetailleerde meldingen van tekortkomingen door EPZ onderstreept het belang van transparantie en consistentie in de communicatie over nucleaire veiligheid. Juist bij een verouderende kerncentrale en ingrijpende beleidskeuzes over kernenergie is een volledig en samenhangend beeld essentieel.

#Congestie #PLEX #TenneT

"Die Unterquerung der Elbe stellte hohe Anforderungen an Planung, Technik und Bauausführung. Die Tunnelbohrmaschine arbeitete sich durch wechselnde sandige und tonige Boden- und Sedimentschichten. Besonders anspruchsvoll war dabei unter anderem der Lauenburger Ton. Unter der Schifffahrtsrinne der Elbe waren zudem Arbeiten unter erhöhtem Druck erforderlich."

https://www.windkraft-journal.de/2026/06/23/tennet-verbindet-suedlink-unter-der-elbe/225330

#Suedlink #Tennet

Tennet verbindet SuedLink unter der Elbe | Windkraft-Journal

SuedLink: TenneT schließt Tunnelvortrieb unter der Elbe ab Tunnelbohrmaschine erreicht nach 5,2 Kilometern den Zielschacht in Wischhafen Anspruchsvolle Elbunterquerung zwischen Schleswig-Holstein und Niedersachsen mit Tunneldurchschlag tiefbautechnisch erfolgreich abgeschlossen SuedLink liegt im Zeitplan – Inbetriebnahme Ende 2028 geplant (WK-intern) - Der Tunnelvortrieb für die SuedLink-Elbunterquerung ElbX ist tiefbautechnisch abgeschlossen: Die Tunnelbohrmaschine hat den Zielschacht in Wischhafen

Windkraft-Journal - Windenergie Erneuerbaren Energien Nachrichten

Kerncentrale-ambities onder druk: alleen Eemshaven geschikt, maar valt ook af

Eemshaven is eigenlijk de enige locatie waar de door politiek zo gewenste kerncentrales kunnen komen. Dat staat in een rapport van Tennet - de transmissienetbeheerder die zich bezig houdt met elektriciteitstransport en balanceren van vraag en aanbod van elektriciteit - waar de Volkskrant vanmorgen over bericht. Alleen in de Eemshaven is het technisch mogelijk zonder enorme extra kosten, staat in het nog vertrouwelijke rapport. Maar Eemshaven valt ook direct weer af, want; alleen voor spek en bonen op de lijst, geen serieuze locatie. Een andere mogelijkheid, ver achter Eemshaven in de rangschikking van geschikte locaties, komt de Paulinapolder in Zeeuws Vlaanderen. Maar dat is niet mogelijk zonder enorme langdurige investeringen, of het regelmatig uitschakelen van wind op zee, wat €1,3 miljard per jaar zou gaan kosten.

De Paulinapolder is overigens bij iedereen, ook de politiek, de minst gewilde optie: landbouwgebied en het moeten onteigenen van boeren en industrie. Daarmee lijkt de voorkeurslocatie Borssele (Sloegebied) - en ook de Maasvlakte - definitief af te vallen. Vrijdag komt het kabinet met een brief over de locaties voor de twee nieuwe kerncentrales. De PZC meldt vanmorgen dat daar in staat dat de kerncentrales alleen kunnen komen in de Paulinapolder of Eemshaven (met de toevoeging, nemen we maar aan) dat Eemshaven het niet gaat worden.
Goed moment om de stekker uit het hele plan te trekken; dan komt er ook een berg geld en energie vrij voor écht klimaatbeleid.

#TenneT

📰 Met dialoog probeert Tennet zorgen over hoogspanningsstations weg te nemen

https://nieuwsjunkies.nl/artikel/1Iu1

🕔 17:02 | NOS Nieuws
🔸 #Stroomnet #TenneT #Netbeheer

Met dialoog probeert Tennet zorgen over hoogspanningsstations weg te nemen

Om de problemen op het overvolle stroomnet te verlichten, bouwen netbeheerders zo'n honderd hoogspanningsstations. Om zoveel mogelijk draagvlak te houden, proberen ze omwonenden zo goed mogelijk te informeren en mee te laten praten.

Hoogspanningsbeheerder Tennet: stroomvoorziening in Nederland dreigt razendsnel in de knel te komen

De Nederlandse stroomvoorziening raakt steeds sneller in de knel. In het slechtste geval dreigen er al in 2028 elektriciteitstekorten te ontstaan. Vanaf 2030 wordt de situatie rond de leveringszekerheid sowieso nijpend. Tennet roept daarom op tot snelle actie.

de Volkskrant
Elektriciteitstekort dreigt al in 2028, waarschuwt netbeheerder

De overheid moet haast maken om gascentrales open te houden die als back-up moeten dienen als er niet genoeg elektriciteit uit zon en wind wordt opgewekt.

📰 Vanaf 2030 kunnen we vaker zonder stroom zitten, waarschuwt TenneT

https://nieuwsjunkies.nl/artikel/1HRU

🕧 12:35 | RTL Nieuws
🔸 #TenneT #Netbeheer #Actie #Overheid

Vanaf 2030 kunnen we vaker zonder stroom zitten, waarschuwt TenneT

Na 2030 kunnen we vaker last krijgen van stroomonderbrekingen, waarschuwt netbeheerder TenneT. De verwachte tekorten lopen op tot 46 uur per jaar in 2035 - een forse overschrijding van de norm van 4 uur. TenneT noemt de cijfers alarmerend en wil dat de overheid snel actie onderneemt.

RTL Nieuws

𝗩𝗮𝗻𝗮𝗳 2030 𝗸𝘂𝗻𝗻𝗲𝗻 𝘄𝗲 𝘃𝗮𝗸𝗲𝗿 𝘇𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿 𝘀𝘁𝗿𝗼𝗼𝗺 𝘇𝗶𝘁𝘁𝗲𝗻, 𝘄𝗮𝗮𝗿𝘀𝗰𝗵𝘂𝘄𝘁 𝗧𝗲𝗻𝗻𝗲𝗧

Na 2030 kunnen we vaker last krijgen van stroomonderbrekingen, waarschuwt netbeheerder TenneT. De verwachte tekorten lopen op tot 46 uur per jaar in 2035 - een forse overschrijding van de norm van 4 uur. TenneT noemt de cijfers alarmerend en wil dat de overheid snel actie onderneemt.

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5611503/vanaf-2030-kunnen-we-vaker-zonder-stroom-zitten-waarschuwt-tennet

#vaker #stroom #TenneT

Vanaf 2030 kunnen we vaker zonder stroom zitten, waarschuwt TenneT

Na 2030 kunnen we vaker last krijgen van stroomonderbrekingen, waarschuwt netbeheerder TenneT. De verwachte tekorten lopen op tot 46 uur per jaar in 2035 - een forse overschrijding van de norm van 4 uur. TenneT noemt de cijfers alarmerend en wil dat de overheid snel actie onderneemt.

RTL Nieuws

Is een fossiele brandstof mastodont de juiste keuze voor #tennet voor het leiden van de energietransitie?

https://nos.nl/l/2617615

Netbeheerder Tennet haalt nieuwe directeur bij Shell vandaan

Frans Everts gaat vanaf eind dit jaar netbeheerder Tennet leiden. Hij was tot voor kort directeur van Shell Nederland