KORT NIEUWS: HR-studenten maken zich steeds meer zorgen over wereldproblematiek

De resultaten van de Studentenwelzijnsmonitor 2026 op de Hogeschool Rotterdam zijn bekend. Opvallend: studenten maken zich in toenemende mate zorgen over wereldproblematiek, en uitstelgedrag is voor het vierde jaar op een rij de grootste stressor bij studenten. Studenten ondervinden bovendien ook stress vanwege prestatiedruk en piekeren.

De zorgen om de situatie in de wereld hielden studenten in 2025 al bezig, maar vorig jaar stond het in een rangorde nog op drie, nu op plek twee. ‘kunnen voldoen aan verwachtingen’ neemt de eerste plek in als het gaat om zorgen van de student, beschikbare woonruimte staat op drie.

Het algemeen welzijn van de studenten krijgt – net als in 2025 – het rapportcijfer 6,5. In de deelaspecten die hierbij zijn uitgevraagd geven studenten gemiddeld het laagste cijfer aan ‘concentratie (5,9) en ontspanning (6,0) en het hoogste cijfer aan sociale binding (6,9) en aanpassingsvermogen (7,1).

Ook daalt de mate waarin studenten zich thuis voelen bij hun opleiding. In 2025 scoorde sense of belonging een cijfer van 7,5, dit jaar is dat een 7,2.

Bekijk de rest van de resultaten in de factsheet van Studentenwelzijn.

Tekst: redactie Profielen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

  • KORT NIEUWS: HR-studenten maken zich steeds meer zorgen over wereldproblematiek08-06-2026 De resultaten van de Studentenwelzijnsmonitor 2026 op de Hogeschool Rotterdam zijn bekend. Opvallend: studenten maken zich in toenemende mate zorgen over wereldproblematiek, en uitstelgedrag is voor het vierde jaar op een rij de grootste stressor bij studenten. Studenten ondervinden bovendien ook stress vanwege prestatiedruk en piekeren. De zorgen om de situatie in de wereld hielden studenten in 2025 al bezig, maar vorig jaar stond het in een rangorde nog op drie, nu op plek twee. ‘kunnen voldoen aan verwachtingen’ neemt de eerste plek in als het gaat om zorgen van de student, beschikbare woonruimte staat op drie. Het algemeen welzijn van […]
  • KORT NIEUWS: IvG-team naar Alpe d’Huzes04-06-2026 Studenten en docenten van het Instituut voor Gezondheidszorg (IvG) zijn afgereisd naar Frankrijk om zich in te zetten voorde Alpe d’HuZes. Ze ondersteunen daar deelnemers die de Alpe d’Huez beklimmen en fietsen voor het goede doel: onderzoek naar kanker en naar verbetering van de kwaliteit van leven van mensen met kanker. Daarnaast doen IvG’ers ook zelf mee als team, dus als lopers, fietsers én begeleiders. Het is de bedoeling in één dag zo vaak mogelijk de Alpe d’Huez te beklimmen, lopend, rennend of fietsend. Sponsors kunnen donaties doen voor die sportieve prestaties. Op het Instagramaccount @alpe_dhuzes_hr zijn de verhalen en verrichtingen […]
  • KORT NIEUWS: Mariette Blokhuis wordt kwartiermaker domein business26-05-2026 Er is een interim-kwartiermaker gevonden voor het domein Business: Mariette Blokhuis. De ervaren manager start per vandaag en gaat aan de slag met het uitwerken van de fijnstructuur. Blokhuis heeft 25 jaar ervaring in onderwijs en onderzoek, onder meer bij de Radboud Universiteit en de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft meerdere verandertrajecten geleid en heeft volgens haar LinkedIn-profiel ‘een passie voor het oplossen van strategische en tactische vraagstukken’. ‘Haar brede blik, rustige deskundigheid en ervaring met organisatieontwikkeling maken haar een waardevolle aanvulling op het team’, schrijft het college van bestuur. Met de andere vier kwartiermakers gaat Blokhuis aan de slag om […]
  • KORT NIEUWS: Diensten in 2028 van Blaak 555 naar Museumpark20-05-2026 Als de renovatie van Museumpark klaar is, naar verwachting in zomer 2028, trekken de diensten in de bovenste verdiepingen van de hoogbouw. Ook het team van Research Policy & Support (RPS) wordt daar gehuisvest. De hogeschool is bezig met een flinke bezuinigingsslag op het gebied van huisvesting. Huurlocaties zoals Blaak 555 en Rochussenstraat worden afgestoten; de HR wil naar vijf kernlocaties en een paar flexibele ‘satellieten’. De planning is dat het instituut voor de Gezondheidszorg (IvG) en het Kenniscentrum Zorginnovatie al in 2027 naar Museumpark verhuizen, naar de laagbouw. Daar zijn nu de Rotterdam Academy, het Instituut voor Sociale Opleidingen en […]
  • KORT NIEUWS: Studentenwelzijn onderzoekt hoe het met studenten gaat op de HR19-05-2026 Hoe gaat het met de studenten van de Hogeschool Rotterdam? Zijn ze gestresst? Waar maken ze zich zorgen over? Slapen en eten ze goed? Studentenwelzijn onderzoekt het met de jaarlijkse monitor, om er het aanbod aan hulp en ondersteuning goed op af te stemmen. Alle HR-studenten hebben een uitnodiging gekregen om mee te doen aan de Studentenwelzijnsmonitor. Als ze de vragenlijst invullen kunnen ze een cadeaubon winnen, maar interessanter: ze krijgen ook meteen persoonlijke feedback op basis van hun scores. De resultaten helpen de afdeling Studentenwelzijn om workshops, keuzevakken, beleid en persoonlijke ondersteuning te finetunen. Alle opleidingen krijgen geanonimiseerde scores van […]

@OhWeh Hat geklappt. Ich bin knapp 6 Wochen Kunde, hab 11,49 € in die Ladekarte investiert (die bei Weitem nicht an so vielen Ladesäulen funktioniert wie beworben), und sie haben die Preise für das einzig für mich Relevante¹ mit Wirkung von 1.7. um gut 20% erhöht.
Amortisierung der 11,49 € krieg ich jetzt (stabile Preise vorausgesetzt) erst nach 383 statt nach 88 kWh hin − so selten wie ich so teuer lade ist das gleichbedeutend mit nie.
Danke, #SWM!

--
¹) AC Roaming von 49 auf 59 ct/kWh

Die #StadtwerkeMünchen vertreiben Menschen, nämlich die #Sami. Ihre Windparks in Norwegen zerstören dort Lebensweisen und Land. Wir haben gemeinsam mit den Sámi protestiert. Als Klimaaktivist:innen lassen wir nicht zu, dass die #SWM Klimaschutz gegen Menschenrechte ausspielen.

#sami oder #sapmi, norwegische Ureinwohner klagen gegen die Konzerne, die ihre Regionen nutzen, ähnlich der #Regenwald -Übergriffe durch Holzfäller und Siedler, die für #soja - Kuluren roden:

#Windkraft für teuren #Ökostrom der #swm auf unrechtmäßigen Wegen? Der Stadtrat will sich - noch? - nicht damit beschäftigen, ein Camp der #indigenen sammelt Unterstützung

#Menschenrechte international

Http://nordsuedforum.de

Home

Nord Süd Forum e.V.
Das Ende der SWM Ladenetz Ladekarte? Wie geht's weiter? Was sind meine Alternativen?

YouTube
@padraig Der neue Electra-Tarif "Smart" ist interessant: €4,99/Monat und 0,34€/kWh. Blockiergebühr ab 80% bei starker Belegung. Das ist natürlich ein ganz anderer Anwendungsfall als #swm ; und es ist nur dann interessant, wenn man eine Electra-Station in Reichweite hat oder in viel einem Land unterwegs ist, in dem Electra stärker ausgebaut ist als in D.
#Elektroauto #ladetarif #swm #electra
@padraig Das war zu erwarten. Die SWM hat vermutlich bei Roaming-Ladevorgängen ordentlich "draufgelegt", vor allem wegen bisher fehlenden Blockiergebühr.
Wenn man häufig in München an Stationen der SWM lädt, ist der neue Tarif sicher interessant.
Für mich dann leider nicht mehr. Schade, die SWM-Karte war immer eine gute Option, wenn man über Nacht laden musste. Das ist jetzt vermutlich nur noch mit dem Tarif des jeweiligen Säulen-Betreibers möglich...
#Elektroauto #ladetarif #swm #ladekarte

Nachreichung der Blockiergebühren und Roamingkosten.

Das wichtigste im Überblick:
AC-Laden ohne Grundgebühr im Roaming 0,59€/kWh

Blockiergebühren im Roaming:
AC: 0,10 €/min, ab 240 min, max. 25 €/Kalendertag

Für DC war die SWM-Karte eh nie besonders attraktiv.

#SWM #Elektromobilität #Ladekarte

Die #SWM stellen ihren Ladetarif um, der hier ja gerne, auch von mir, empfohlen wurde. Grund dafür war vor allem der einheitliche faire Preis bei allen Stadtwerken und das Fehlen von Blockiergebühren. Damit ist es ab dem 01.07. vorbei.

Fortan gibt es drei Tarifstufen (die für sich genommen teils sogar interessant sein könnten), im Roaming kommt es nun aber zu abweichenden Preisen und Blockiergebühren.

Roamingpreise in den Kommentaren. Und sind meh :/

#Elektromobilität #Ladekarte